The main purpose of the current research is to adopt the Trust in Teacher Scale into Turkish, a measure designed to assess students’ trust in their teachers. It was also aimed to investigate the psychometric properties of the Turkish form of the scale. Data for the validity and reliability studies was gathered from three distinct research groups. Both exploratory and confirmatory factor analysis were conducted and also corrected item-total correlation coefficients, cronbach alpha internal consistency coefficients and test-retest correlation coefficients were also estimated through validity and reliability studies. After reliability and validity studies, it was revealed that adopted version of the scale has one single structure for both secondary and high school samples with high factor loadings as in the original scale. Results from the data gathered from secondary school students showed that; items in the scale explains 43.50% of the total variance, factor loadings of the items vary between “.515” and “.746” , and internal consistency coefficient was found as“.879”. Results from the data gathered from high school students showed that; items in the scale explains 47.82% of the total variance, factor loadings of the items vary between “.567” and “.768” , and internal consistency coefficient was found as“.899”. Furthermore, confirmatory factor analysis results for secondary and high school samples indicated that one factor model fits the data reasonably well. Considering the research results, it was concluded that the Turkish version of trust in teacher scale could be used as a reliable and valid tool in assessing students’ levels of trust in their teachers.
trust in teachers student scale adaptation reliability validity
Bu araştırmanın temel amacı, öğrencilerin öğretmenlerine duydukları güven düzeylerini belirlemek üzere geliştirilmiş olan Öğretmene Güven Ölçeğinin Türkçe ’ye uyarlanması ve ölçeğin Türkçe formunun psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Ölçeğin yapı geçerliliğini test etmek üzere hem açımlayıcı hem de doğrulayıcı faktör analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada geçerlik çalışmaları kapsamında ayrıca düzeltilmiş madde-toplam korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Güvenirlik çalışmaları kapsamında ise, Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı ve test-tekrar test korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Araştırmanın verileri üç farklı çalışma grubundan elde edilen veriler üzerinden yapılmıştır. Birinci grup Mardin ili Mazıdağı ilçesinde öğrenim görmekte olan 383’ü ortaokul, 252’si ise lise olmak üzere 635 öğrenciden oluşmaktadır. İkinci grup Mardin ili Kızıltepe ilçesinde öğrenim görmekte olan 284’ü ortaokul, 236’si ise lise olmak üzere 520 öğrenciden oluşmaktadır. Test tekrar test için verilerin elde edildiği üçüncü grup ise Malatya ili Merkez ilçesindeki bir ortaokulda öğrenim gören 61 ortaokul ve bir lisede öğrenim gören 95 öğrenci olmak üzere toplam 156 öğrenciden oluşmaktadır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmaları sonucunda, uyarlaması yapılan ölçeğin hem ortaokul hem de lise örneklemi için orijinal ölçek formundaki gibi tek faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Ortaokul öğrencilerinden elde edilen verilerin analizi sonucunda; ölçekteki maddelerin toplam varyansın %43,50’sini açıkladığı, faktör yüklerinin “.515” ile “.746” arasında değiştiği, iç tutarlılık katsayısının “.879” olduğu ve tek faktörlü model ile verinin uyumlu olduğu [χ2/sd= 1.45, GFI= 0.96, AGFI=0.94, NNFI=0.96, CFI=0.96, RMSEA=0.040, RMR=0.048, SRMR=0.042] belirlenmiştir. Lise öğrencilerinden elde edilen verilerin analizi sonucunda ise; ölçekteki maddelerin toplam varyansın %47,82’sini açıkladığı, faktör yüklerinin “.567” ile “.768” arasında değiştiği, iç tutarlılık katsayısının “.899” olduğu ve tek faktörlü model ile verinin uyumlu olduğu [χ2/sd= 1.85, GFI= 0.94, AGFI=0.90, NNFI=0.94, CFI=0.95, RMSEA=0.060, RMR=0.064,SRMR=0.046] belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları ölçeğinin Türkçe formunun öğrencilerin öğretmenlere duydukları güveni ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir yapısı olduğunu ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Şubat 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.