Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 1, 253 - 269, 20.04.2018
https://doi.org/10.17860/mersinefd.341967

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2010a). Eğitimde yaratıcı drama, Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Adıgüzel, Ö. (2010b). Yaratıcı drama: 1999-2002 yazılar, Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş. ve Çimen, S. (2000). Eğitimde drama, İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Aykaç, M. (2008). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cresswell, J. W. (1994). Research resign qualitative, quantitave approaches, London: Sage Publications Inc.
  • Çam, F., Özkan, E. ve Avinç, İ. (2009). Fen ve teknoloji dersinde drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Köy ve merkez okulları örneği, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 459-483.
  • Çelen, İ. ve Vural-Akar, R. (2009). Drama in education and teaching English: A research on the fourth grade elementary students, Elementary Education Online, 8(2), 425-438.
  • Çokadar, H. ve Yılmaz-Cihan, G. (2010). Teaching ecosystems and matter cycles with creative drama activities, Journal of Science Education and Technology, 19, 80-89.
  • Duatepe, A. ve Akkuş, O. (2006). Yaratıcı dramanın matematik eğitiminde kullanılması: Kümeler alt öğrenme alanında bir uygulama, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 89-97. Göncüoğlu, Ö. G. (2010). 6. sınıf sosyal bilgiler dersi demokrasinin serüveni ünitesinin öğretiminde drama ve işbirlikli öğretim yöntemlerinin öğrenci tutum ve başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans Tezi. Niğde: Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü.
  • Hendry, G. D. (1996). Constructivism and educational practice, Australian Journal of Education, 40(1), 19-45.
  • Freeman, G. D., Fulton, C. R., & Sullivan, K. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills and problem behavior, Journal of Educational Research, 96(3), 131-138.
  • Fulford, J., Hutchings, M., Ross, A., & Schmitz, H. (2001). İlköğretimde drama, (Çev. Leyla Küçükahmet, Hande Borçbakan, S. Sadi Karamaoğlu). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Jindal-Snape, D., Vettraino, E., Lowson, A., & Mcduff, W. (2011). Using creative drama to facilitate primary-secondary transition, Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 39(4), 383-394.
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. ve Aydede, M. N. (2010). Fen bilgisi dersinin öğretiminde yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 741-758.
  • Kara, Y. ve Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155.
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. (2005). İlköğretimde drama, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karadağ, E., Korkmaz, T. ve Çalışkan, N. (2007). Hayat bilgisi öğretiminde drama yönteminin etkililiğinin bilişsel alan basamaklarına göre değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(1), 179-195.
  • Levent, T. (1999). Drama kültürü oluşturmak, Eğitimde Tiyatroda Yaratıcı Drama, Çağdaş Drama Derneği Bülteni, 2, 7-9.
  • Lin, Y. (2010). Drama and possibility thinking-Taiwanase pupils’ perspectives regarding creative pedagogy in drama, Thinking Skills and Creativity, 5, 108-199.
  • McCaslin, N. (1990), Creative drama in the classroom, New York: Longman.
  • McNaughton, M. J. (2004). Educational drama in the teaching of education for sustainability, Environmental Education Research, 10(2), 139-155.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2009). İlköğretim 1, 2, 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programı kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Morris, R. V. (2001). Drama and authentic assessment in a social studies classroom, The Social Studies, 92(1), 41-44.
  • Onur, G. (2008). İlköğretim 2. ve 3. sınıf öğrencilerine sınıf ve okul kurallarının hayat bilgisi dersi programı çerçevesinde drama tekniğiyle öğretiminin kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ormancı, Ü. ve Ören-Şaşmaz, F. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci eğitim fakültesi örneği, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1), 165-191.
  • Önder, A. (2010). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama: Kuramsal temellerle uygulama teknikleri ve örnekleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, P. ve Üstündağ, T. (2007). Fen ve teknoloji alanındaki ünlü bilim adamlarına ilişkin yaratıcı drama eğitim programı, İlköğretim Online, 6(2), 226-233.
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması, BAÜ Fen Bilgisi Enstitüsü Dergisi, 5(2), 112-119.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Rosler, B. (2008). Process drama in one fifth-grade social studies class, The Social Studies, 99(6), 265-272.
  • San, İ. (1989). Yaratıcı estetik eğitim, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 573-582.
  • Ulaş, A. H. ve Topal, Y. (2006). Eğitici/yaratıcı drama etkinliklerinin ilköğretimde sözlü ifade becerilerini geliştirmeye etkisi, Ekev Akademi Dergisi, 10(29), 251- 258.
  • Uygur, N. (1996). Kültür kuramı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Üstündağ, T. (1998a). Yabancı dil öğretim uygulamalarında bir yöntem olarak yaratıcı dramanın yeri, Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, 66, 27-33.
  • Üstündağ, T. (1998b). Yaratıcı drama eğitim programının öğeleri, Eğitim ve Bilim, 22(107), 28-35.
  • Wessel, C. (1987). Drama, Oxford: Oxford University Press.
  • Yang, S. (2007). Creative drama in English learning: A study of college students applying English dramas in elementary school students, The International Journal of The Humanities, 5(2), 1-5.
  • Yavuzer, Y., Dikici, A. ve Gündoğdu, R. (2008). A creative drama study in Turkey about Mevlana philosophy, Research in Drama Education, 13(1), 87-94.
  • Zayimoğlu, F. (2006). İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Coğrafya ve Dünyamız Ünitesinde Yaratıcı Drama Yöntemi Kullanımının Öğrenci Başarısı ve Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Yaratıcı Drama Yönteminin Hayat Bilgisi Dersinde Kullanılmasının Öğrencilerin BaşarılarınaEtkisinin ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 1, 253 - 269, 20.04.2018
https://doi.org/10.17860/mersinefd.341967

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, hayat bilgisidersinde yaratıcı
drama yöntemi kullanılmasının
öğrencilerin başarılarına, öğrendiklerinin kalıcı olmasına ve bu şekilde
işlenen derslere yöneliköğrenci görüşlerinin incelenmesidir. Nitel ve nicel
veri toplama yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma metodolojisine
dayalı bu araştırmanın örneklemini, rastgele olarak deney ve kontrol grubu
seçilen 3. sınıf öğrenci şubeleri oluşturmaktadır. Bu şubelerin ön-test
sonuçları ve hayat bilgisiders notları
arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır. 
Gruplara toplam 16 saat olan eğitim verilmiş olup, bu eğitim deney
grubundaki öğrencilere yaratıcı drama yöntemiyle, kontrol grubundaki
öğrencilere ise İlkokul hayat bilgisi 3. sınıf ders kitabında yer alan yöntem
ve teknikler doğrultusunda (soru-cevap, tartışma)  uygulanmıştır. On altı saatlik uygulama
sonrasında nicel veri toplamak amacıyla, gruplara son-test ve altı ay sonra
kalıcılık testi uygulanmış, grupların başarıları arasında anlamlı fark olup olmadığına
bakılmıştır. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerin yaratıcı drama ile işlenen
derslere yönelik görüşlerini öğrenebilmek amacıyla, açık uçlu anket uygulanmış
ve bu gruptaki öğrenciler arasından seçilen altı kişiyle görüşme yapılmıştır.
Elde edilen bulgulardaki son-test ve kalıcılık testleri sonuçlarında deney
grubu lehine anlamlı fark olduğu, deney grubundaki öğrencilerin uygulama
sonrasındaki başarılarının kontrol grubundaki öğrencilerin başarılarından
yüksek olduğu ve deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundakilere göre
öğrendikleri bilgilerin daha kalıcı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca deney
grubundaki öğrencilerin derslere yönelik görüşlerinin olumlu olduğu, yaratıcı
dramayı sevdikleri ve bu şekilde işlenen dersleri daha iyi anladıkları ortaya
konulmuştur. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2010a). Eğitimde yaratıcı drama, Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Adıgüzel, Ö. (2010b). Yaratıcı drama: 1999-2002 yazılar, Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş. ve Çimen, S. (2000). Eğitimde drama, İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Aykaç, M. (2008). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cresswell, J. W. (1994). Research resign qualitative, quantitave approaches, London: Sage Publications Inc.
  • Çam, F., Özkan, E. ve Avinç, İ. (2009). Fen ve teknoloji dersinde drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Köy ve merkez okulları örneği, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 459-483.
  • Çelen, İ. ve Vural-Akar, R. (2009). Drama in education and teaching English: A research on the fourth grade elementary students, Elementary Education Online, 8(2), 425-438.
  • Çokadar, H. ve Yılmaz-Cihan, G. (2010). Teaching ecosystems and matter cycles with creative drama activities, Journal of Science Education and Technology, 19, 80-89.
  • Duatepe, A. ve Akkuş, O. (2006). Yaratıcı dramanın matematik eğitiminde kullanılması: Kümeler alt öğrenme alanında bir uygulama, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 89-97. Göncüoğlu, Ö. G. (2010). 6. sınıf sosyal bilgiler dersi demokrasinin serüveni ünitesinin öğretiminde drama ve işbirlikli öğretim yöntemlerinin öğrenci tutum ve başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans Tezi. Niğde: Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü.
  • Hendry, G. D. (1996). Constructivism and educational practice, Australian Journal of Education, 40(1), 19-45.
  • Freeman, G. D., Fulton, C. R., & Sullivan, K. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills and problem behavior, Journal of Educational Research, 96(3), 131-138.
  • Fulford, J., Hutchings, M., Ross, A., & Schmitz, H. (2001). İlköğretimde drama, (Çev. Leyla Küçükahmet, Hande Borçbakan, S. Sadi Karamaoğlu). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Jindal-Snape, D., Vettraino, E., Lowson, A., & Mcduff, W. (2011). Using creative drama to facilitate primary-secondary transition, Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 39(4), 383-394.
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. ve Aydede, M. N. (2010). Fen bilgisi dersinin öğretiminde yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 741-758.
  • Kara, Y. ve Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155.
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. (2005). İlköğretimde drama, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karadağ, E., Korkmaz, T. ve Çalışkan, N. (2007). Hayat bilgisi öğretiminde drama yönteminin etkililiğinin bilişsel alan basamaklarına göre değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(1), 179-195.
  • Levent, T. (1999). Drama kültürü oluşturmak, Eğitimde Tiyatroda Yaratıcı Drama, Çağdaş Drama Derneği Bülteni, 2, 7-9.
  • Lin, Y. (2010). Drama and possibility thinking-Taiwanase pupils’ perspectives regarding creative pedagogy in drama, Thinking Skills and Creativity, 5, 108-199.
  • McCaslin, N. (1990), Creative drama in the classroom, New York: Longman.
  • McNaughton, M. J. (2004). Educational drama in the teaching of education for sustainability, Environmental Education Research, 10(2), 139-155.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2009). İlköğretim 1, 2, 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programı kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Morris, R. V. (2001). Drama and authentic assessment in a social studies classroom, The Social Studies, 92(1), 41-44.
  • Onur, G. (2008). İlköğretim 2. ve 3. sınıf öğrencilerine sınıf ve okul kurallarının hayat bilgisi dersi programı çerçevesinde drama tekniğiyle öğretiminin kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ormancı, Ü. ve Ören-Şaşmaz, F. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci eğitim fakültesi örneği, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1), 165-191.
  • Önder, A. (2010). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama: Kuramsal temellerle uygulama teknikleri ve örnekleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, P. ve Üstündağ, T. (2007). Fen ve teknoloji alanındaki ünlü bilim adamlarına ilişkin yaratıcı drama eğitim programı, İlköğretim Online, 6(2), 226-233.
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması, BAÜ Fen Bilgisi Enstitüsü Dergisi, 5(2), 112-119.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Rosler, B. (2008). Process drama in one fifth-grade social studies class, The Social Studies, 99(6), 265-272.
  • San, İ. (1989). Yaratıcı estetik eğitim, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 573-582.
  • Ulaş, A. H. ve Topal, Y. (2006). Eğitici/yaratıcı drama etkinliklerinin ilköğretimde sözlü ifade becerilerini geliştirmeye etkisi, Ekev Akademi Dergisi, 10(29), 251- 258.
  • Uygur, N. (1996). Kültür kuramı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Üstündağ, T. (1998a). Yabancı dil öğretim uygulamalarında bir yöntem olarak yaratıcı dramanın yeri, Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, 66, 27-33.
  • Üstündağ, T. (1998b). Yaratıcı drama eğitim programının öğeleri, Eğitim ve Bilim, 22(107), 28-35.
  • Wessel, C. (1987). Drama, Oxford: Oxford University Press.
  • Yang, S. (2007). Creative drama in English learning: A study of college students applying English dramas in elementary school students, The International Journal of The Humanities, 5(2), 1-5.
  • Yavuzer, Y., Dikici, A. ve Gündoğdu, R. (2008). A creative drama study in Turkey about Mevlana philosophy, Research in Drama Education, 13(1), 87-94.
  • Zayimoğlu, F. (2006). İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Coğrafya ve Dünyamız Ünitesinde Yaratıcı Drama Yöntemi Kullanımının Öğrenci Başarısı ve Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Ütkür

Mehmet Açıkalın

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ütkür, N., & Açıkalın, M. (2018). Yaratıcı Drama Yönteminin Hayat Bilgisi Dersinde Kullanılmasının Öğrencilerin BaşarılarınaEtkisinin ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 253-269. https://doi.org/10.17860/mersinefd.341967

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.