Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 2, 88 - 99, 20.08.2017
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.285766

Öz

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik bölümünde öğrenim
gören öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemlerinin
belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı. Yöntem: Bu araştırma bir Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü’nde
öğrenim gören 531 öğrenciden gönüllülük ilkesi gereği araştırmaya katılmayı
kabul eden 280 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırma verileri “Öğrenci
Hemşirelerde Stres Yaratan Durumlara İlişkin Bilgi Formu” ve “Stresle Başa Etme
Tarzları Ölçeği’’ kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde
yüzdelik, ortalama, ortanca, Mann Whitney U ve Kruskall Wallis testleri
kullanıldı. Bulgular: Çalışmaya
katılan öğrenci hemşirelerin %58,3’ü 20 yaş ve üzerinde olup yaş ortalaması
21,0±2,0’dir. Öğrenci hemşirelerin klinik alandaki strese neden olan faktörleri
incelendiğinde; %50,7’si öğretim elemanlarının bakım planı konusundaki
ısrarı/sıkıştırma davranışında bulunma, %63,2’si hastaların öğrenci hemşireye
güvenmemeleri, %43,6’sı öğrencilerin klinik uygulamalarda hata yapma korkusu,
%44,6’sının sınav kaygısı nedeniyle stres yaşadıkları belirlendi. Ayrıca
öğrenci hemşirelerin %26,8’inin üniversitede sosyal etkinliklerin olmaması ve
%22,5’inin ise yakınlarının hemşireliğe yönelik olumsuz ön yargısından dolayı
stres yaşadıkları belirlenmiştir. Öğrenci hemşirelerin stresle başa çıkma
tarzları içerisinde en fazla kendine güvenli yaklaşım ve sosyal destek arama
yöntemini kullandıkları saptandı. Sonuç:
Bu araştırmada öğrenci hemşirelerin eğitim sürecinde, klinik ortamda ve öğrenci
yakınlarının hemşireliğe yönelik olumsuz ön yargısından dolayı stres
yaşadıkları belirlenmiştir. Öğrenci hemşirelerin bu stresleri tanımaları ve
stresle başetme becerileri kazanmasında hemşire akademisyenlerin görev ve sorumluluklarının
olması gerekmektedir.

Kaynakça

  • 1. Engin E. Anksiyete Bozuklukları. In: Çam O. Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. 1. Baskı., İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık, 2014: 277-331.
  • 2. Akman S. Stresin Nedenleri ve Açıklayıcı Kuramlar. Türk Psikoloji Bülteni 2004; 34-35, 40-55.
  • 3. Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik Öğrencileri İçin Algılanan Stres, Biyo-Psiko-Sosyal Cevap ve Stresle Başetme Davranışları Ölçeklerinin Türkçe'ye Uyarlanması. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2015;6(1):15-25.
  • 4. Karaca A., Yıldırım N., Ankaralı H., Açıkgöz F.., Akkuş D. Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2014; 16(2): 29-40.
  • 5. Zyga S. Stress in Nursing Students. International Journal of Caring Sciences 2013; 6(1): 1-2.
  • 6. Jabien Labrague L. Stress, Stressors, and Stress Responses of Student Nurses in a Government Nursing School. Health Science Journal, 2013; 7(4): 424-435.
  • 7. Pryjmachuk S, Richards DA. Mental health nursing students differ from other nursing students: some observations from a study on stress and coping. Int J Ment Health Nurs 2007;16 (6):390-402
  • 8. Alzayyat A, Almaraira OA, Al-helih YM. Stress and Coping Among Nursing Students During Their Practical Education in Psychiatric Settings: A Literature Review. Global Advanced Research Journal of Medicine and Medical Science 2015; 4(5): 240-247.
  • 9. Timmins F, Kaliszer M. Aspects of nurse education programmes that frequently cause stress to nursing students fact finding sample survey. Nurse Educ Today 2002; 22(-): 203-211.
  • 10. Deary IJ, Watson R, Hogston RA. longitudinal cohort study of burnout and attrition in nursing students. J Adv Nurs. 2003; 43: 71–8.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mualla Yılmaz

Zeliha Yaman Bu kişi benim

Semra Erdoğan

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2017
Kabul Tarihi 3 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M., Yaman, Z., & Erdoğan, S. (2017). Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 88-99. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.285766
AMA Yılmaz M, Yaman Z, Erdoğan S. Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. Ağustos 2017;10(2):88-99. doi:10.26559/mersinsbd.285766
Chicago Yılmaz, Mualla, Zeliha Yaman, ve Semra Erdoğan. “Öğrenci hemşirelerde Stres Yaratan Durumlar Ve Baş Etme yöntemleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10, sy. 2 (Ağustos 2017): 88-99. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.285766.
EndNote Yılmaz M, Yaman Z, Erdoğan S (01 Ağustos 2017) Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10 2 88–99.
IEEE M. Yılmaz, Z. Yaman, ve S. Erdoğan, “Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri”, Mersin Univ Saglık Bilim Derg, c. 10, sy. 2, ss. 88–99, 2017, doi: 10.26559/mersinsbd.285766.
ISNAD Yılmaz, Mualla vd. “Öğrenci hemşirelerde Stres Yaratan Durumlar Ve Baş Etme yöntemleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10/2 (Ağustos 2017), 88-99. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.285766.
JAMA Yılmaz M, Yaman Z, Erdoğan S. Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2017;10:88–99.
MLA Yılmaz, Mualla vd. “Öğrenci hemşirelerde Stres Yaratan Durumlar Ve Baş Etme yöntemleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 10, sy. 2, 2017, ss. 88-99, doi:10.26559/mersinsbd.285766.
Vancouver Yılmaz M, Yaman Z, Erdoğan S. Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2017;10(2):88-99.

Cited By












MEÜ Sağlık Bilimleri Dergisi Doç.Dr. Gönül Aslan'ın Editörlüğünde Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak 2008 yılında yayımlanmaya başlanmıştır. Prof.Dr. Gönül Aslan Mart 2015 tarihinde Başeditörlük görevine Prof.Dr. Caferi Tayyar Şaşmaz'a devretmiştir. 01 Ocak 2023 tarihinde Prof.Dr. C. Tayyar Şaşmaz Başeditörlük görevini Prof.Dr. Özlem İzci Ay'a devretmiştir. 

Yılda üç sayı olarak (Nisan - Ağustos - Aralık) yayımlanan dergi multisektöryal hakemli bir bilimsel dergidir. Dergide araştırma makaleleri yanında derleme, olgu sunumu ve editöre mektup tipinde bilimsel yazılar yayımlanmaktadır. Yayın hayatına başladığı günden beri eposta yoluyla yayın alan ve hem online hem de basılı olarak yayımlanan dergimiz, Mayıs 2014 sayısından itibaren sadece online olarak yayımlanmaya başlamıştır. TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park ile Nisan 2015 tarihinde yapılan Katılım Sözleşmesi sonrasında online yayın kabul ve değerlendirme sürecine geçmiştir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 16 Kasım 2011'dan beri Türkiye Atıf Dizini tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2016 birinci sayıdan itibaren ULAKBİM Tıp Veri Tabanı tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 02 Ekim 2019'dan beri DOAJ tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 23 Mart 2021'den beri EBSCO tarafından indekslenmektedir.


Dergimiz açık erişim politikasını benimsemiş olup, dergimizde makale başvuru, değerlendirme ve yayınlanma aşamasında ücret talep edilmemektedir. Dergimizde yayımlanan makalelerin tamamına ücretsiz olarak Arşivden erişilebilmektedir.

154561545815459   

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı  ile lisanslanmıştır.