Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Sınıfta Disiplin Modellerine İlişkin Tercihleri

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 2, 519 - 531, 31.08.2018
https://doi.org/10.17860/mersinefd.441021

Öz

Disiplin;
kişisel kontrol, sorumluluk ve karakter gelişimini sağlamaya çalışan unsurların
başında gelmektedir. Ayrıca disiplin, motivasyon, sınıf kuralları geliştirme ve
uygulama, istenmeyen davranışlar ve bu davranışların yönetimi kavramlarıyla da
ilişkili bir konudur. Mesleki yaşamında her öğretmen disiplin sorunlarıyla
karşılaşmaktadır. Bu sorun her zaman var olacaktır. Bu nedenle öğretmenlerin
sınıfta disiplin modellerini bilmesi, uygulaması ve değerlendirmesi
gerekmektedir. Bu gerekçeye bağlı olarak araştırmanın asıl amacı, öğretmen
adaylarının sınıfta disiplin modellerine ilişkin tercihlerini ortaya koymaktır.
Öğretmen adaylarının bazı değişkenlere göre sınıf disiplin modellerine ilişkin
tercihleri analiz edilmiştir. Bu çalışma tarama modelindedir. Mevcut durum
olduğu gibi betimlenmeye çalışılmıştır. Örneklem, bir eğitim fakültesindeki
çeşitli branştaki öğretmen adaylarının amaçlı örnekleme yönteminden uygun
örneklem tekniğiyle seçilmesiyle oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından geliştirilen sınıfta disiplin modelleri ölçeğinden
yararlanılmıştır. Araştırma sonunda, öğretmen adaylarının sınıfta disiplin
modellerinden en çok olumlu sınıf yönetimi ve gerçeklik terapisi modelini, en
azda davranış iyileştirme modelini tercih ettiği bulunmuştur.Sınıf ve branş
öğretmenlerine göre sınıfta disiplin modeli tercihleri benzerlik göstermiştir.
Bunun yanında öğretmen adaylarının sınıfta disiplin modeli tercihleri cinsiyet
ve bölüm yönünden anlamlı bir farklılık göstermemiştir.

Kaynakça

  • Arslan, Y. & Polat, S. (2016). The Relationship between Teachers’ Trust in Students and Classroom Discipline Beliefs. International Education Studies; Vol. 9, No. 12, 81-89.
  • Bayraktar, H. V. & Doğan, M. C. (2017). Investigation of Primary School Teachers’ Perception of Discipline Types They Use for Classroom Management. Higher Education Studies, 7(1), 30-45.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgül, E. Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Elkitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Castolo, L. C. (2006). Classroom managemen and discipline: The polytechnic university of the philippines laboratory high school (puplhs) experience. I-manager’s journal on School Educational Technology, 2(3), 22-26.
  • Elam, M, S. (Ed.) (1984). Gallup Polls of attitudes toward education, 1969-1984. A topical Summary. Bloomington: Phi Delta Kappa.
  • Edwards, C. H. (2008). Classroom discipline & management (5th ed.). NJ: John Wiley & Sons, Inc.
  • Hardin, C. J. (2008). Effective classroom management (2nd ed.). NJ: Pearson.
  • Jones, V. & Jones, L. (2007). Comprehensive classroom management. Boston: Pearson.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Kentli, D. F. (2016). İdeal öğretmenlerin disiplin modelleri: bir anlatı çalışması, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 290-302.
  • Lewis, R. (2001). Classroom discipline and student responsibility: The students’view. Teaching and Teacher Education, 17(3), 307-319.
  • Manning, M. L. & Bucher, K. T. (2007). Classroom management: Models, applications, and cases. NJ:Pearson.
  • Marzano, J. R., Marzano, S. J. & Pickering, J. D. (2003). Classroom management that works. VA: ASCD.
  • Marzano, J. R. ve Marzano, S. J. (2003). The key to classroom management. Educational Leadership. 61(1), 6-13.
  • Mitchell, M. M. & Bradshaw, P. C. (2013). Examining classroom influences on student perceptions of school climate: The role of classroom management and exclusionary discipline strategies. Journal of School Psychology, 51(5), 599-610.
  • Osher, D., Bear, G. G., Sprague, R. J. & Doyle, W. (2010). How can we improve school discipline? Educational Researcher, 39(1), 48-58.
  • Rahimi, M. & Hosseini, K. F. (2012). EFL teachers‟ classroom discipline strategies: the students‟ Perspective. Procedia - Social and Behavioral Sciences 31, 309 – 314.
  • Sadık, F. & Arslan, S. (2015). İlkokul sınıf öğretmenlerinin disiplin problemleriile ilgili görüşlerinin incelenmesi, Turkish studies, 10(3), 115-138.
  • Senter, G. W. & Charles, M. C. (2002). Elementary classroom management (3rd ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Sheets, R. H. (2005). Diverstiy pedagogy. Boston: Pearson.
  • Tertemiz, N. (2009). Sınıf yönetimi ve disiplin modelleri. L. Küçükahmet (Editör), Sınıf yönetimi içinde (s. 110-135). (10. baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Ünsal, H. (2017). Okulda ve sınıfta disiplin. M. Çağatay Özdemir (Editör), Sınıf yönetimi içinde (s. 231-263). Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Haluk Ünsal 0000-0002-8380-7007

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünsal, H. (2018). Öğretmen Adaylarının Sınıfta Disiplin Modellerine İlişkin Tercihleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 519-531. https://doi.org/10.17860/mersinefd.441021

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.