Bu araştırmada araştırmacılar tarafından geliştirilen 10 oturumluk insan ilişkileri beceri eğitimi
programının, üniversite öğrencilerinin denetim odağı düzeyleri üzerindeki etkisi incelenmiştir.
Çalışma grubu, 2005-2006 öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde öğrenim gören ve
programa gönüllü olarak katılmak isteyen 32 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma deseni olarak
deney ve kontrol gruplu ön-test son-test izleme modeli kullanılmış ve 16 birey deney, 16 birey de
kontrol grubuna alınmıştır. Araştırmaya katılan bireylerin denetim odağı düzeyleri Rotter (1966)
tarafından geliştirilen ve Dağ tarafından 1991 yılında Türkiye uyarlaması yapılan Rotter İç-Dış
Kontrol Odağı Ölçeği [RİDKOÖ] ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde Mann Whitney U testi ve
Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları; 10 oturumluk İnsan İlişkileri Beceri
Eğitimi Programı’nın üniversite öğrencilerinin denetim odağı düzeyleri üzerinde etkili olduğunu
göstermektedir. Son-test uygulamasından üç ay sonra yapılan izleme çalışmasında, deney grubunda
yer alan bireylerin RİDKOÖ son-test ve izleme testi puanları arasında anlamlı bir farklılığın
bulunmadığı saptanmıştır. Elde edilen bu sonuç, insan ilişkileri beceri eğitiminin üniversite
öğrencilerinin denetim odağı düzeyleri üzerindeki etkilerinin kalıcı olabileceğini düşündürmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.