Örgüt kültürü
kavramının oldukça uzun bir geçmişe sahip olduğu ve sosyal bilimlerden fen
bilimlerine kadar geniş bir yelpazede neredeyse tüm bilim dallarının ilgisini
çeken ortak bir çalışma alanı olduğu söylenebilir. Bu denli geniş bir çalışma
alanına sahip bir kavramın eğitim örgütleri olan okullarda da araştırma konusu
olması kaçınılmazdır. Örgüt kültürü örgüt üyelerini bir arada tutan ve onların
söylemlerini şekillendiren bir yapıştırıcı gibi düşünülebilir. Okul kültürü de
bir örgüt kültürüdür. Yapılan literatür taraması sonucunda okul kültürünün
çoğunlukla öğretmen görüşleri ile araştırıldığı görülmüştür. Fakat Alessandro
ve Sadh tarafından geliştirilen okul kültürü ölçeği ile ise okul kültürünün
öğrenci görüşleri ile de araştırılabileceği görülmüştür. Bu yüzden söz konusu
ölçek önemli ve Türkçeye çevrilmeye değer bulunmuştur. Orijinal okul kültürü
ölçeği 25 maddeden ve dört alt ölçekten oluşmaktadır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı
faktör analizleri sonucunda Türkçeye çevrilen ölçeğin orijinalinde olduğu gibi
25 maddeden ve dört alt faktörden oluştuğu görülmüştür. Bu nedenle ölçeğin alt
faktörleri ölçeğin orijinalinde olduğu gibi öğrenci ilişkileri,
öğrenci-öğretmen/okul ilişkileri, eğitsel fırsatlar ve davranışsal beklentiler
şeklinde isimlendirilmiştir. Ayrıca çevirisi yapılan ölçeğin uyum iyiliği
indeksleri kabul edilebilir değerler arasındadır. Ölçeğin güvenilirliği ise
Chronbach Alpha katsayısı tekniğinden yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Güvenilirlik
analizi sonuçları ölçeğin genel olarak yüksek düzeyde güvenilir olduğunu, çeşitli
alt faktörlerin güvenilirlik düzeylerinin de kabul edilebilir sınırlar içinde
kaldığını ortaya koymuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.