Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nazizm İdeolojisinde Alman Kadınları: "Ns-Frauen-Warte" Propaganda Dergisi Üzerine İnceleme

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 89 - 105, 22.12.2018

Öz

Nazizm ideolojisi,
ari ırk olarak gördüğü Alman kadınlarını iyi bir anne, iyi bir eş  ve iyi bir vatansever olarak
idealleştirmekteydi. Nazi propagandası, dönemin kitle iletişim araçlarını etkin
bir şekilde kullanarak Alman genç kızların Nazizm ideolojisi doğrultusunda
şekillenebilmesi için çalışmıştır. Bu süreçte Nazi propagandasının kullandığı
en etkili propaganda silahlarından biri de NSDAP (Nasyonal Sosyalist Alman İşçi
Partisi) bünyesindeki periyodik olarak yayınlanan "NS-Frauen-Warte"
adlı Alman kadın dergisiydi. Naziler, dergideki yazılı ve görsel kodlar
üzerinden Nazizm ideolojisinin Alman kadınları üzerinde etki etmesini ve
istenildiği gibi hareket etmelerini amaçlanmaktaydı. Bu çalışmada,
NS-Frauen-Warte adlı derginin Nazizm ideolojisini Alman kadınlarına nasıl ve ne
yönde aktardığı ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmada Calvin
College tarafından belirlenen NS-Frauen-Warte'ın ön plana çıkan kapak sayfalarından,
amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen 6 kapak resmi (Alman Anne, Alman
Aile, Alman Sporcu, Alman Çiftçi, Alman Hemşire, Alman İşçi) nitel araştırma
yöntemleri içerisinde bulunan göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak
incelenmiştir. Kapak resimlerin, Fransız Dil Bilimci Roland Barthes'ın
göstergebilim anlayışı ışığında analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda, propaganda
dergisinde Alman kadınlarına yönelik savaş öncesi, iyi bir anne, iyi bir sporcu
ve iyi bir eş; savaş döneminde de Nazi Almanyası için savaşan iyi bir
vatansever olmaları gerektiği telkin edilmiştir. Propaganda posterleri
üzerinden doğrudan Nazizm ideolojisinin Alman kadınlarına empoze edilmesi
amaçlanmıştır. 

Kaynakça

  • Akarcalı, S. (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler. Çev., Tahsin Yücel. 4. Baskı. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R.(2016). Göstergebilimsel Serüven. Çev., Mehmet Rifat, Sema Rifat. 8. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. Çev., Ayşenaz Koş. Ömer Albayrak. 2. Baskı. İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Berend, T. I. (2011). 20. Yüzyıl Avrupa İktisat Tarihi, Çev., Serpil Çağlayan, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Beyerchen, A. D. (2015). Nazi Dönemi'nde Bilim, 3. Reich'da Üniversite,çev: Haluk Tosun. 2. Baskı. İstanbul: Say Yayınları.
  • Calvin College (2018). http://research.calvin.edu/german-propaganda-archive/images/fw/fw6-20.jpg, 23.09.2018.
  • Caplan, J. (2017). Hitler Almanyası 1933-1945. Çev., İdem Erman, İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Çakı, C. (2018a). "Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme". Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272.
  • Çakı, C. (2018b). Mitinglerin Propagandadaki Rolü: Nürnberg Mitingleri'ne Ait Fotoğrafların Göstergebilimsel Analizi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 59-79.
  • Çakı, C., Karaburun Doğan, D. & Yılmaz, N. (2018). Horst-Wessel Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2018 (46), 89-110.
  • Çakı, C. ve Gülada, M. O. (2018). "Vichy Fransası'nda İşgal Propagandası". Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80.
  • Eberle, H. ve Uhl, M. (2017). Hitler Kitabı. Çev., M. Tüzel. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev., Süleyman İrvan. 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Guenther, V. I. (1997). Nazi “Chic”? German Politics and Women's Fashions, 1915–1945. Fashion Theory, 1(1), 29-58.
  • Gupta, C. (1991). Politics of Gender: Women in Nazi Germany. Economic and Political Weekly, 26 (17), 39-48.
  • Hart, B. L. (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi. Çev., Kerim Bağrıaçık. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Kershaw, I. (2007). Hitler, 1889-1936: Hubris. Çev., Zarife Biliz. Birinci Cilt. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kershaw, I. (2009). Hitler, 1936-1945: Nemesis. Çev., Zarife Biliz. 2. Cilt, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Koonz, C. (2013). Mothers in the Fatherland: Women, the Family and Nazi Politics. The United Kingdom: Routledge.
  • Lower, W. (2013). Hitler's Furies: German Women in the Nazi Killing Fields. USA: Houghton Mifflin Harcourt.
  • Macit, M. H. (2007). Faşizm ve Nazizm. Ankara: Savaş Yayınevi.
  • McNab, C. (2015). Hitler'in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi, 1939-1945, Çev., Okan Doğan. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rupp, J. L. (2015). Mobilizing Women For War: German And American Propaganda, 1939-1945. USA: Princeton University Press.
  • Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yavuzoğlu, A. (2003). 20. yy.'da Faşist Paranoya, İstanbul: Sayfa Yayınları.

German Women in Nazism Ideology: An Examination on "NS-Frauen-Warte" Propaganda Magazine

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 89 - 105, 22.12.2018

Öz

The Nazism ideology idealized
German women as a good mother, a good wife and a good patriot. The Nazis
effectively used propaganda for the German young girls to be shaped in line
with the Nazism ideology by effectively using the mass media tools. One of the
most effective propaganda weapons used by Nazi propaganda in this process was
the German women's magazine "NS-Frauen-Warte", which was periodically
published under the NSDAP (National Socialist German Workers' Party). The Nazis
intended to influence German women through written and visual codes in the
magazine. In this study, how and in what direction the NS-Frauen-Warte magazine
infused the Nazism ideology to German women. For this purpose, 6 cover images
(German Mother, German Family, German Sportswoman, German Farmer, German Nurse,
German Worker) of NS-Frauen-Warte, which was determined by Calvin College in
the study, was examined by using the semiotic analysis method in qualitative
research methods. The cover images were analyzed in the light of the semiotics
perceptivity of the French Linguist Roland Barthes. According to the findings,
it was found that German women were presented as a good mother, a good athlete
and a good wife before the war; as a good patriot who fought for Nazi Germany
during the war in the propaganda magazine. It is aimed to impose Nazism
ideology on German women via posters.

Kaynakça

  • Akarcalı, S. (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler. Çev., Tahsin Yücel. 4. Baskı. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R.(2016). Göstergebilimsel Serüven. Çev., Mehmet Rifat, Sema Rifat. 8. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. Çev., Ayşenaz Koş. Ömer Albayrak. 2. Baskı. İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Berend, T. I. (2011). 20. Yüzyıl Avrupa İktisat Tarihi, Çev., Serpil Çağlayan, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Beyerchen, A. D. (2015). Nazi Dönemi'nde Bilim, 3. Reich'da Üniversite,çev: Haluk Tosun. 2. Baskı. İstanbul: Say Yayınları.
  • Calvin College (2018). http://research.calvin.edu/german-propaganda-archive/images/fw/fw6-20.jpg, 23.09.2018.
  • Caplan, J. (2017). Hitler Almanyası 1933-1945. Çev., İdem Erman, İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Çakı, C. (2018a). "Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme". Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272.
  • Çakı, C. (2018b). Mitinglerin Propagandadaki Rolü: Nürnberg Mitingleri'ne Ait Fotoğrafların Göstergebilimsel Analizi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 59-79.
  • Çakı, C., Karaburun Doğan, D. & Yılmaz, N. (2018). Horst-Wessel Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2018 (46), 89-110.
  • Çakı, C. ve Gülada, M. O. (2018). "Vichy Fransası'nda İşgal Propagandası". Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80.
  • Eberle, H. ve Uhl, M. (2017). Hitler Kitabı. Çev., M. Tüzel. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev., Süleyman İrvan. 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Guenther, V. I. (1997). Nazi “Chic”? German Politics and Women's Fashions, 1915–1945. Fashion Theory, 1(1), 29-58.
  • Gupta, C. (1991). Politics of Gender: Women in Nazi Germany. Economic and Political Weekly, 26 (17), 39-48.
  • Hart, B. L. (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi. Çev., Kerim Bağrıaçık. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Kershaw, I. (2007). Hitler, 1889-1936: Hubris. Çev., Zarife Biliz. Birinci Cilt. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kershaw, I. (2009). Hitler, 1936-1945: Nemesis. Çev., Zarife Biliz. 2. Cilt, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Koonz, C. (2013). Mothers in the Fatherland: Women, the Family and Nazi Politics. The United Kingdom: Routledge.
  • Lower, W. (2013). Hitler's Furies: German Women in the Nazi Killing Fields. USA: Houghton Mifflin Harcourt.
  • Macit, M. H. (2007). Faşizm ve Nazizm. Ankara: Savaş Yayınevi.
  • McNab, C. (2015). Hitler'in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi, 1939-1945, Çev., Okan Doğan. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rupp, J. L. (2015). Mobilizing Women For War: German And American Propaganda, 1939-1945. USA: Princeton University Press.
  • Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yavuzoğlu, A. (2003). 20. yy.'da Faşist Paranoya, İstanbul: Sayfa Yayınları.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Caner Çakı 0000-0002-1523-4649

Mehmet Ozan Gülada 0000-0001-8233-2321

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2018
Kabul Tarihi 28 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018). Nazizm İdeolojisinde Alman Kadınları: "Ns-Frauen-Warte" Propaganda Dergisi Üzerine İnceleme. Medeniyet Ve Toplum Dergisi, 2(2), 89-105.