Bu çalışmanın amacı Okula Yönelik Güdü Envanterinin
(OYGE) Türkçe’ye uyarlanmasıdar. Uluslararası alanda birçok kültüre uyarlanmış
olan OYGÖ 43 madde, dört boyut her boyutun altında iki alt faktör olmak üzere
toplam sekiz fatörden oluşmaktadır. Bu faktörler görev yönelimi, çaba, yarışma,
sosyal güç, işbirliği, sosyal alaka, övgü ve ödüldür. Orijinal ölçek üç ayrı
dil uzmanı tarafından İngilizceden Türkçeye çevrilmiş, başka üç uzman
tarafından ise Türkçe çeviriler tekrar İngilizceye çevrilmiş, sonrasında araştırmacı
ve başka bir dil uzmanı tarafından maddeler seçilmiştir. Daha sonra altı
akademisyen, iki Türkçe öğretmeni ve altı lisans öğrencisinden uzman görüşü
alınmıştır. Ölçeğin orijinal faktör yapısının Türkçe form için de geçerli olup
olmadığının test edilmesi amacıyla 554 lisans öğrencisinden veri toplanmış,
doğrulayıcı faktör analizi sonucu sekiz faktörlü yapının Türkçe form için de
doğrulandığı görülmüştür. Ölçeğin faktörlerine ilişkin güvenirlik analizi
sonuçları da yeterli bulunmuştur. Daha sonra ölçüt geçerliğinin incelenmesi
amacıyla Okula Yönelik Tutum, Genel Özyeterlik ve OYGÖ 784 lisans öğrencisine
uygulanmıştır. Bulgulara göre, okula yönelik güdü, okula yönelik tutum ve genel
öz yeterlik arasında anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Sonuç olarak OYGÖ’nün
Türkçe formunun lisans öğrencileri için geçerli ve güvenilir olduğu
söylenebilir.
okula yönelik güdü okula yönelik tutum genel öz yeterlilik ölçek uyarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.