Farkındalık temelli yaklaşımlara dayalı olarak geliştirilen Farkındalık Temelli Psiko-Eğitim Programı’nın yabancı uyruklu öğrencilerle temas halindeki öğretmenlerin psikolojik sağlamlıkları, tükenmişlikleri ve eşduyum yorgunlukları üzerindeki etkisinin sınanmasının amaçlandığı bu araştırma, öntest- sontest- izleme ölçümlerini içeren kontrol gruplu 2x3 karışık (split plot) ölçümler için yarı deneysel desene göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Mersinl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bir ortaokulda görev yapan ve yabancı uyruklu öğrencilerle temas halindeki 9’u (7 kadın, 2 erkek) deney ve 9’u (7 kadın, 2 erkek) kontrol grubunda olmak üzere toplam 18 gönüllü öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Çalışanlar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği” ve “Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda gerçekleştirilen nicel verilerin analizinde 2 (deney ve kontrol) x 3 (öntest, sontest, izleme ölçümü) karışık (split-plot) ölçümler için iki faktörlü ANOVA analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, Farkındalık Temelli Psiko-Eğitim Programı’na katılan deney grubu katılımcıları ve kontrol grubu katılımcılarının psikolojik sağlamlık, tükenmişlik ve eşduyum yorgunluğu puanlarına ait sontest puan ortalamalarında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu ve bu farkın deneyin bitiminden 3 ay sonra yapılan izleme ölçümünde de devam ettiği bulunmuştur.
farkındalık temelli psikoeğitim programı psikolojik sağlamlık tükenmişlik eşduyum yorgunluğu
Mersin Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu
2022-2-TP2-4744
The Mindfulness-Based Psycho -Education Program, which was developed based on mindfulness-based approaches, on the psychological resilience, burnout and empathy fatigue of teachers in contact with foreign students, was conducted with a 2x3 mixed (split-plot) test with a control group, including pretest - posttest - follow-up measurements was designed according to a quasi-experimental design for measurements. The study group of the research consists of a total of 18 volunteer teachers, 9 (7 female, 2 male) in the experimental group and 9 (7 female, 2 male) in the control group, who work in a secondary school affiliated to the …… Provincial Directorate of National Education in the 2022-2023 academic year and are in contact with foreign students. In the research, "Personal Information Form", "Quality of Life Scale for Employees" and "Short Psychological Resilience Scale" were used as data collection tools. In the analysis of quantitative data carried out in line with the purposes of the study, 2 (experimental and control) x 3 (pretest , posttest , follow-up measurement) mixed (split-plot) measurements were used for two-factor ANOVA analysis. As a result of the study, it was found that there was a significant difference in the posttest score averages of psychological resilience, burnout and empathy fatigue scores of the experimental group participants and the control group participants who participated in the Mindfulness- Based Psycho - Education Program in favor of the experimental group and that this difference continued in the follow-up measurement made 3 months after the end of the experiment.
mindfulness based psychoeducation program psychological resilience burnout empathy fatigue
2022-2-TP2-4744
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2022-2-TP2-4744 |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.