Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

NİTEL BİR VERİ TOPLAMA ARACI: ODAK (FOCUS) GRUP TEKNİĞİNİN UYGULANIŞI VE GEÇERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 94 - 109, 30.06.2021

Öz

Bu makalede Nitel Araştırma yöntemlerinden özellikle Sosyal Bilimler alanında sıklıkla kullanılan, kullanıldığı kadar da geçerliliği bilim çevrelerince tartışma konusu olan Odak (Focus) Grup yöntemi üzerine incelemelerde bulunulmuştur. Sosyal Bilimler alanında sıklıkla kullanılmasına karşın Odak Grup yöntemi, hakkında en az bilgiye sahip olunan tekniklerinden biridir. Buna karşın Odak grup yöntemine yönelik bilim çevrelerinde geçerlilik ve nesnellik kapsamında ön yargılar mevcuttur. Çalışmanın başında Nitel Araştırmalar üzerinden yürütülen geçerlilik tartışmalarına Epistemolojik bir yaklaşımla katkı sağlanmaya çalışılmıştır. Her araştırma yöntemi gibi Odak grup yöntemi de bazı avantaj ve dezavantajlara sahiptir. Bu çalışmayla bu yönler ortaya konmuş, daha sonra Odak Grup yönteminde geçerliliğin sağlanabilmesi için dikkat edilmesi gereken noktalar detaylı şekilde açıklanmıştır. Bu çalışmayla, Odak grup yöntemini kendi çalışmalarında kullanmak isteyen araştırmacılara kapsamlı bir yol gösterici makale ortaya koymak hedeflenmiştir.

Teşekkür

İlginiz ve emeğiniz için şimdiden teşekkürler.

Kaynakça

  • Bryman, A. (2012). Social Research Methods, 4. Edition, Oxford University Press, New York. Cowan, S. and McLeod, J. (2004). Research methods: Discourse analysis. Counselling & Psychotherapy Research, 4, 102.
  • Elliott, R. (1996). Discourse analysis: exploring action, function and conflict in social texts. Marketing Intelligence & Planning.
  • Fielding, N. G., & Lee, R. M. (1998). Computer analysis and qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Freitas, H., Oliviera, M., Jenkins, M., Popjoy, O. (1998). The Focus Group, a qualitative research method. ISRC, Merrick School of Business, University of Baltimore (MD, EUA).
  • Glaser, G. B, Strauss, A.L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, A division of Transaction Publishers, ISBN: 0-202-30260-1, New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.).
  • Gürbüz, S ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 3. Baskı, ISBN: 978-975-02-3726-3, Seçkin Yayınları: Ankara.
  • Krueger, R.A. and Casey, M.A. (2000). Focus groups: A practical guide for applied research. California: Sage Pub.
  • Krueger, R.A. (1998). Moderating Focus Group: What need to do during focus group, Online ISBN: 9781483328133, DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781483328133.n4
  • Leech, N. L., & Onwuegbuzie, A. J. (2007). An array of qualitative data analysis tools: A call for qualitative data analysis triangulation. School Psychology Quarterly, 22, 557–584.
  • Morgan, D. L. (1997). Focus groups as qualitative research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, D.L. & Spanish, M.T. (1984). Focus Groups: A New Tool for Qualitative Research, Qualitative Sociology. 7(3), Human Sciences Press.
  • Onwuegbuzie, A.J., Dickinson, W.B., Leech, N.L. and Zoran, A.G. (2009). A Qualitative Framework for Collecting and Analyzing Data in Focus Group Research, International Journal of Qualitative Methods, 8(3), Sam Houston State University, Huntsville.
  • Suter, E.A. (2000). Focus groups in ethnography of communication: Expending topics of inquiry beyond participant observation. The Qualitative Report, 5(1/2).
  • Şahin, Ş., Bir, A.A., Suher, H.K., (2009). Odak Grup Yönetimi: Uygulamacılar Açısından Bir Değerlendirme, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 11(11), ss51-74.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 5. Baskı, Seçkin Kitabevi: Ankara.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Cem Gülcan 0000-0003-0771-3030

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gülcan, C. (2021). NİTEL BİR VERİ TOPLAMA ARACI: ODAK (FOCUS) GRUP TEKNİĞİNİN UYGULANIŞI VE GEÇERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 94-109.