Sözbilimsel
incelemelerin odağında hareket ve adım kavramları bulunmaktadır. Alanyazında
hareket, tutarlı bir iletişimsel işlevi gerçekleştiren sözbilimsel birim olarak
tanımlanır ve hareketin biçimsel değil, işlevsel bir birim olduğunu belirtilir.
Adım ise hareketteki bilgiyi yapılandırmak için kullanılan oluşturucu ögeler
veya yerlerdir. Bu çalışmada, 2005 ve 2015 yıllarında yayınlanan
Eğitim bilimleri alanlarındaki makalelerin giriş bölümlerindeki sözbilimsel
yapıların; makalelerin bilimsel alanlarına, yayınlandığı yıllara ve dergilere
göre anlamlı bir
farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışma, farklı alanlardaki akademik
metinlerin sözbilimsel yapı çözümlerinin ortaya konması ve bu yapıların
istatistiksel olarak test edilmesi bağlamında önemlidir. Betimsel tarama
modelinin kullanıldığı çalışmada, ULAKBİM Dergi Park Sistemi veri tabanında; 2005-2015
yıllarında yayınlanan; başlığında “eğitim” kelimesi yer alan, dergilerin ilk ve
son sayılarındaki ilk üç eğitim içerikli Türkçe makaleler incelenmiştir. Veri
toplama aracı olarak Bilimsel Makalelerin Giriş Bölümlerindeki Hareket ve Adımları
Değerlendirme Rubriği kullanılmıştır. Rubrikten elde edilen verilere göre veri
analizinde betimsel, parametrik ve parametrik olmayan istatistikler
kullanılarak bulgulara ulaşılmıştır ve bu bulgular çerçevesinde yorumlar
yapılmıştır. Çalışmada incelenen makalelerde alanlara (Eğitim-Fen/Matematik ve
Sosyal Bilimler), yıllara (2005 ve 2015) ve yayınlandığı dergilere göre
istatistiksel farklar olduğu saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.