Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 1, 165 - 185, 15.04.2019
https://doi.org/10.17860/mersinefd.472247

Öz

Kaynakça

  • Adalı, O. (1993). Bilgilendirici metinlerin okunması. Baysal, J., İpşiroğlu, N., İpşiroğlu, Z. ve Ozil, Ş. (Yazı kurulu) Yaratıcı toplum yolunda çağdaş eğitim içinde (3. Baskı) (s. 61- 70). İstanbul: Cem Yayınevi, Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları 1.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R, Raths, J. ve Wittrock, M. C. (2014). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitim hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (D. A. Özçelik, Çev.) (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aydın-Gönül, D. (2016). Türkçe ders kitaplarındaki yazınsal metinleri okuma-anlama etkinliklerinin eleştirel okuma ölçütlerini karşılama yeterliliği (8.sınıf örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, S. ve Demir-Atalay, T. (2015). Öz-düzenlemeli öğrenme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme (B. Çapar, Çev.). Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Beyreli, L., Çetindağ, Z. ve Celepoğlu, A. (2008). Yazılı ve sözlü anlatım (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bohn-Gettler, C. M. ve Kendeou, P. (2014). The interplay of reader goals, working memory, and text structure during reading. Contemporary Educational Psychology, 39, 206-219.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni (4. Baskı) (Y. Dede, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çetinkaya-Edizer, Z., Dilidüzgün, Ş., Ak-Başoğul, D., Karagöz, M. ve Yücelşen N. (2018). Türkçe öğretiminde üstbilişsel okuma stratejileri ile okuma yöntem-tekniklerinin metin türüne göre değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(29), 479-511.
  • Dilidüzgün, Ş. (2013). Ortaokul Türkçe derslerinde oku(ma)dan özet yaz(ma)ya. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(2), 47-68.
  • Dilidüzgün, Ş., Çetinkaya-Edizer, Z., Ak-Başoğul, D., Karagöz, M. ve Yücelşen, N. (2018, Haziran). Metin türüne uygun okuma becerisini geliştirmeye yönelik okuma yöntem-teknikleriyle üstbilişsel okuma stratejilerini ilişkilendirme çalışması [Öz]. ERPA International Congresses on Education’da sunulan bildiri, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Erden, A. (1998). Kısa öykü ve dilbilimsel eleştiri. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Erözden, A. (1998). Okuma dersinin değişik boyutları. İstanbul Üniversitesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Dergisi, YDEB II, 29-58. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Flavell, J. ve Wellman, H. (1977). Metamemory. Kail, Jr. R. V. ve Hagen, J. (Ed.). Perspectives on the development of memory and cognition içinde (s. 3-33). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Göktürk, A. (1989). Çeviri: Dillerin dili. İstanbul: Çağdaş Yayınları.
  • Grabe, W. (2002). Narrative and expository, macro-genres. John, A. M. (Ed). Genre in The Classroom: Multiple perspectives içinde. USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Karatay, H. (2014). Okuma eğitimi-kuram ve uygulama (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kim, M. (2006). Genre-based approach to teaching writing. TESL Working Paper Series, 4(2), 33-39.
  • Langer, J. A. (1990). The process of understanding: reading for literary and informative purpose. Research in the Teaching of English, 24(3), 229-260.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Meyer, J. B. F. (1985). Prose analysis: Purposes, procedures, and problems. Britten, B. K. ve Black, J. B. (Ed.), Understanding expository text: A theoretical and practical handbook for analyzing explanatory text içinde (s. 11-64). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Ontario, Ministry of Education. (2004). Think literacy: Cross-curricular approaches, grades 7-12. Erişim adresi: http://www.edu.gov.on.ca/eng/studentsuccess/thinkliteracy/files/ThinkLitEnglish10-12.pdf. Özdemir, E. (1983). Okuma sanatı. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Özdemir, E. (1992). Sözlü ve yazılı anlatım tekniği, kompozisyon. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özdemir, E. (1993). Dil Edebiyat öğretiminde Yeni Yönelimler. Özer, B. (Ed.), Türk dili ve edebiyatı öğretimi içinde (s. 12-30). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Özdemir, E. (2002). Eleştirel okuma (5. Basım). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Paltridge, B. (2001). Genre and the language learning classroom. The University of Michigan Press.
  • Polat, T. (2006). Okur odaklı bir yaklaşımla yazın eğitimi. Milli Eğitim Edebiyat Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, 34, 169.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. İzmir: Tudem.
  • Shokouhi, H. ve Jamali, R. (2013). Metacognitive reading strategies and the text type. Shahid Beheshti University. Deakin University’s Research Repository.Ülper, H. (2010). Okuma ve anlamlandırma becerilerinin kazandırılması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Wellek, R. ve Warren, A. (1982). Yazın kuramı (Y. Salman, ve S. Karantay, Çev.). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.

Türkçe Öğretiminde Metin Türüne Uygun Okuma Eğitimi

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 1, 165 - 185, 15.04.2019
https://doi.org/10.17860/mersinefd.472247

Öz

Okuma;
geçmişten günümüze seslendirme, anlama, kavrama ve yapılandırma ile
ilişkilendirilerek tanımlanmıştır. Günümüzde ise okuma, üstbilişsel bir süreç
olarak nitelendirilmekte ve bu süreci denetlemeyi temel almaktadır. Yetkin bir
okurdan beklenen, belirli bir okuma amacıyla metne yaklaşıp okuma eylemi
süresince artalan bilgilerini işe koşarak metne özgü yapıları
anlamlandırabilmesidir. Bu yetkinlikler de metin türüne özgü üstbilişsel okuma
stratejilerini işletmeyi gerektirir. Farklı üstbilişsel okuma stratejileri
farklı okuma yöntem-teknikleriyle uygulanabilir. Bu bağlamda çalışmanın amacı,
metin türlerine uygun üstbilişsel okuma sırası stratejileri ve okuma yöntem-tekniklerini
ilişkilendirip etkinlik önerileri sunarak okuma eğitimi için ders araç-gereci
gelişimine katkıda bulunmaktır. Yazınsal ve bilgilendirici metinlerin özelliklerini
yansıtmaları ve ders kitaplarında sıklıkla kullanılmaları nedeniyle
araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme bağlamında öykü,
şiir ve makale türleri ele alınmıştır. Betimsel bir araştırma olan çalışmada
Dilidüzgün, Çetinkaya-Edizer, Ak-Başoğul, Karagöz ve Yücelşen (2018) tarafından
hazırlanan metin türü bağlamında üstbilişsel okuma sırası stratejileri ile okuma
yöntem-tekniklerinin ilişkilendirildiği çizelge kılavuz olarak seçilmiştir.
Çalışma sonucunda araştırma kapsamına alınan üç metin türünün, okunma amacı
doğrultusunda üstbilişsel okuma sırası stratejileri ile okuma
yöntem-tekniklerinin kullanımı bağlamında ortaklıklar ve farklılaşmalar taşıdığı
bulgulanmıştır. Bu ortaklık ve farklılaşmalar doğrultusunda belirtke tabloları
hazırlanmış, etkinlikler belirtke tablolarından yola çıkılarak oluşturulmuştur.
Oluşturulan bu etkinlikler, öneri niteliğinde olup uygulamalı çalışmalarla
genellenebilirliğinin artırılacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adalı, O. (1993). Bilgilendirici metinlerin okunması. Baysal, J., İpşiroğlu, N., İpşiroğlu, Z. ve Ozil, Ş. (Yazı kurulu) Yaratıcı toplum yolunda çağdaş eğitim içinde (3. Baskı) (s. 61- 70). İstanbul: Cem Yayınevi, Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları 1.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R, Raths, J. ve Wittrock, M. C. (2014). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitim hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (D. A. Özçelik, Çev.) (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aydın-Gönül, D. (2016). Türkçe ders kitaplarındaki yazınsal metinleri okuma-anlama etkinliklerinin eleştirel okuma ölçütlerini karşılama yeterliliği (8.sınıf örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, S. ve Demir-Atalay, T. (2015). Öz-düzenlemeli öğrenme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme (B. Çapar, Çev.). Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Beyreli, L., Çetindağ, Z. ve Celepoğlu, A. (2008). Yazılı ve sözlü anlatım (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bohn-Gettler, C. M. ve Kendeou, P. (2014). The interplay of reader goals, working memory, and text structure during reading. Contemporary Educational Psychology, 39, 206-219.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni (4. Baskı) (Y. Dede, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çetinkaya-Edizer, Z., Dilidüzgün, Ş., Ak-Başoğul, D., Karagöz, M. ve Yücelşen N. (2018). Türkçe öğretiminde üstbilişsel okuma stratejileri ile okuma yöntem-tekniklerinin metin türüne göre değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(29), 479-511.
  • Dilidüzgün, Ş. (2013). Ortaokul Türkçe derslerinde oku(ma)dan özet yaz(ma)ya. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(2), 47-68.
  • Dilidüzgün, Ş., Çetinkaya-Edizer, Z., Ak-Başoğul, D., Karagöz, M. ve Yücelşen, N. (2018, Haziran). Metin türüne uygun okuma becerisini geliştirmeye yönelik okuma yöntem-teknikleriyle üstbilişsel okuma stratejilerini ilişkilendirme çalışması [Öz]. ERPA International Congresses on Education’da sunulan bildiri, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Erden, A. (1998). Kısa öykü ve dilbilimsel eleştiri. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Erözden, A. (1998). Okuma dersinin değişik boyutları. İstanbul Üniversitesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Dergisi, YDEB II, 29-58. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Flavell, J. ve Wellman, H. (1977). Metamemory. Kail, Jr. R. V. ve Hagen, J. (Ed.). Perspectives on the development of memory and cognition içinde (s. 3-33). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Göktürk, A. (1989). Çeviri: Dillerin dili. İstanbul: Çağdaş Yayınları.
  • Grabe, W. (2002). Narrative and expository, macro-genres. John, A. M. (Ed). Genre in The Classroom: Multiple perspectives içinde. USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Karatay, H. (2014). Okuma eğitimi-kuram ve uygulama (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kim, M. (2006). Genre-based approach to teaching writing. TESL Working Paper Series, 4(2), 33-39.
  • Langer, J. A. (1990). The process of understanding: reading for literary and informative purpose. Research in the Teaching of English, 24(3), 229-260.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Meyer, J. B. F. (1985). Prose analysis: Purposes, procedures, and problems. Britten, B. K. ve Black, J. B. (Ed.), Understanding expository text: A theoretical and practical handbook for analyzing explanatory text içinde (s. 11-64). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Ontario, Ministry of Education. (2004). Think literacy: Cross-curricular approaches, grades 7-12. Erişim adresi: http://www.edu.gov.on.ca/eng/studentsuccess/thinkliteracy/files/ThinkLitEnglish10-12.pdf. Özdemir, E. (1983). Okuma sanatı. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Özdemir, E. (1992). Sözlü ve yazılı anlatım tekniği, kompozisyon. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özdemir, E. (1993). Dil Edebiyat öğretiminde Yeni Yönelimler. Özer, B. (Ed.), Türk dili ve edebiyatı öğretimi içinde (s. 12-30). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Özdemir, E. (2002). Eleştirel okuma (5. Basım). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Paltridge, B. (2001). Genre and the language learning classroom. The University of Michigan Press.
  • Polat, T. (2006). Okur odaklı bir yaklaşımla yazın eğitimi. Milli Eğitim Edebiyat Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, 34, 169.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. İzmir: Tudem.
  • Shokouhi, H. ve Jamali, R. (2013). Metacognitive reading strategies and the text type. Shahid Beheshti University. Deakin University’s Research Repository.Ülper, H. (2010). Okuma ve anlamlandırma becerilerinin kazandırılması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Wellek, R. ve Warren, A. (1982). Yazın kuramı (Y. Salman, ve S. Karantay, Çev.). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Ak Başoğul 0000-0003-4065-2030

Şükran Dilidüzgün 0000-0001-6627-8337

Zeynep Çetinkaya Edizer 0000-0001-5449-5107

Melda Karagöz Bu kişi benim 0000-0001-9584-545X

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ak Başoğul, D., Dilidüzgün, Ş., Çetinkaya Edizer, Z., Karagöz, M. (2019). Türkçe Öğretiminde Metin Türüne Uygun Okuma Eğitimi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 165-185. https://doi.org/10.17860/mersinefd.472247

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.