Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Senaryo Destekli Oyun Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının 6. Sınıf Öğrencilerinin Kavramsal Anlamalarına Etkisi ve Öğrencilerin Derse Yönelik Görüşleri: Vücudumuzdaki Sistemler

Yıl 2025, Cilt: 21 Sayı: 1, 49 - 68, 22.04.2025
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1469691

Öz

Bu araştırmanın amacı; ‘Destek ve Hareket Sistemi, Solunum Sitemi ve Boşaltım Sistemi’ konularında senaryo destekli oyun tabanlı öğrenme yaklaşımıyla oluşturulmuş öğretim materyallerinin, ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisini ve öğrencilerin derse yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu Giresun il merkezinde yer alan bir ortaokulda öğrenim gören toplam 36 6. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Öğretim sürecinde deney grubuna dersler senaryo destekli oyun tabanlı öğrenme yaklaşımı doğrultusunda kontrol grubunda ise Milli Eğitim Bakanlığı’nın öngördüğü ve fen bilimleri dersi öğretim programında belirtilen yaklaşım/yöntem/tekniklerle işlenmiştir. Veri toplama araçları olarak iki aşamalı ‘Vücudumuzdaki Sistemler’ kavram testi, öğretim müdahalesine yönelik yarı yapılandırılmış görüşme soruları ve çalışma yapraklarının sonunda yer alan sorular kullanılmıştır. Araştırmada nicel veriler istatistiksel olarak analiz edilirken, nitel veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Kavram testinden elde bulgular deney grubuna uygulanan rehber materyallerin kontrol grubuna uygulanan mevcut öğretim materyallerine göre öğrencilerin kavramsal anlamalarını arttırmada ve alternatif kavramlarını azalmada daha fazla katkı sağladığını göstermiştir. Araştırmada öğrenci görüşlerinden, senaryo destekli oyun tabanlı öğrenme yaklaşımı doğrultusunda hazırlanan etkinliklerin kolay ve kalıcı öğrenmeyi, aktif katılımı ve eğlenerek öğrenmeyi sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca etkinliklerin rekabeti sağlayarak öğrencilerin heyecan duymalarını sağladığı ve oyunların konuları günlük yaşamla ilişkilendirmelerine katkı sağladığı sonuçlarına da ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ağırgöl, M. (2020). Fen bilgisi öğretiminde eğitsel dijital oyun kullanımının öğrenci akademik başarısına, bilgi kalıcılığına ve tutumuna etkisi (Tez No: 639945). [Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.]
  • Akbabaoğlu, G. (2019). Bilim içerikli oyunlar yoluyla fen eğitiminin okul öncesi dönemi çocukları üzerindeki etkileri. (Tez No: 555318). [Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi].
  • Akın, F. A. ve Atıcı, B. (2015). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının öğrenci başarısına ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 2(2): 75-102.
  • Akınoğlu, O. (2005). Türkiye’de Uygulanan Ve Değişen Eğitim Programlarının Psikolojik Temelleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(22): 31-45.
  • Akran, S. K. ve Kocaman, İ. (2018). Oyun tabanlı öğrenme-öğretme yaklaşımının okul öncesi öğrencilerinin öğrenme tercihlerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2): 513-533.
  • Alyaz, Y. (2018). Almanca öğrenme macerası-gök diskinin sırrı. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 6(1): 285-288.
  • Alyaz, Y. ve Akyıldız, Y. (2018). Yabancı dil öğretimi için 3b dijital oyunlar/oyunlaştırılmış uygulamalar geliştirme. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 6(1): 131-158.
  • Anastasiadis, T., Lampropoulos, G. & Siakas, K. (2018). Digital game-based learning and serious games in education. International Journal of Advances in Scientific Research and Engineering, 4(12): 139-144. http://doi.org/10.31695/IJASRE.2018.33016
  • Atay, T. (2018). Eğitsel oyunlarla desteklenen öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına, fen bilimleri dersine yönelik tutumlarına ve bilgilerin kalıcılığına etkisi (Tez No: 530701). [Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi].
  • Ayan, S. & Memiş, A. U. (2012). Erken çocukluk döneminde oyun. Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2): 143-149.
  • Aydın, N. & Yılmaz, A. (2010). Yapılandırıcı yaklaşımın öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerine etkisi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39): 57-68.
  • Aygün, H. A. (2019). Fen öğretiminde eğitsel oyun kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi (Tez No: 591139). [Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi].
  • Aykaç, N. & Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6): 25-44
  • Aytaçlı, B. (2018). Değer temelli etkinliklerin matematik başarısına, değer algısına, problem çözme becerisine, matematiğe yönelik tutuma ve kalıcılığa etkisi (Tez No: 531365). [Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi].
  • Ayvacı, H. Ş. & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: ısı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 35(1): 87-103. https://doi.org/10.7822/omuefd.35.1.8
  • Baki, A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42): 1-21.
  • Bayat, S., Kılıçaslan, H. & Şentürk, Ş. (2014). Fen ve teknoloji dersinde eğitsel oyunların yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2): 204-216. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2014.14.2-5000091535
  • Bekmezci, H. & Özkan, H. (2015). Oyun ve oyuncağın çocuk sağlığına etkisi. Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi, 5(2): 81-87. https://doi.org/10.5222/buchd.2015.081
  • Biter, M. & Çalışkan, H. (2019). Sosyal bilgiler derslerinde eğitsel oyunlarla değerler: bir eylemsiz sınıf. Disiplinlerarası Eğitim Dergisi: Teori ve Uygulama, 1(1): 1-28.
  • Boyraz, C. & Serin, G. (2016). İlkokul düzeyinde oyun temelli sınavlar boyunca kuvvet ve hareketin görünümünün gösterimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1): 89-101.
  • Büyüköztürk, S., Çokluk Bökeoğlu, Ö. & Köklü, N. (2011). Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, J. & Humble, Á. M. (2007). An introduction to mixed method research. Atlantic research centre for family-work issues, 1: 1-4.
  • Ceylan, N. & Seçken, N. (2019). 5E öğrenme modeline dayalı bilgisayar animasyonları destekli öğretim materyali tasarlama: tepkimelerde hız ve denge” ünitesi örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3): 1181-1202. https://doi.org/10.17152/gefad.565305
  • Chen, C.H., Wang, K.C. & Lin, Y.S. (2015). The Comparison Of Solitary And Collaborative Modes Of Game-Based Learning On Students’ Science Learning And Motivation, Educational Technology & Society, 18(2): 237–248.
  • Coşkun, H., Akarsu, B. & Kariper, A. (2012). Bilim öyküleri içeren eğitsel oyunların fen ve teknoloji dersindeki öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1): 93-109.
  • Çavuş, R. & Balçın, M. D. (2017). Fen bilimleri dersinde gerçekleştirilen oyun etkinliklerine ilişkin öğrenci görüşleri: maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi örneği. Researcher, 5(3): 323-341.
  • Çavuş, R., Kulak, B., Berk, H. & Öztuna Kaplan, A. (2011, Mart). Fen ve teknoloji öğretiminde oyun etkinlikleri ve günlük hayattaki oyunların derse uyarlanması. Sözel bildiri, İGEDER Fen ve Teknoloji Öğretmenleri Zirvesi, İstanbul.
  • Çeker, E. (2017). Eğitsel şarkı ve oyunlarla işlenen fen bilimleri dersinin akademik başarı ve kalıcılık üzerine etkisi (Tez No: 485398). [Yüksek Lisans Tezi, Bayburt Üniversitesi].
  • Çetin, O. (2005). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde yer alan "Vücudumuzda neler var? Çevremizi nasıl algılıyoruz?" ünitesinin yapılandırmacılık (constructivism) kuramına dayalı öğretimi (Tez No: 162150). [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi].
  • Çetin, O. & Günay, Y. (2010). Fen öğretiminde yapılandırmacılık kuramının öğrencilerin başarılarına ve bilgiyi yapılandırmalarına olan etkisi. Eğitim ve Bilim, 32(146):24-38.
  • Dadaylı, G. & Pekbay, C. (2021). Eğitsel oyunların “kuvvetin ölçülmesi ve sürtünme” konusunda bilimsel yaratıcılık ve akademik başarıya etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 9(2): 311-333.
  • De Freitas, S. (2006). Learning in immersive worlds: a review of game-based learning. Learning, media and technology, 31(4): 343-358.
  • Demirci, B. (1993). Çağdaş fen bilimleri eğitimi ve eğitimcileri. Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(9): 155-160.
  • Ercan, İ. & Kan. İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3): 211-216.
  • Erdem, E. & Demirel, Ö. (2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23): 81-87.
  • Ertuğrul, A. & Karamustafaoğlu, O. (2021). Mıknatıs konusunun öğretimine yönelik geliştirilen eğitsel bir oyun hakkında öğretmen görüşleri. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(17): 16-38. https://doi.org/10.18009/jcer.794498
  • Gee, J. P. & Hayes, E. R. (2012). Review of language and learning ın the digital age. Language Learning & Technolog 1(16): 30–33
  • Genç, M., Genç, T. & Yüzüak, A. V. (2012). Kavram yanılgılarının oyunlarla tespiti: Tabu oyunu. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20): 581-591.
  • Gülen, S., Taş, E. & Darga, H. (2015). Yapılandırmacılık; örnek uygulamanın değerlendirilmesi ve kalıcılığa etkisi. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (25): 278-301. Doi: 10.14582/DUZGEF.495
  • Gültekin, M., Karadağ, R. ve Yılmaz, F. (2007). Yapılandırmacılık ve öğretim uygulamalarına yansımaları. Sosyal bilimler dergisi, 7(2): 503 528.
  • Gültepe, M.B., Yıldırım, O. & Sinan, O. (2008). Solunum sistemi konusunun oluşturmacı yaklaşıma dayalı öğretiminin 6. sınıf öğrenci başarısına etkisi, İlköğretim Online, 7(2): 522-536.
  • Güner, C. (2018). Oyun temelli öğrenme yönteminin öğrencilerin fen bilimleri dersi akademik başarılarına etkisi (Tez No: 523948). [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi].
  • Gürpınar, C. (2017). Fen bilimleri öğretiminde eğitsel oyun destekli öğretim uygulamalarının öğrenme ürünlerine etkisi (Tez No: 476575). [Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi]
  • Hartt, M., Hosseini, H. & Mostafapour, M. (2020). Game On: exploring the effectiveness of game-based learning. Plannıng Practıce & Research, 35(5): 589-604. https://doi.org/10.1080/02697459.2020.1778859
  • Hussein, M.H., Ow, S.H., Cheong, L.S., Thong, M.K. ve Ebrahim, N.A. (2019). Effects of digital game-based learning on elementary science learning: A systematic review. IEEE Access, (7): 62465-62478. Doi: 10.1109/ACCESS.2019.2916324 Ifenthaler, In D., Eseryel D. ve Ge, X. (2014). Assessment ın game-based learning: foundations, innovations, and perspectives. New York: Springer.
  • Kahyaoğlu, M. & Elçiçek, M. (2016). Eğitsel Bilgisayar Oyunlar İle Desteklenen Fen Bilimleri Öğretiminin Öğrencilerin
  • Motivasyon Ve Yansıtıcı Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi. Electronic Turkish Studies, 11(14): 349-360. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9563
  • Kaplan, M. (2010). Kırsalda fen ve teknoloji dersi öğrenme ortamlarının yapılandırmacı öğrenme açısından değerlendirilmesi (Tez No: 266401). [Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi].
  • Karaca, M., Öner, F. & Bektaş, O. (2021). Eğitsel kart oyunu örneği: Mitoz ve mayoz bölünme. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (40): 9-20. https://dx.doi.org/ 10.14582/DUZGEF.2021.173
  • Karamustafaoğlu, O., Pazar, Ş. B. & Karamustafaoğlu, S. (2018). Eğitsel oyunlarla yönlendirme sistemi konusunun öğretimi: kan yolu oyunu örneği. Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(2): 1-18.
  • Karayol, S. & Temel, Z. F. (2018). Beş yaş çocuklarının problem çözme becerilerinin oyun temelli etkinliklerle incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(2): 143-174. https://doi.org/10.30703/cije.393747.
  • Karslı, F. & Çalık, M. (2012). Can freshman science student teachers’alternative conceptions of ‘electrochemical cells’ be fully diminished?. Asian Journal of Chemistry, 24(2): 485-491.
  • Kaya, S. & Elgün, A. (2015). Eğitsel oyunlar ile desteklenmiş fen öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1): 329-342.
  • Kefeli, N., Taş, E. & Yalçın, M. (2018). Kelime oyunları ile fen öğretiminin öğrencilerin çevreye yönelik tutumuna etkisi. International e-Journal of Educational Studies, 2(3): 44-52. https://doi.org/10.31458/iejes.388619
  • Kemiksiz, Ö. (2016). Türkçe derslerindeki dinleme metinlerinde dinleme/tekniği-metin türü araziler/türkçe derslerinin dinleme metinlerinde dinleme yöntemi/teknik-metin türü arasındaki ilişki. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(1): 15-30.
  • Kennedy-Clark, S., Galstaun, V. & Anderson, K. (2011). Using game-based inquiry learning to meet the changing directions of science education. In ASCILITE, Proceedings ascilite.
  • Kocadağ, Y. (2010). Senaryo tabanlı öğrenme yönteminin genetik konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi (Tez No: 270678). [Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi].
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22): 91-97.
  • Korkmaz, S. (2018). Eğitsel oyun geliştirerek desteklenen fen bilimleri öğretiminin öğrenci tutum ve başarısına etkisi (Tez No: 502718). [Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi.]
  • Lai, C. H., Lin, Y. C., Jong, B. S. & Hsia, Y. T. (2014). Adding social elements to game-based learning. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 9(3): 12-15.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325
  • Migiro, S.O. & Magangi, B.A. (2011). Mixed methods: a review of literature and the future of the new research paradigm. African Journal of Business Management, 5(10): 3757-3764. https://doi.org/ 10.5897/AJBM09.082
  • Nkadimeng, M. & Ankiewicz, P. (2022). the affordances of minecraft education as a game-based learning tool for atomic structure in junior high school science education. Journal of Science Education and Technology, 31(5): 605-620.
  • Önal, Ş. (2021). Oyun temelli öğrenmenin fen bilimleri dersinde akademik başarıya, özyeterliğe ve tutuma etkisi (Tez No: 680533). [Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi].
  • Önen Öztürk, F., Demir, S. & Şahin, F. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bakış açısıyla analojiler. Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2): 86-114.
  • Önen, F. (2005). İlköğretimde basınç konusunda öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgılarının yapılandırmacı yaklaşım ile giderilmesi (Tez No: 159234), [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Peker Aymen, E. (2018). 5. sınıf "Canlılar dünyasını gezelim ve tanıyalım" ünitesinin klasik eğitsel oyunlar ve teknoloji destekli eğitsel oyunlarla öğretiminin değerlendirilmesi (Tez No: 492301). [Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi].
  • Pivec, M. & Dziabenko, O. (2004). Game-based learning in universities and lifelong learning: “unigame: social skills and knowledge training” game concep. Journal of Universal Computer Science,10(1): 14-26.
  • Rapini, S. (2012). Beyond textbooks and lectures: Digital game-based learning in STEM subjects. Texas A&M Bush School of Government and Public Service, 1-32.
  • Say, F. S. (2016). Yedinci sınıf fen bilimleri dersine yönelik tasarlanan bilgisayar oyununun öğrencilerin fene yönelik öz-yeterliklerine, motivasyonlarına ve saldırganlıklarına etkisi (Tez No: 433695). [Doktora Tezi, Pamukkale Üniversitesi].
  • Say, S., Ucak, E., Karademir, Ç. A. & Çekbaş, Y. (2015). A computer game implementatıon: individually or in a group. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8-13.
  • Saygılı, P. & Ercan Yalman, F. (2021). Okul öncesi dönemde oyun tabanlı öğrenme yönteminin bilimsel süreç becerisine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(231): 7-26. https://doi.org/10.37669/milliegitim.755100
  • Schmitz, B., Czauderna, A., Klemke, R. & Specht, M. (2011). Game based learning for computer science education. In Computer science education research conference, 81-86.
  • Serdaroğlu, C. (2019). 6. sınıf bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinin öğretiminde oyun temelli öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi (Tez No: 553148). [Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi].
  • Şahin, M. (2015). Oyunlaştırılmış oyun temelli öğrenmenin öğrencilerin fen bilimleri dersi başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi (Tez No: 414602). [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi].
  • Şentürk, C. (2020). Oyun temelli fen öğrenme yaşantılarının akademik başarıya, kalıcılığa, tutuma ve öğrenme sürecine etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227): 159-194.
  • Tan, M. & Temiz, B.K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13): 89-101.
  • Tekbıyık, A. & Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2): 23-37.
  • Tezel, Ö. & Aksoy, K. (2020). Bilimsel öykü içeren eğitsel oyunla desteklenen fen bilimleri dersinin öğrencilerin periyodik sistem kavram öğrenmelerine etkisi. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 39(3): 192-209. https://doi.org/10.7822/ omuefd.718259
  • Tokgöz, E.Ö. (2017). Oyun temelli öğrenmenin beşinci sınıf öğrencilerinin fen akademik başarıları, fene karşı tutumları ve bilgi kalıcılığı üzerine etkisinin araştırılması (Tez No: 486014). [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Toksöz, M. R., Yurtkuran Çeterez, Z., Toksöz, S., Tunalı, E. & Alpay, E. (2018, Eylül). Çocuklar için eğitici dijital oyun tasarımı ve katılımcı tasarım yöntemleri ile oyun geliştirme süreci. Bildiri, Tasarım ve Umut, Ankara.
  • Topaloğlu, G. & Aslan Gördesli, M. (2012). Anne-baba, veli aile eğitimi ve rehberliği: 0-8 yaş grubu gelişim rehberi. Kadıköy İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, (32): 11-16.
  • Tut, E. (2018). 4. sınıf fen bilimleri dersinde oyun temelli öğrenme uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi (Tez No: 517292). [Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi].
  • Türkoğlu, B. & Uslu, M. (2016). Oyun temelli bilişsel gelişim programının 60-72 aylık çocukların bilişsel gelişimine etkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (6): 50-68.
  • Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6): 232-242. https://doi.org/10.14520/adyusbd.116
  • Ünal, M. (2006). Çocuk gelişiminde oyun alanlarının yeri ve önemi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2): 95-109.
  • Ürey, M., Çepni, S. & Kaymakçı, S. (2015). Fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının bazı sosyal bilgiler öğretim programı kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1): 7-30. https://doi.org/10.19171/uuefd.37602
  • Whitton, N. (2007). Motivation and computer game based learning. Proceedings ascilite Singapore, 1063-1067.
  • Yazıcıoğlu, S. & Çavuş-Güngören, S. (2019). Oyun temelli etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmesine olan etkisini başarı, motivasyon, tutum ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1): 389-413. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.584673
  • Yıldırım, M. & Can, S. (2017). Eğitsel oyunlarla fen dersine “var mısın yok musun”?. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (35): 14-30. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/399029
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü. & Araz, H. (2016). Dolaşım sistemi konusunda eğitsel oyun yönteminin kullanılmasının öğrencilerin akademik başarı ve fen öğrenimi motivasyonu üzerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36): 20-32.
  • Yüce, S. G. & Koç, Y. (2019). Fen öğretiminde düşünme kültürünün geliştirilmesi: kuramdan uygulamaya ilişkin öneriler. Anadolu Öğretmen Dergisi, 3(2): 142-159. https://doi.org/10.35346/aod.651977

The Effect Of Scenario-Supported Game-Based Learning Approach On The Conceptual Understanding And Opinions Of 6th Grade Students: Systems In Our Body

Yıl 2025, Cilt: 21 Sayı: 1, 49 - 68, 22.04.2025
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1469691

Öz

The purpose of this research; The aim of this study is to examine the effects of the teaching materials created with a scenario-supported game-based learning approach on the subjects of "Support and Movement System, Respiratory System and Excretory System" belonging to the "Systems in Our Body" unit of Science course, on the conceptual understanding and opinions of the students who are studying at the 6th grade of secondary school. The study group of the research consists of a total of 36 (20 experimental and 16 control groups) 6th grade students studying in a secondary school in the city center of Giresun in the 2022-2023 academic year. Mixed research method was used in the research. In the teaching process, the lessons were taught in the experimental group in line with the scenario-supported game-based learning approach, and in the control group, the approach/methods/techniques stipulated by the Ministry of National Education and specified in the science curriculum. Two-stage 'Systems in Our Body' concept test, semi-structured interview questions for teaching intervention and worksheets were used as data collection tools. Concept test was applied to the experimental and control groups as pre-test and post-test. Mann-Whitney U test, which is one of the nonparametric statistical techniques, was used for the pairwise comparison between the pre- and post-test scores of the experimental and control groups. Content analysis of the semi-structured interview questions and worksheets used to collect qualitative data in the research was conducted. The findings showed that the guide materials applied to the experimental group contributed more to increasing the conceptual understanding of the students compared to the existing teaching materials applied to the control group

Kaynakça

  • Ağırgöl, M. (2020). Fen bilgisi öğretiminde eğitsel dijital oyun kullanımının öğrenci akademik başarısına, bilgi kalıcılığına ve tutumuna etkisi (Tez No: 639945). [Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.]
  • Akbabaoğlu, G. (2019). Bilim içerikli oyunlar yoluyla fen eğitiminin okul öncesi dönemi çocukları üzerindeki etkileri. (Tez No: 555318). [Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi].
  • Akın, F. A. ve Atıcı, B. (2015). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının öğrenci başarısına ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 2(2): 75-102.
  • Akınoğlu, O. (2005). Türkiye’de Uygulanan Ve Değişen Eğitim Programlarının Psikolojik Temelleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(22): 31-45.
  • Akran, S. K. ve Kocaman, İ. (2018). Oyun tabanlı öğrenme-öğretme yaklaşımının okul öncesi öğrencilerinin öğrenme tercihlerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2): 513-533.
  • Alyaz, Y. (2018). Almanca öğrenme macerası-gök diskinin sırrı. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 6(1): 285-288.
  • Alyaz, Y. ve Akyıldız, Y. (2018). Yabancı dil öğretimi için 3b dijital oyunlar/oyunlaştırılmış uygulamalar geliştirme. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 6(1): 131-158.
  • Anastasiadis, T., Lampropoulos, G. & Siakas, K. (2018). Digital game-based learning and serious games in education. International Journal of Advances in Scientific Research and Engineering, 4(12): 139-144. http://doi.org/10.31695/IJASRE.2018.33016
  • Atay, T. (2018). Eğitsel oyunlarla desteklenen öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına, fen bilimleri dersine yönelik tutumlarına ve bilgilerin kalıcılığına etkisi (Tez No: 530701). [Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi].
  • Ayan, S. & Memiş, A. U. (2012). Erken çocukluk döneminde oyun. Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2): 143-149.
  • Aydın, N. & Yılmaz, A. (2010). Yapılandırıcı yaklaşımın öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerine etkisi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39): 57-68.
  • Aygün, H. A. (2019). Fen öğretiminde eğitsel oyun kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi (Tez No: 591139). [Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi].
  • Aykaç, N. & Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6): 25-44
  • Aytaçlı, B. (2018). Değer temelli etkinliklerin matematik başarısına, değer algısına, problem çözme becerisine, matematiğe yönelik tutuma ve kalıcılığa etkisi (Tez No: 531365). [Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi].
  • Ayvacı, H. Ş. & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: ısı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 35(1): 87-103. https://doi.org/10.7822/omuefd.35.1.8
  • Baki, A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42): 1-21.
  • Bayat, S., Kılıçaslan, H. & Şentürk, Ş. (2014). Fen ve teknoloji dersinde eğitsel oyunların yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2): 204-216. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2014.14.2-5000091535
  • Bekmezci, H. & Özkan, H. (2015). Oyun ve oyuncağın çocuk sağlığına etkisi. Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi, 5(2): 81-87. https://doi.org/10.5222/buchd.2015.081
  • Biter, M. & Çalışkan, H. (2019). Sosyal bilgiler derslerinde eğitsel oyunlarla değerler: bir eylemsiz sınıf. Disiplinlerarası Eğitim Dergisi: Teori ve Uygulama, 1(1): 1-28.
  • Boyraz, C. & Serin, G. (2016). İlkokul düzeyinde oyun temelli sınavlar boyunca kuvvet ve hareketin görünümünün gösterimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1): 89-101.
  • Büyüköztürk, S., Çokluk Bökeoğlu, Ö. & Köklü, N. (2011). Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, J. & Humble, Á. M. (2007). An introduction to mixed method research. Atlantic research centre for family-work issues, 1: 1-4.
  • Ceylan, N. & Seçken, N. (2019). 5E öğrenme modeline dayalı bilgisayar animasyonları destekli öğretim materyali tasarlama: tepkimelerde hız ve denge” ünitesi örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3): 1181-1202. https://doi.org/10.17152/gefad.565305
  • Chen, C.H., Wang, K.C. & Lin, Y.S. (2015). The Comparison Of Solitary And Collaborative Modes Of Game-Based Learning On Students’ Science Learning And Motivation, Educational Technology & Society, 18(2): 237–248.
  • Coşkun, H., Akarsu, B. & Kariper, A. (2012). Bilim öyküleri içeren eğitsel oyunların fen ve teknoloji dersindeki öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1): 93-109.
  • Çavuş, R. & Balçın, M. D. (2017). Fen bilimleri dersinde gerçekleştirilen oyun etkinliklerine ilişkin öğrenci görüşleri: maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi örneği. Researcher, 5(3): 323-341.
  • Çavuş, R., Kulak, B., Berk, H. & Öztuna Kaplan, A. (2011, Mart). Fen ve teknoloji öğretiminde oyun etkinlikleri ve günlük hayattaki oyunların derse uyarlanması. Sözel bildiri, İGEDER Fen ve Teknoloji Öğretmenleri Zirvesi, İstanbul.
  • Çeker, E. (2017). Eğitsel şarkı ve oyunlarla işlenen fen bilimleri dersinin akademik başarı ve kalıcılık üzerine etkisi (Tez No: 485398). [Yüksek Lisans Tezi, Bayburt Üniversitesi].
  • Çetin, O. (2005). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde yer alan "Vücudumuzda neler var? Çevremizi nasıl algılıyoruz?" ünitesinin yapılandırmacılık (constructivism) kuramına dayalı öğretimi (Tez No: 162150). [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi].
  • Çetin, O. & Günay, Y. (2010). Fen öğretiminde yapılandırmacılık kuramının öğrencilerin başarılarına ve bilgiyi yapılandırmalarına olan etkisi. Eğitim ve Bilim, 32(146):24-38.
  • Dadaylı, G. & Pekbay, C. (2021). Eğitsel oyunların “kuvvetin ölçülmesi ve sürtünme” konusunda bilimsel yaratıcılık ve akademik başarıya etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 9(2): 311-333.
  • De Freitas, S. (2006). Learning in immersive worlds: a review of game-based learning. Learning, media and technology, 31(4): 343-358.
  • Demirci, B. (1993). Çağdaş fen bilimleri eğitimi ve eğitimcileri. Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(9): 155-160.
  • Ercan, İ. & Kan. İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3): 211-216.
  • Erdem, E. & Demirel, Ö. (2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23): 81-87.
  • Ertuğrul, A. & Karamustafaoğlu, O. (2021). Mıknatıs konusunun öğretimine yönelik geliştirilen eğitsel bir oyun hakkında öğretmen görüşleri. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(17): 16-38. https://doi.org/10.18009/jcer.794498
  • Gee, J. P. & Hayes, E. R. (2012). Review of language and learning ın the digital age. Language Learning & Technolog 1(16): 30–33
  • Genç, M., Genç, T. & Yüzüak, A. V. (2012). Kavram yanılgılarının oyunlarla tespiti: Tabu oyunu. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20): 581-591.
  • Gülen, S., Taş, E. & Darga, H. (2015). Yapılandırmacılık; örnek uygulamanın değerlendirilmesi ve kalıcılığa etkisi. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (25): 278-301. Doi: 10.14582/DUZGEF.495
  • Gültekin, M., Karadağ, R. ve Yılmaz, F. (2007). Yapılandırmacılık ve öğretim uygulamalarına yansımaları. Sosyal bilimler dergisi, 7(2): 503 528.
  • Gültepe, M.B., Yıldırım, O. & Sinan, O. (2008). Solunum sistemi konusunun oluşturmacı yaklaşıma dayalı öğretiminin 6. sınıf öğrenci başarısına etkisi, İlköğretim Online, 7(2): 522-536.
  • Güner, C. (2018). Oyun temelli öğrenme yönteminin öğrencilerin fen bilimleri dersi akademik başarılarına etkisi (Tez No: 523948). [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi].
  • Gürpınar, C. (2017). Fen bilimleri öğretiminde eğitsel oyun destekli öğretim uygulamalarının öğrenme ürünlerine etkisi (Tez No: 476575). [Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi]
  • Hartt, M., Hosseini, H. & Mostafapour, M. (2020). Game On: exploring the effectiveness of game-based learning. Plannıng Practıce & Research, 35(5): 589-604. https://doi.org/10.1080/02697459.2020.1778859
  • Hussein, M.H., Ow, S.H., Cheong, L.S., Thong, M.K. ve Ebrahim, N.A. (2019). Effects of digital game-based learning on elementary science learning: A systematic review. IEEE Access, (7): 62465-62478. Doi: 10.1109/ACCESS.2019.2916324 Ifenthaler, In D., Eseryel D. ve Ge, X. (2014). Assessment ın game-based learning: foundations, innovations, and perspectives. New York: Springer.
  • Kahyaoğlu, M. & Elçiçek, M. (2016). Eğitsel Bilgisayar Oyunlar İle Desteklenen Fen Bilimleri Öğretiminin Öğrencilerin
  • Motivasyon Ve Yansıtıcı Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi. Electronic Turkish Studies, 11(14): 349-360. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9563
  • Kaplan, M. (2010). Kırsalda fen ve teknoloji dersi öğrenme ortamlarının yapılandırmacı öğrenme açısından değerlendirilmesi (Tez No: 266401). [Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi].
  • Karaca, M., Öner, F. & Bektaş, O. (2021). Eğitsel kart oyunu örneği: Mitoz ve mayoz bölünme. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (40): 9-20. https://dx.doi.org/ 10.14582/DUZGEF.2021.173
  • Karamustafaoğlu, O., Pazar, Ş. B. & Karamustafaoğlu, S. (2018). Eğitsel oyunlarla yönlendirme sistemi konusunun öğretimi: kan yolu oyunu örneği. Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(2): 1-18.
  • Karayol, S. & Temel, Z. F. (2018). Beş yaş çocuklarının problem çözme becerilerinin oyun temelli etkinliklerle incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(2): 143-174. https://doi.org/10.30703/cije.393747.
  • Karslı, F. & Çalık, M. (2012). Can freshman science student teachers’alternative conceptions of ‘electrochemical cells’ be fully diminished?. Asian Journal of Chemistry, 24(2): 485-491.
  • Kaya, S. & Elgün, A. (2015). Eğitsel oyunlar ile desteklenmiş fen öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1): 329-342.
  • Kefeli, N., Taş, E. & Yalçın, M. (2018). Kelime oyunları ile fen öğretiminin öğrencilerin çevreye yönelik tutumuna etkisi. International e-Journal of Educational Studies, 2(3): 44-52. https://doi.org/10.31458/iejes.388619
  • Kemiksiz, Ö. (2016). Türkçe derslerindeki dinleme metinlerinde dinleme/tekniği-metin türü araziler/türkçe derslerinin dinleme metinlerinde dinleme yöntemi/teknik-metin türü arasındaki ilişki. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(1): 15-30.
  • Kennedy-Clark, S., Galstaun, V. & Anderson, K. (2011). Using game-based inquiry learning to meet the changing directions of science education. In ASCILITE, Proceedings ascilite.
  • Kocadağ, Y. (2010). Senaryo tabanlı öğrenme yönteminin genetik konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi (Tez No: 270678). [Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi].
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22): 91-97.
  • Korkmaz, S. (2018). Eğitsel oyun geliştirerek desteklenen fen bilimleri öğretiminin öğrenci tutum ve başarısına etkisi (Tez No: 502718). [Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi.]
  • Lai, C. H., Lin, Y. C., Jong, B. S. & Hsia, Y. T. (2014). Adding social elements to game-based learning. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 9(3): 12-15.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325
  • Migiro, S.O. & Magangi, B.A. (2011). Mixed methods: a review of literature and the future of the new research paradigm. African Journal of Business Management, 5(10): 3757-3764. https://doi.org/ 10.5897/AJBM09.082
  • Nkadimeng, M. & Ankiewicz, P. (2022). the affordances of minecraft education as a game-based learning tool for atomic structure in junior high school science education. Journal of Science Education and Technology, 31(5): 605-620.
  • Önal, Ş. (2021). Oyun temelli öğrenmenin fen bilimleri dersinde akademik başarıya, özyeterliğe ve tutuma etkisi (Tez No: 680533). [Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi].
  • Önen Öztürk, F., Demir, S. & Şahin, F. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bakış açısıyla analojiler. Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2): 86-114.
  • Önen, F. (2005). İlköğretimde basınç konusunda öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgılarının yapılandırmacı yaklaşım ile giderilmesi (Tez No: 159234), [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Peker Aymen, E. (2018). 5. sınıf "Canlılar dünyasını gezelim ve tanıyalım" ünitesinin klasik eğitsel oyunlar ve teknoloji destekli eğitsel oyunlarla öğretiminin değerlendirilmesi (Tez No: 492301). [Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi].
  • Pivec, M. & Dziabenko, O. (2004). Game-based learning in universities and lifelong learning: “unigame: social skills and knowledge training” game concep. Journal of Universal Computer Science,10(1): 14-26.
  • Rapini, S. (2012). Beyond textbooks and lectures: Digital game-based learning in STEM subjects. Texas A&M Bush School of Government and Public Service, 1-32.
  • Say, F. S. (2016). Yedinci sınıf fen bilimleri dersine yönelik tasarlanan bilgisayar oyununun öğrencilerin fene yönelik öz-yeterliklerine, motivasyonlarına ve saldırganlıklarına etkisi (Tez No: 433695). [Doktora Tezi, Pamukkale Üniversitesi].
  • Say, S., Ucak, E., Karademir, Ç. A. & Çekbaş, Y. (2015). A computer game implementatıon: individually or in a group. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8-13.
  • Saygılı, P. & Ercan Yalman, F. (2021). Okul öncesi dönemde oyun tabanlı öğrenme yönteminin bilimsel süreç becerisine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(231): 7-26. https://doi.org/10.37669/milliegitim.755100
  • Schmitz, B., Czauderna, A., Klemke, R. & Specht, M. (2011). Game based learning for computer science education. In Computer science education research conference, 81-86.
  • Serdaroğlu, C. (2019). 6. sınıf bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinin öğretiminde oyun temelli öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi (Tez No: 553148). [Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi].
  • Şahin, M. (2015). Oyunlaştırılmış oyun temelli öğrenmenin öğrencilerin fen bilimleri dersi başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi (Tez No: 414602). [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi].
  • Şentürk, C. (2020). Oyun temelli fen öğrenme yaşantılarının akademik başarıya, kalıcılığa, tutuma ve öğrenme sürecine etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227): 159-194.
  • Tan, M. & Temiz, B.K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13): 89-101.
  • Tekbıyık, A. & Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2): 23-37.
  • Tezel, Ö. & Aksoy, K. (2020). Bilimsel öykü içeren eğitsel oyunla desteklenen fen bilimleri dersinin öğrencilerin periyodik sistem kavram öğrenmelerine etkisi. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 39(3): 192-209. https://doi.org/10.7822/ omuefd.718259
  • Tokgöz, E.Ö. (2017). Oyun temelli öğrenmenin beşinci sınıf öğrencilerinin fen akademik başarıları, fene karşı tutumları ve bilgi kalıcılığı üzerine etkisinin araştırılması (Tez No: 486014). [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Toksöz, M. R., Yurtkuran Çeterez, Z., Toksöz, S., Tunalı, E. & Alpay, E. (2018, Eylül). Çocuklar için eğitici dijital oyun tasarımı ve katılımcı tasarım yöntemleri ile oyun geliştirme süreci. Bildiri, Tasarım ve Umut, Ankara.
  • Topaloğlu, G. & Aslan Gördesli, M. (2012). Anne-baba, veli aile eğitimi ve rehberliği: 0-8 yaş grubu gelişim rehberi. Kadıköy İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, (32): 11-16.
  • Tut, E. (2018). 4. sınıf fen bilimleri dersinde oyun temelli öğrenme uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi (Tez No: 517292). [Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi].
  • Türkoğlu, B. & Uslu, M. (2016). Oyun temelli bilişsel gelişim programının 60-72 aylık çocukların bilişsel gelişimine etkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (6): 50-68.
  • Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6): 232-242. https://doi.org/10.14520/adyusbd.116
  • Ünal, M. (2006). Çocuk gelişiminde oyun alanlarının yeri ve önemi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2): 95-109.
  • Ürey, M., Çepni, S. & Kaymakçı, S. (2015). Fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının bazı sosyal bilgiler öğretim programı kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1): 7-30. https://doi.org/10.19171/uuefd.37602
  • Whitton, N. (2007). Motivation and computer game based learning. Proceedings ascilite Singapore, 1063-1067.
  • Yazıcıoğlu, S. & Çavuş-Güngören, S. (2019). Oyun temelli etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmesine olan etkisini başarı, motivasyon, tutum ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1): 389-413. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.584673
  • Yıldırım, M. & Can, S. (2017). Eğitsel oyunlarla fen dersine “var mısın yok musun”?. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (35): 14-30. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/399029
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü. & Araz, H. (2016). Dolaşım sistemi konusunda eğitsel oyun yönteminin kullanılmasının öğrencilerin akademik başarı ve fen öğrenimi motivasyonu üzerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36): 20-32.
  • Yüce, S. G. & Koç, Y. (2019). Fen öğretiminde düşünme kültürünün geliştirilmesi: kuramdan uygulamaya ilişkin öneriler. Anadolu Öğretmen Dergisi, 3(2): 142-159. https://doi.org/10.35346/aod.651977
Toplam 92 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Tasarımı, Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Aşkın Koç 0000-0001-6833-9447

Fethiye Karslı Baydere 0000-0003-0994-0974

Yayımlanma Tarihi 22 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2024
Kabul Tarihi 3 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koç, Ö. A., & Karslı Baydere, F. (2025). Senaryo Destekli Oyun Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının 6. Sınıf Öğrencilerinin Kavramsal Anlamalarına Etkisi ve Öğrencilerin Derse Yönelik Görüşleri: Vücudumuzdaki Sistemler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 49-68. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1469691

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.