BibTex RIS Kaynak Göster

Three-Dimensional Virtual Worlds: Research Trends and Future Directions

Yıl 2014, Cilt: 10 Sayı: 1, 0 - , 10.02.2014

Öz

Use of three-dimensional virtual world platforms has been increasing worldwide. These online multi-user spaces, where users move and interact in a simulated three-dimensional spaces, provide many opportunities for learning and teaching process. Educators worldwide have been experimenting to use these technologies by investing on research and development. The purpose of this study is to analyze research trends in three-dimensional virtual world literature. The results of the study will provide a roadmap to the researchers and educators who wants to use these environments for an educational purposes. 

Kaynakça

  • Biocca, F., Harms, C., & Burgoon, J. K. (2003). Toward a more robust theory and measure of social presence: review and suggested criteria. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 12(5), 456–480.
  • Blasing, M. (2010). Second language in Second Life: Exploring interaction, identity and pedagogical practice in a virtual world. Slavic and East European Journal, 54(1), 96-117.
  • Bouta, H. & Paraskeva, F. (2012). The cognitive apprenticeship theory for the teaching of mathematics in an online 3D virtual environment. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 44(2), 159-178.
  • Bulu, S. T. (2011). Place presence, social presence, co-presence, and satisfaction in virtual worlds. Computers & Education, 58, 154-161.
  • Conradi, E., Kavia, S., Burden, D., Rice, A., Woodham, L., Beaumont, C. & Poulton, T. (2009). Virtual patients in a virtual world: Training paramedic students for practice. Medical Teacher, 31(8), 713-7
  • Cote, D., Kraemer, B., Nahl, D., & Ashford, R. (2012). Academic librarians in Second Life. Journal of Library Innovation, 3(1), 20-46.

-

Yıl 2014, Cilt: 10 Sayı: 1, 0 - , 10.02.2014

Öz

Üç Boyutlu Sanal Dünyalar: Araştırma Eğilimleri ve Gelecek Yönelimleri. Dünya çapında, üç boyutlu (3B) sanal dünya platformlarının kullanımı her geçen gün artmaktadır. Internet üzerinden çok kullanıcılı bir ortamda üç-boyutlu etkileşimin mümkün olduğu bu platformlar öğrenme-öğretme sürecine birçok fayda sağlamaktadır. Eğitimciler, araştırma ve geliştirmeye büyük miktarda zaman ve mali yatırım yaparak bu ortamların sunduğu imkanlardan yararlanmaya çalışmaktadır. Bu çalışmanın amacı üç boyutlu sanal dünyaların kullanımına yönelik yapılan araştırmaları alanyazın taraması ile incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, bu çalışmada üç boyutlu sanal dünyalar ile ilgili alanyazındaki 2008-2013 yılları arasında yapılan çalışmalar beş kategoride içerik analizi ile incelenmiştir: (1) kullanım örnekleri, (2) araştırılan konular, (3) disiplinler, (4) platformlar, ve (5) çalışma grupları. Sonuçlar sanal dünyaların e-öğrenme, yaşayarak öğrenme ve sosyal etkileşim olmak üzere üç farklı kullanım örneğinin olduğunu göstermiştir. Ayrıca, yapılan araştırmalarda, en yaygın olarak tutum ve tecrübe konularının incelendiği dikkat çekmektedir. Bu araştırma konularını işbirliği/sosyal etkileşim ve sosyal farkındalık takip etmektedir. Dil eğitimi, sağlık ve öğretmen eğitimi sanal dünyaların en fazla uygulandığı disiplinler olduğu dikkat çekmektedir. Sonuçlar ayrıca Second Life platformunun en yaygın kullanılan platform olduğunu ve yükseköğretimin çalışma gruplarında odak noktası olduğunu ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Biocca, F., Harms, C., & Burgoon, J. K. (2003). Toward a more robust theory and measure of social presence: review and suggested criteria. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 12(5), 456–480.
  • Blasing, M. (2010). Second language in Second Life: Exploring interaction, identity and pedagogical practice in a virtual world. Slavic and East European Journal, 54(1), 96-117.
  • Bouta, H. & Paraskeva, F. (2012). The cognitive apprenticeship theory for the teaching of mathematics in an online 3D virtual environment. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 44(2), 159-178.
  • Bulu, S. T. (2011). Place presence, social presence, co-presence, and satisfaction in virtual worlds. Computers & Education, 58, 154-161.
  • Conradi, E., Kavia, S., Burden, D., Rice, A., Woodham, L., Beaumont, C. & Poulton, T. (2009). Virtual patients in a virtual world: Training paramedic students for practice. Medical Teacher, 31(8), 713-7
  • Cote, D., Kraemer, B., Nahl, D., & Ashford, R. (2012). Academic librarians in Second Life. Journal of Library Innovation, 3(1), 20-46.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Saniye Tokel

Esra Cevizci Karataş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tokel, S., & Cevizci Karataş, E. (2014). Three-Dimensional Virtual Worlds: Research Trends and Future Directions. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1). https://doi.org/10.17860/efd.67339

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.