Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Yüksek Lisans Öğrencilerinin Bir Grup Lideri Olarak Kendilerine İlişkin Değerlendirmeleri

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 1, 104 - 117, 15.04.2019
https://doi.org/10.17860/mersinefd.512495

Öz

Bu çalışmanın amacı, yüksek lisans öğrencilerinin bir grup lideri olarak
kendilerine ilişkin değerlendirmelerini incelemektir. Çalışmaya 2015-2016
Eğitim Öğretim Yılında Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Psikolojik Danışma ve
Rehberlik Yüksek Lisans Programı’nda bir ders kapsamında grup psiko-eğitimi
gerçekleştiren yedi grup lideri katılmıştır. Araştırmanın verileri yarı
yapılandırılmış bir görüşme olan repertuar ağı tekniği ile toplanmıştır.
Repertuar ağı ile verilerin toplanabilmesi için öncelikle değerlendirme
nesneleri (elementler) araştırmacılar tarafından belirlenmiş ve elementlerin
karşılaştırılması yoluyla elementler arasındaki farklılıklar ve benzerlikler
ortaya çıkartılmıştır. Son aşamada her bir katılımcının Repertuar ağı yapısı
incelenmiş ve elementler arasındaki öklid uzaklığı hesaplanmıştır. Araştırma
sonucunda, ilk olarak grup liderliği konusunda üç katılımcının öz değerinin
yüksek, üç katılımcının öz değerinin orta düzeyde olduğu ve birinin de düşük
olduğu belirlenmiştir. İkinci olarak süpervizörüme göre bir lider olarak ben
elementi ile bir grup lideri olarak ben elementine beş katılımcı yakın
konumlandırırken iki katılımcı kısmen yakın olarak konumlandırmıştır.
Danışanlarıma göre bir lider olarak ben elementlerini bir grup lideri ben
elementine de altı katılımcı yakın konumlandırmış, bir katılımcı ise kısmen
yakın konumlandırmıştır. Üçüncü olarak katılımcıların altısının gerek mesleğe
başladıkları zamana, gerekse derse başladıkları zamana göre mesleki açıdan
gelişim kaydettikleri belirlenmiştir. Bir katılımcı da daha az gelişme
kaydettiğini bildirmiştir. Son olarak da katılımcıların “bir grup lideri olarak
ben” elementinin, ideal grup lideri, ideal olmayan grup lideri, tanıdığım iyi
bir grup lideri ve tanıdığım kötü bir grup lideri elementlerine olan
uzaklıkları incelenmiştir. Elde edilen bulgular literatür çerçevesinde
yorumlanmış ve tartışılmıştır. 

Kaynakça

  • Aydın, B. (1996). Benlik kavramı ve ben şemaları. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 41-47.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191–215. doi:10.1037/0033-295X.84.2.191
  • Bartholomew, U. (1993). Die Selbst-Identitäts-Graphik [The self-identity graphic]. Einführung in Die Repertory Grid-Technik, 2, 30-37.
  • Bortz, J., & Döring, N. (2013). Forschungsmethoden und Evaluation: Für Human-und Sozialwissenschaftler. Springer-Verlag.
  • Brown, N. W. (1994). Group counseling for elementary and middle school children. USA: Praeger Publishers.
  • Brown, N. W. (2013). Psikolojik danışmanlar için psiko-eğitsel gruplar: Hazırlama ve uygulama rehberi (çev: V. Yorğun). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Corey, M. S., Corey, G. ve Corey, C. (2009). Groups: Process and practices (Eighth Edition). (çev. edt. F. Aysan, S. Balcı Çelik, A. Uz Baş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Daniels, J. A., & Larson, L. M. (2001). The impact of performance feedback on counseling self efficacy and counselor anxiety. Counselor Education and Supervision, 41, 120-130.
  • DeLucia-Waack, J. L. (1999). What makes an effective group leader?. Journal for Specialists in Group Work, 24(2), 131–132. 132, DOI: 10.1080/01933929908411424
  • Dryden, W. & Reeves, A. (2014). Psikolojik danışma uygulamalarında temel konular (çev. F. Akkoyun). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Fennel, M. J. (2009). Overcoming low self-esteem: A self-help guide using Cognitive Behavioral Techniques. London: Constable & Robinson Ltd.
  • Galambos, N. L., Barker, E. T., & Krahn, H. J. (2006). Depression, self-esteem, and anger in emerging adulthood: Seven-year trajectories. Developmental psychology, 42(2), 350.
  • Gizir, C. A. (2013). Grupla psikolojik danışma ve etik. A. Demir, S. Koydemir (Ed.), Grupla psikolojik danışma (s.73-88). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gladding, S.T. (1995). Group Work: A counseling speciality. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Grice, J. W. (2004). Idiogrid: Idiographic analysis with repertory grids (Version 2.3). Stillwater, Oaklahoma.
  • Koydemir, S. (2013a). Grubun doğası ve yapısı. A. Demir & S. Koydemir (Ed.), Grupla psikolojik danışma içinde (s.1-24). Ankara: Pegem Akademi.
  • Koydemir, S. (2013b). Psikolojik danışma gruplarında lider becerileri. A. Demir & S. Koydemir (Ed.), Grupla psikolojik danışma içinde (s.225-250). Ankara: PegemAkademi.
  • Masson, R. L., Jacops E. E., Harvill, R. L. ve Schimmel, S. J. (2014). Group counseling intervention and techniques (çev. P. Nedim Bal). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ohrt, J. H., Ener, E., Porter, J., & Young, T. L. (2014). Group leader reflections on their training and experience: Implications for group counselor educators and supervisors. The Journal for Specialists in Group Work, 39, 95–124. doi:10.1080/01933922.2014.883004
  • Quinlan, S. L., Jaccard, J., & Blanton, H. (2006). A decision theoretic and prototype conceptualization of possible selves: Implications for the prediction of risk behavior. Journal of Personality, 74(2), 599-630.
  • Sanberk, I. (2016). Investigation and classification of personal constructs representing ideal counselor from insider perspective. Journal of Education and Training Studies, 4(8), 56-64.Santrock, J. W. (2014). Ergenlik (çev. D.M. Siyez). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Sink, C. A., Edwards, C. N., & Eppler, C. (2012). School based group counseling. Belmont, CA: Brooks/Cole Cengage Learning.
  • Springer, S., I. (2016) Examining predictors of group leader self-efficacy for preservice school counselors. The Journal for Specialists In Group Work, 41(4), 286-311, doi: 10.1080/01933922.2016.1228723
  • Thomas, R. V. ve Pender, D. A. (2008). Association for specialists in group work: Best practice guidelines 2007 revisions. The Journal for Specialists in Group Work, 33(23), 111-117, DOI: 10.1080/01933920801971184
  • Türküm, S., & Akdoğan, R. (2016). Grupla psikolojik danışmada bir profesyonel ve bir birey olarak lider. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(27), 123-137.
  • Voltan-Acar, N. (2012). Grupla psikolojik danışma: İlke ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Williams, C. U., McMahon, H. G., McLeod, A. L. & Rice, R. (2013). An exploration of secondary school counselors’ experiences engaging in group work, The Journal for Specialists in Group Work, 38(2), 96-120, doi: 10.1080/01933922.2013.775205
  • Yalom, I.D. (1992). The theory and practice of group psychotherapy. New-York: Basic Books.Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Raşit Avcı 0000-0003-4947-3397

İsmail Sanberk 0000-0002-4677-8059

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Avcı, R., & Sanberk, İ. (2019). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Yüksek Lisans Öğrencilerinin Bir Grup Lideri Olarak Kendilerine İlişkin Değerlendirmeleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 104-117. https://doi.org/10.17860/mersinefd.512495

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.