Bu araştırmada okul öncesi eğitim kurumlarında sürdürülebilirliğin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırmada okul öncesi eğitim kurumları sürdürülebilirliğin ekonomik, sosyal ve çevresel boyutları bakımından incelenirken; kurumlarda görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin sürdürülebilirlik hakkındaki görüşleri değerlendirilmiştir. Araştırmada karma yöntem modeli desenlerinden iç içe desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim - öğretim yılında Tekirdağ ili Kapaklı ve Çerkezköy ilçelerinde bulunan MEB’e bağlı resmi ve özel 20 okul öncesi eğitim kurumu, bu kurumlarda eğitim veren 68 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Okul Gözlem Formu”, “Sürdürülebilir Gelişme için Eğitim (SGE) Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde Bağımsız Örneklem t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), yüzdelik ve frekans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları doğrultusunda MEB özel ve resmi anaokullarında ekonomik ve sosyo-kültürel sürdürülebilirlik açısından anlamlı farklılık bulunmazken çevresel sürdürülebilirlik açısından özel anaokullarının ortalamalarının yüksek olduğu saptanmıştır. Özel anaokulu öğretmenlerinin SGE uygulamalarına yönelik ortalama puanlarının resmi anaokullarında çalışan öğretmenlerden yüksek olduğu, daha çok çevresel sürdürülebilirlik uygulamalarında anlamlı farklılıklar olduğu sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin yaş, cinsiyet, mesleki kıdem değişkenlerinin sürdürülebilirlik hakkındaki görüşleri üzerinde anlamlı bir değişiklik yaratmadığı tespit edilmiştir.
Sürdürülebilirlik Sürdürülebilir Gelişme Okul Öncesi Eğitim Sürdürülebilir Gelişme İçin Eğitim
This study aims to examine the sustainability of pre-school education institutions. In line with this purpose, the study examined pre-school intitutıons in terms of economic, social and enviromental dimensions of sustainability and evaluated the views of pre-school teachers working in these institutions on sustainability. The study group of the research, which used a mixed method model, nested design, consists of 20 institutions providing publıc and private pre-school education with in the Ministry of National Education in the Kapaklı and Çerkezköy districts of Tekirdağ province in the 2022-2023 academic year and 68 teachers teaching in these institutions. The veri were collected using the “School Observation Form” and the “Teacher Scale for Educational Practices for Sustainable Development (ESD)”. One-Way Analysis of Variance (ANOVA), percentage and frequency analysis, Independent Sample t-test were used to analyze the collected data. In line with the findings of the research, it was found that there was no significant difference in terms of economic and socio-cultural sustainability in Ministry of Education private and public kindergartens, while the averages of private kindergartens were higher in terms of environmental sustainability. It was concluded that the average scores of private kindergarten teachers for ESD practices were higher than those of theachers working in publıc kindergartens, and that there were significant differences mostly in environmental sustainability practices. It was determined that age, gender and Professional seniority veriables of teachers did not create a significant change in their views on sustainability.
Preschool Education Sustainability Sustainable Development Education of Sustainable Development
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Okul Öncesi Eğitim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 17 Ağustos 2024 |
| Kabul Tarihi | 27 Aralık 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.