BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 9 Sayı: 2, 223 - 234, 20.03.2013

Öz

Interdisciplinary Opportunities in Turkish Teaching.The purpose of this study is to define the interdisciplinary opportunities which will be beneficial, in parallel with current education expectations, in education of Turkish in theoretical context. Through this study to improve basic language skills (reading, listening, speaking and writing) interdisciplinary relations that can be constructed are explained. Consolidating the applicability to life of Turkish education; offering opportunities to improve creative, critical and multi-dimensional thinking with Turkish education are among the sub objectives of this study. For these objectives set out in the article, here are some courses determined and explained that can be studied in coordinated with Turkish courses. English, social sciences, revelation history of Turkish Republic and Kemalism, science and technology, music, visual arts, information technology, drama, education of thinking and media education courses are among the courses that are dealt in this study. Interdisciplinary suggestions are developed for these courses.

Kaynakça

  • Akgün, S. (2008). Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuar Kullanımının Öğrencilerin Başarılarına Disiplinlerarası Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Aksoy, O. (2011). İlköğretim 6. Sınıf İngilizce ile Fen ve Teknoloji Programlarına Yönelik Disiplinlerarası Uygulama Sonuçları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alp, E. (2010). Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımının Öğrencilerin Olasılık Konusundaki Akademik Başarılarına ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Angın Savaş, R. (2010). Disiplinlerarası Sanat Etkileşiminin Seramik Sanat ve Eğitimine Etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslan, M. ve Gürsoy, A. (2008). Rol Yapma ve Drama Etkinlikleriyle Yabancılara Türkçe Öğretiminde Motivasyonun Sağlanması. Ege Eğitim Dergisi. (9), 109-124.
  • Arslantaş, B. (2006). İlköğretim 4. Sınıf Beden Eğitimi Dersi Futbol Temel Becerilerinin Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımına Göre Öğretiminde Model Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslantaş, S. (2012). Disiplinlerarası Yaklaşımın Görsel Sanatlar Dersinde Uygulanmasının Etkiliği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslantaş, S. (2013). İlköğretim 4. Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde Disiplinlerarası Yaklaşıma Göre Yapılan Öğretimin Öğrencilerin Derse İlişkin Tutumlarına Etkisi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, (2), 1-13.
  • Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (Bütünleştirilmiş) Öğretim Yaklaşımı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, (3), 1-7.
  • Aydın, G. ve Balım, A. G. (2005). Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Modellendirilmiş Disiplinlerarası Uygulama: Enerji Konularının Öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (38/2), 145-166.
  • Aytaş, G. (2013). Eğitim ve Öğretimde Alternatif Bir Yöntem: Yaratıcı Drama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (12), 35-54.
  • Çıray, F. (2010). İlköğretimde Disiplinlerarası Anoloji Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Öğrenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çimen, S. (2002). Lise Ekoloji Konularının Disiplinlerarası Öğrenci Merkezli Öğretimin Başarıdaki Rolü. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Deliler, A. (2005). Sanat Eğitiminde Disiplinlerarası Yaklaşımlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dervişoğlu, S. (2003). Ortaöğretim Biyoloji Eğitiminde Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Duman, B. ve Aybek, B. (2003). Süreç-Temelli ve Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (11), 1-12.
  • Er, A. (2003). Drama ve Dil Öğretimi: Dramanın Sözlü Dil Öğretimine Etkisi. KKEFD. (8), 2462
  • Göktan, G. (2002). Disiplinler Arası Uygulama Alanı Olan Biyoteknolojinin Kimya Eğitiminde Yeri ve Önemi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Güneş, N. (2007). An Analysis of the Revised English Curriculum for Primary School Grade 4 from a Cross-Curricular Standpoint: Compatibility with the Social Sciences Curriculum. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güney, D. (2012). İnşaat Mühendisliği Eğitiminde Disiplinlerarası Çalışma Eksikliğinin Giderilmesi. http://www.imoantalya.org.tr/imo_antalya_semp2009/files/31.pdf Erişim Tarihi: 26.12.2012 Gürkan, T. ve Gökçe, E. (1999). Eğitim Programlarını Bütünleştirmenin On Yolu. (Educational Leadership , Robin Fogarty’den özet çeviri). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 32, Sayı: 1-2, s. 29-39. Kara, Ö. T. (2009). Türkçe Derslerini Yaşamla Buluşturan Bir Yöntem: “Drama”. Bilimin ve Aklın Aydınlığında Eğitim. (111), 16-19. Maden, S. (2010). Türkçe Öğretiminde Drama Yönteminin Gerekliliği. TÜBAR. (27), 503-519. Maden, S. (2011). Türkçe Öğretiminde Drama Yönteminin Kullanımı İle İlgili Sorunlar. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (6), 107-122.
  • MEB (2006b). Sosyal Bilgiler Dersi 6 ve 7. sınıflar Programı. MEB: Ankara.
  • MEB (2006c). Türkçe Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB: Ankara.
  • MEB (2006d). Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi 8. Sınıf Programı. MEB: Ankara.
  • MEB (2007). İlköğretim Düşünme Eğitimi Dersi (6, 7 ve 8. Sınıf) Öğretim Programı. MEB: Ankara. Özkök, A. (2004). Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Sanat Eğitiminin Yaratıcı Problem Çözme Becerisine Etkisi ve Bir Model Önerisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özkök, A. (2005). Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Yaratıcı Problem Çözme Öğretim Programının Yaratıcı Problem Çözme Becerisine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 159-167.
  • Özkök, A. (2009). Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarında Disiplinlerarası Yaklaşım. 11. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 Şubat 2009, Harran Üniversitesi-Şanlıurfa, 477-480.
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin tutum ve Okuduğunu Anlama Stratejileri Üzerindeki Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (23), 95Ş ahbaz, N. K. ve Çekici, Y. E. (2012). Disiplinler Arası Bir Disiplin Olarak Türkçe Eğitimi. Turkish Studies, (7/3), 2367-2382
  • Ş imşek, T. ve Topal, Y. (2006). Türkçe Eğitiminde Drama ve Özgün Uygulama Örnekleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (7/1), 277-297.
  • Turna, Ö.; Bolat, M. ve Keskin, S. (2012). Disiplinlerarası Yaklaşım: Müzik, Fizik, Matematik Örneği. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2292-28_05_2012-12_44_31.pdf Erişim Tarihi: 26.12.2012 Tüm, G. (2010). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Drama Tekniğinin Rolü. Turkish Studies. (5/3), 1989-1920.
  • Üstüner, Ö. (2007). Disiplinler Arası Sanat ve Sanat Eğitimine Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yarımca, Ö. (2011). Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Bir Durum Çalışması. Akademik Bakış Dergisi, (25), 1-22.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinler Arası Öğretim Kavramı ve Programlar Açısından Doğurduğu Sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (12), 89-94.

Türkçe Öğretiminde Disiplinler Arası Olanaklar

Yıl 2013, Cilt: 9 Sayı: 2, 223 - 234, 20.03.2013

Öz

Dilsel-eğitsel gibi çok yönlü ve çok kapsamlı sorunların disiplinler arası bir yaklaşımla ele alınması, güncel eğitimin beklentileri arasında yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı, güncel eğitimin beklentilerine koşut olarak Türkçe eğitiminde yararlanılabilecek disiplinler arası olanakları kuramsal bağlamda betimlemektir. Çalışmada temel dil becerilerini (okuma, dinleme, konuşma, yazma) geliştirmek için olası disiplinler arası ilişkilere yer verilmiştir. Türkçe eğitiminin yaşama dönüklüğünü pekiştirmek; Türkçe eğitimiyle çok yönlü, eleştirel ve yaratıcı düşünmeyi geliştirmenin olanaklarını sınamak bu çalışmanın diğer amaçları arasındadır. Disiplinler arası eğitime son derece elverişli olan Türkçe eğitiminin bu yönünü ortaya koymak, her şeyden önce alan yazınında bir gereksinime karşılık gelebilir. Çalışma, bu yönüyle önem taşımaktadır. Çalışma ayrıca, Türkçe eğitiminin disiplinler arası olanaklarını gün ışığına çıkararak eğitim programcılarına ve Türkçe öğretmenlerine eğitimin planlanmasında ve uygulanmasında yarar sağlayabilir. Bu amaçlar doğrultusunda Türkçe dersleriyle  disiplinler arası dayanışma sağlayabilecek İngilizce, sosyal bilgiler, T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük, fen ve teknoloji, müzik, görsel sanatlar, bilişim teknolojileri, drama, düşünme eğitimi, medya okuryazarlığı dersleri belirlenmiş ve zamansal koşutluk ve aşamalılık açısından çözümlenmiştir.

Kaynakça

  • Akgün, S. (2008). Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuar Kullanımının Öğrencilerin Başarılarına Disiplinlerarası Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Aksoy, O. (2011). İlköğretim 6. Sınıf İngilizce ile Fen ve Teknoloji Programlarına Yönelik Disiplinlerarası Uygulama Sonuçları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alp, E. (2010). Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımının Öğrencilerin Olasılık Konusundaki Akademik Başarılarına ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Angın Savaş, R. (2010). Disiplinlerarası Sanat Etkileşiminin Seramik Sanat ve Eğitimine Etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslan, M. ve Gürsoy, A. (2008). Rol Yapma ve Drama Etkinlikleriyle Yabancılara Türkçe Öğretiminde Motivasyonun Sağlanması. Ege Eğitim Dergisi. (9), 109-124.
  • Arslantaş, B. (2006). İlköğretim 4. Sınıf Beden Eğitimi Dersi Futbol Temel Becerilerinin Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımına Göre Öğretiminde Model Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslantaş, S. (2012). Disiplinlerarası Yaklaşımın Görsel Sanatlar Dersinde Uygulanmasının Etkiliği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslantaş, S. (2013). İlköğretim 4. Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde Disiplinlerarası Yaklaşıma Göre Yapılan Öğretimin Öğrencilerin Derse İlişkin Tutumlarına Etkisi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, (2), 1-13.
  • Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (Bütünleştirilmiş) Öğretim Yaklaşımı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, (3), 1-7.
  • Aydın, G. ve Balım, A. G. (2005). Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Modellendirilmiş Disiplinlerarası Uygulama: Enerji Konularının Öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (38/2), 145-166.
  • Aytaş, G. (2013). Eğitim ve Öğretimde Alternatif Bir Yöntem: Yaratıcı Drama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (12), 35-54.
  • Çıray, F. (2010). İlköğretimde Disiplinlerarası Anoloji Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Öğrenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çimen, S. (2002). Lise Ekoloji Konularının Disiplinlerarası Öğrenci Merkezli Öğretimin Başarıdaki Rolü. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Deliler, A. (2005). Sanat Eğitiminde Disiplinlerarası Yaklaşımlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dervişoğlu, S. (2003). Ortaöğretim Biyoloji Eğitiminde Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Duman, B. ve Aybek, B. (2003). Süreç-Temelli ve Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (11), 1-12.
  • Er, A. (2003). Drama ve Dil Öğretimi: Dramanın Sözlü Dil Öğretimine Etkisi. KKEFD. (8), 2462
  • Göktan, G. (2002). Disiplinler Arası Uygulama Alanı Olan Biyoteknolojinin Kimya Eğitiminde Yeri ve Önemi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Güneş, N. (2007). An Analysis of the Revised English Curriculum for Primary School Grade 4 from a Cross-Curricular Standpoint: Compatibility with the Social Sciences Curriculum. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güney, D. (2012). İnşaat Mühendisliği Eğitiminde Disiplinlerarası Çalışma Eksikliğinin Giderilmesi. http://www.imoantalya.org.tr/imo_antalya_semp2009/files/31.pdf Erişim Tarihi: 26.12.2012 Gürkan, T. ve Gökçe, E. (1999). Eğitim Programlarını Bütünleştirmenin On Yolu. (Educational Leadership , Robin Fogarty’den özet çeviri). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 32, Sayı: 1-2, s. 29-39. Kara, Ö. T. (2009). Türkçe Derslerini Yaşamla Buluşturan Bir Yöntem: “Drama”. Bilimin ve Aklın Aydınlığında Eğitim. (111), 16-19. Maden, S. (2010). Türkçe Öğretiminde Drama Yönteminin Gerekliliği. TÜBAR. (27), 503-519. Maden, S. (2011). Türkçe Öğretiminde Drama Yönteminin Kullanımı İle İlgili Sorunlar. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (6), 107-122.
  • MEB (2006b). Sosyal Bilgiler Dersi 6 ve 7. sınıflar Programı. MEB: Ankara.
  • MEB (2006c). Türkçe Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB: Ankara.
  • MEB (2006d). Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi 8. Sınıf Programı. MEB: Ankara.
  • MEB (2007). İlköğretim Düşünme Eğitimi Dersi (6, 7 ve 8. Sınıf) Öğretim Programı. MEB: Ankara. Özkök, A. (2004). Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Sanat Eğitiminin Yaratıcı Problem Çözme Becerisine Etkisi ve Bir Model Önerisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özkök, A. (2005). Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Yaratıcı Problem Çözme Öğretim Programının Yaratıcı Problem Çözme Becerisine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 159-167.
  • Özkök, A. (2009). Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarında Disiplinlerarası Yaklaşım. 11. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 Şubat 2009, Harran Üniversitesi-Şanlıurfa, 477-480.
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin tutum ve Okuduğunu Anlama Stratejileri Üzerindeki Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (23), 95Ş ahbaz, N. K. ve Çekici, Y. E. (2012). Disiplinler Arası Bir Disiplin Olarak Türkçe Eğitimi. Turkish Studies, (7/3), 2367-2382
  • Ş imşek, T. ve Topal, Y. (2006). Türkçe Eğitiminde Drama ve Özgün Uygulama Örnekleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (7/1), 277-297.
  • Turna, Ö.; Bolat, M. ve Keskin, S. (2012). Disiplinlerarası Yaklaşım: Müzik, Fizik, Matematik Örneği. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2292-28_05_2012-12_44_31.pdf Erişim Tarihi: 26.12.2012 Tüm, G. (2010). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Drama Tekniğinin Rolü. Turkish Studies. (5/3), 1989-1920.
  • Üstüner, Ö. (2007). Disiplinler Arası Sanat ve Sanat Eğitimine Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yarımca, Ö. (2011). Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Bir Durum Çalışması. Akademik Bakış Dergisi, (25), 1-22.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinler Arası Öğretim Kavramı ve Programlar Açısından Doğurduğu Sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (12), 89-94.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Faik Kanatlı Bu kişi benim

Yunus Çekici

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kanatlı, F., & Çekici, Y. (2013). Türkçe Öğretiminde Disiplinler Arası Olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234. https://doi.org/10.17860/efd.20911

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.