BibTex RIS Kaynak Göster

Okulda Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB)

Yıl 2010, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 10, 27.11.2011

Öz

Dikkat eksikliği -/Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), DSM-IV’ e göre, dikkat eksikliği, aşırıhareketlilik ve dürtüsellik kavramları ile tanımlanır (Häcker ve Stapf, 2004). Çocuklukta ve ergenlikte ensık karşılaşılan problemlerden birisidir (Lauth ve Naumann, 2009; Nathrath ve Wölfl, 2006). Bu problem,öğrencilerin okuldaki davranışlarını ve okul başarılarını olumsuz yönde etkilemektedir. Bu nedenle, hemöğretmenlerin hem de öğrencilerin DEHB ile baş etmede desteğe gereksinimlerinin olduğu bilinmektedir(Altherr, 2006). Çoğu zaman öğretmenler ve ailelerin bu çocukların davranış problemleri karşısındakendilerini çaresiz hissetmeleri, DEHB konusundaki çalışmaların önemini artırmaktadır. Bu nedenle, buçalışmada, DEHB’ye ilişkin temel bilgilere, DEHB’li öğrencilerin sınıf içi davranış özelliklerine,DEHB’nin yaygınlığına ve eşlik eden problemlere, DEHB’li çocukların güçlü oldukları yönlere vegelişimsel risklerinin neler olduğuna ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Ayrıca, DEHB’nin sağaltımındauygulanabilecek okul temelli eğitim programlarından söz edilmiştir.

Kaynakça

  • Ackermann-Stoletzky, K. & Stoletzky, C. (2004). Das ADS-Handbuch. Therapiemöglichkeiten und Praxishilfen für Eltern und Pädagogen. Moers: Brendow & Sohn.
  • Adam, C., Döpfner, M., Lehmkuhl, G. (2002). Der Verlauf von Aufmerksamkeitsdefizit- /Hyperaktivitätsstörungen Entwicklung,11(2),73-81.doi:10.1026/0942- 5403.11.2.73 (ADHS) im Jugend-und
  • Erwachsenenalter. Kindheit und
  • Aktaş, T. (2000). Dikkat Eksikliği Çeken Çocukların Eğitimi ve Öğretmenin Rolü. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 9-13. url:http://egitim.cu.edu.tr/efdergi/makaleler.asp
  • Altherr, P. (2006). Entwicklung und Erfahrungen mit einem Computergestützten ADS-Mediatoren Training für Lehrer. Kindheit und Entwicklung,15(1), 27-34.doi:10.1026/0942- 5403.15.1.27
  • Aust-Claus, E. & Hammer, P. M. (2002). Das A-D-S Buch: Aufmerksamkeits-Defizit-Syndrom. Ratingen: Oberstebrink.
  • Barkley, R. A. (2005). Das grosse ADHS-Handbuch für Eltern: Verantwortung übernehmen für Kinder mit Aufmerksamkeitsdefizit und Hyperaktivität. Bern: Hans Huber.
  • Bilgiç, A., Kılıç, B. G., Gürkan, K., Aysev, A. (2006). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Tanısı Konulan Bir Klinik Örneklemde Yıkıcı Davranış Bozuklukları ve Özgül Öğrenme Bozuklukları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13(2),54-59. url:http://www.psikiyatridizini.org/journal_details.php?journalid=17
  • Czerwenka, K. (2002). Aufmerksamkeitsstörung, Hyperaktivität und Lehrerverhalten. In Czerwenka, K. (Ed.), Das Aufmerksamkeitsgestörte und Hyperaktive Kind (pp.79-95). Weinheim: Beltz.
  • Çakaloz, B., Akay, A. P., Günay, T. (2007). Karşı Olma Karşı Gelme Bozukluğunun Eşlik Ettiği ve Etmediği Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Tanılı Çocukların Davranışsal Sorunlar, Ders Başarısı ve Akran İlişkileri Açısından Değerlendirilmesi. New/Yeni Symposium Journal, 45(2), 84-92. url:http://www.yenisymposium.net/index.htm
  • Döpfner, M., Frölich, J. & Lehmkuhl, G. (2000). Ratgeber Hyperkinetische Störungen. Göttingen: Hogrefe.
  • Döpfner, M., Lehmkuhl, G. (2002). Evidenzbasierte Therapie von Kindern und Jugendlichen mit Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS). Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 51, 419-440. http://www.v-r.de/de/redirect/z/500024/
  • Döpfner, M. & Lehmkuhl, G. (2005). Störungen der Aufmerksamkeit und Hyperaktivität. In Schlottke, P. F., Silbereisen, R. K., Schneider, S. & Lauth, G. W. (Ed.), Störungen im Kindes- und Jugendalter- Grundlagen und Störungen im Entwicklungsverlauf (pp.609-648). Göttingen: Hogrefe.
  • Farnkopf, R. (2002). ADS und Schule: Tipps für Unterricht und Hausaufgaben. Weinheim: Beltz.
  • Fettahoğlu, Ç., Özatalay, E. (2006). Çocuklarda Hareketlilik ve/veya Dikkatsizlik Yakınmaları ve Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Tanısı. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13(1), 13- 18.url:http://www.psikiyatridizini.org/journal_details.php?journalid=17
  • Freed, J. & Parsons, L. (2001). Zappelphilipp und Störenfrieda lernen anders: Wie Eltern ihren hyperaktiven Kindern helfen können, die Schule zu meistern. Weinheim: Beltz.
  • Frölich, J., Döpfner, M., Biegert, H., Lehmkuhl, G. (2002). Praxis des Umgangs von Lehrern mit hyperkinetisch-aufmerksamkeitsgestörten Kindern im Schulunterricht. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 51(6), 494-506.url:http://www.v-r.de/de/redirect/z/500024/
  • Häcker, H. O. & Stapf, K. H. (2004). Dorsch psychologisches wörterbuch (14. Baskı). Bern: Hans Huber.
  • Imhof, M., Skrodzki, K. & Urzinger, M. S. (2003). Aufmerksamkeitsgestörte, hyperaktive Kinder und Jugendliche im Unterricht. Donauwörth: Auer.
  • Jacobs, C., Petermann, F. (2007). Aufmerksamkeitsstörungen bei Kindern. Kindheit und Entwicklung, 16(1), 40-49.doi:10.1026/0942- 5403.16.1.40
  • Kögler, H. M. (2004). Was lehrer tun können? In Ackermann- Stoletzky, K. & Stoletzky, C. (Ed.), Das ADS-Handbuch. Therapiemöglichkeiten und Praxishilfen für Eltern und Pädagogen (pp. 137-164). Moers: Brendow & Sohn.
  • Krowatschek, D. (2002). Alles über ADS: Ein Ratgeber für Eltern und Lehrer. Düsseldorf: Walter.
  • Krowatschek, D., Krowatschek, G. ve Hengst, U. (2002). Das ADS-Trainingsbuch: Methoden, Strategien und Materialien für den Einsatz in der Schule. Lichtenau: AOL.
  • Lauth, G. W. (2004). Förderung von Aufmerksamkeit und Konzentration. In Lauth, G. W., Grünke, M. & Brunstein J. C. (Ed.), Interventionen bei lernstörungen (pp. 239-248). Göttingen: Hogrefe.
  • Lauth, G. W., Freese, S. (2003). Effekt einer schulbasierten Behandlung von ADHD in der Bewertung von Lehrern und Eltern- eine Einzelfallstudie an vier Kindern. Heilpädagogische Forschung, 29(1), 2-8. url:http://www.heilpaedagogischeforschung.de/ab0314.htm
  • Lauth, G. W. & Heubeck, B. (2006). Kompetenztraining für Eltern sozial auffälliger Kinder (KES).Göttingen: Hogrefe.
  • Lauth, G. W., Mackowiack, K. (2004). Unterrichtsverhalten von Kindern mit Aufmerksamkeitsdefizit- /Hyperaktivitätsstörungen. Kindheit und Entwicklung, 13(3),158-166.doi:10.1026/0942- 5403.13.3.158
  • Lauth, G. W. & Naumann, K. (2009). ADHS in der Schule. Weinheim: Beltz.
  • Lauth, G. W. ve Schlottke, P. F. (2001). Hyperkinetische Störungen. In Lauth, G. W., Brack, U. B. ve Linderkamp, F. (Ed.), Verhaltenstherapie mit Kindern und Jugendlichen: Praxishandbuch (pp. 202- 211). Weinheim: Beltz.
  • Lauth, G. W. & Schlottke, P. F. (2002). Training mit aufmerksamkeitsgestörten Kindern. Weinheim: Beltz.
  • Lauth, G. W., Schlottke, P. F. & Naumann, K. (2007). Rastlose Kinder, Ratlose Eltern. Hilfen bei ADHS. München: Deutscher Taschenbuch.
  • Nathrath, D. & Wölfl, E. (2006). Erfolgreicher Schulanfang mit ADHS-Kindern. Neuried: CARE-LINE.
  • Neuy- Bartmann, A. (2005). ADS. Erfolgreiches Strategien für Erwachsene und Kinder. Stuttgart: Klett- Cotta.
  • Öktem, F., Sonuvar, B. (1993). Dikkat Eksikliği Tanısı Alan Çocukların Özellikleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 4, 267-272. url:http://www.turkpsikiyatri.com/default.aspx?modul=anaSayfa
  • Öner, Ö., Aysev, A. (2000). Okul Öncesi Dönemde Değişik Belirtilerle Başvuran Çocuklarda Üç Yıl Sonraki Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Sıklığı. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 7(2), 99-105. url:http://www.psikiyatridizini.org/journal_details.php?journalid=17
  • Özcan, C., Öğülmüş, S. (2010).Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuklara Bilişsel Yaklaşıma Dayalı Kişilerarası Sorun Çözme Eğitiminin Katkıları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 9(4), 391-398. url: http://www.korhek.org/mnstemps/1/khb_009_04-391.pdf
  • Özdoğan, B. (2001). Altı-On iki Yaşlarındaki Çocukların Eğitim ve Okul Başarıları. Eğitim ve Bilim, 26, 3-7. url:http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB
  • Özdoğan, B., Ak, A. & Soyutürk, M. (2005). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite/Aşırı Hareketlilik Bozukluğu Olan Çocukların Eğitiminde Öğretmen El Kitabı. Ankara: MEB Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Pfau, D. (2004). Was kann die Schule für unaufmerksamkeitsgestörter Kinder tun? In: Fitzner, T. & Stark, W. (Ed.), Genial, gestört, gelangweilt? AD(H)S, Schule und Hochbegabung (pp. 11-18). Weinheim: Beltz. Rossbach, M. (2002). Entwicklung und Evaluation eines Lehrer
  • gruppentrainings zur
  • Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung
  • Hamburg, Hamburg. (AD/HS), Doctoral Dissertation Universität
  • Rossbach, M., Probst, P. (2005). Entwicklung und Evaluation eines Lehrersgruppentraining bei Kindern mit ADHS-eine Pilotstudie. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 51(8) 665-663. url:http://www.v-r.de/de/redirect/z/500024/
  • Schröder, A. (2006). ADS in der Schule. Handreichungen für Lehrerinnen und Lehrer. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
  • Selçuk, Z. (2001). Dikkat Eksikliği ve Hiperaktif Çocuklar. Ankara: Pegem.
  • Simchen, H. (2003). Die vielen gesichter des ADS. Begleit-und Folgeerkrankungen richtig erkennen und behandeln. Stuttgart: Kohlhammer.
  • Stark- Städele, J. (2005). Erfolgreich lernen bei ADS: Probleme erkennen-Stärken nutzen-Strategien entwickeln. Stuttgart: Urania.
  • Sürücü, Ö. (2003). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu. Anababa-Öğretmen El Kitabı. İstanbul: Ya- pa.
  • Tahiroğlu, Y. A., Avcı, A., Fırat, S., Seydaoğlu, G. (2005). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu: Alt Tipleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6, 5-10. url:http://www/psikiyatridizini.org/apd
  • Toros, F. (2003). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Hakkında Öğretmenlerin Bilgi ve Tutumları. New/Yeni Symposium, 41(4), 165-168. url:http://www.yenisymposium.net/index.htm
  • Toros, F., Tataroğlu, C. (2002). Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu: Sosyo-demografik Özellikler, Anksiyete ve Depresyon Düzeyleri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 9(1), 23-31. url:http://www.psikiyatridizini.org/journal_details.php?journalid=17
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Suna Kaymak Özmen Bu kişi benim

Suna Kaymak Özmen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaymak Özmen, S., & Kaymak Özmen, S. (2011). Okulda Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 1-10. https://doi.org/10.17860/efd.67052

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.