Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Katılım Bankacılığı: İşyeri Ruhsallığının Uygulanması İçin Uygun Bir Ortam

Yıl 2019, Sayı: 2, 43 - 63, 30.09.2019
https://doi.org/10.5281/zenodo.3463824

Öz

Katılım bankacılığı, kar ve zarara katılma esasına göre çalışan ve risk paylaşımını öngören bir bankacılık sistemidir. Bu sistemde islami esaslar göz önüne alınmaktadır. Söz konusu sistem, diğer ülkelerde daha çok faizsiz bankacılık ya da islami bankacılık olarak bilinmesine rağmen, Türkiye’de Katılım Bankacılığı olarak bilinmektedir. Bankacılık  sistemi içerisinde her geçen gün daha da önem kazanan Katılım Bankaları, özellikle faiz hassasiyeti olan kişilerin tasarruflarını ekonomiye kazandırmak ve benzer nitelikteki yabancı fonları ülkeye çekmek noktasında büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada öncelikle katılım bankacılığı kavramı ve örgütsel davranış alanında yeni bir kavram olan ve iş ortamında bireylerin maneviyatını yaşamasına odaklanan iş yeri ruhsallığı kavramları arasında durululacak daha sonra da katılım bankacılığının işyeri ruhsallığı için neden uygun bir ortam olduğu açıklanmaya çalışılacaktır. bu amaçla bu iki kavramın arka planında yatan kavramsal gerçekler ve aralarındaki temas noktaları açıklanacaktır.

Kaynakça

  • Al-Azuhaily, W. (2003), “Financial transactions in Islamic Jurispudence”, in Sudin, H. and Wan, N. (Eds) (2009), History and Development of the Islamic banking system. Islamic Finance and Banking System: Philosophies, Principles and Practice, McGraw Hill, pp. 93-162.
  • Ahmad, K. (2000), “Islamic finance and banking: the challenge and prospects”, Review of Islamic Economics, Vol. 9, pp. 57-82.
  • Aktepe, E. İ., (2001), Hadis Kaynaklarında Faiz ve Finansman , Hayat Yayın Grubu, İstanbul
  • Al-Omar, F. and Abdel-Haq, M. (1996), Islamic Banking: Theory, Practice and Challenges, Zed Books, London.
  • Alım, H. B. (2017). İSLAMİ FİNANSTA YASAKLAR VE TEMEL İSLAMİ AKİTLER (Doctoral dissertation, KTO Karatay Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Apak, S., & Açıkgöz, A. F. (2011). Türkİye'de Katılım Bankacılığının Bankacılık Sektöründekİ Yerİ ve Fİnansal İstİkrara Katkısı. Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi, (1), 70-85.
  • Asutay, M. (2014). İslam Ekonomisine Ekonomi Politik Bir Yaklaşım. S. Karadoğan içinde, İslam Ekonomisi Tanım ve Metodoloji Üzerine (s. 141-163). İstanbul: İslam Ekonomisi Enstitüsü Yayınları.
  • Ayrıçay, Y., Ada, Ş. ve Kaya, A., (2013). Katılım Bankacılığının Gelişiminin Önündeki Engeller: Bir Alan Araştırması, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3 (1), ss. 119- 137.
  • Babuşçu, Ş. ve Hazar, A., (2017). Genel Bankacılık Bilgileri, Bankacılık Akademisi Yayınları, Ankara, 246s.
  • Baykal, E., & Zehir, C. (2018). Mediating effect of psychological capital on the relationship between spiritual leadership and performance. Economics and Management.
  • Benefiel, M., Fry, L. W., & Geigle, D. (2014). Spirituality and religion in the workplace: History, theory, and research. Psychology of Religion and Spirituality, 6(3), 175.
  • Chawla, V., & Guda, S. (2013). Workplace spirituality as a precursor to relationship-oriented selling characteristics. Journal of business ethics, 115(1), 63-73.
  • Corner, P. D. (2009). Workplace spirituality and business ethics: Insights from an eastern spiritual tradition. Journal of business ethics, 85(3), 377-389.
  • Çelik, İ. (2015). Din ve Kapitalizm Kıskacındaki Katılım Bankalarının Geleceği. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 80-97.
  • Duchon, D. and Plowman, D.A. (2005), “Nurturing spirit at work: impact on work unit performance”, Leadership Quarterly, Vol. 16 No. 5, pp. 807-833.
  • Dusuki, A. W. (2008). Understanding the objectives of Islamic banking: a survey of stakeholders' perspectives. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 1(2), 132.
  • Efe, A. (2018). İslam'a Göre Para ve Kredi Politikası. Journal of Management & Economics, 25(3).
  • Esmer, Y., & BAĞCI, H. (2016). Katılım Bankalarında Finansal Performans Analizi: Türkiye Örneği-Financial Performance Analysis Of Participation Banks: The Case Of Turkey. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 17-30.
  • Fairholm, G. W. (1996). Spiritual leadership: Fulfilling whole-self needs at work. Leadership & Organization Development Journal, 17(5), 11-17.
  • Gotsis, G. & Kortezi, Z., 2008, ‘Philosophical founda ons of workplace spirituality: A cri cal approach’, Journal of Business Ethics 78, 575–600. h p://dx.doi. org/10.1007/s10551-007-9369-5
  • Güngör, K. (2019). İSLAM EKONOMİSİNİN YENİDEN İNŞASI. Ayrıntı Dergisi, 7(75).
  • Habib, A. (2002), A Microeconomic Model of An Islamic Bank, Islamic Research and Training Institute, Jeddah.
  • Harrington, W. J., Preziosi, R. C., & Gooden, D. J. (2001). Perceptions of workplace spirituality among professionals and executives. Employee responsibilities and rights journal, 13(3), 155-163.
  • Houghton, J. D., Neck, C. P., & Krishnakumar, S. (2016). The what, why, and how of spirituality in the workplace revisited: A 14-year update and extension. Journal of Management, Spirituality & Religion, 13(3), 177-205.
  • Kalaycı, İ. (2013). Katılım Bankacılığı: Mali Kesimde Nasıl Bir Seçenek?. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(19), 51-74.
  • Kayahan, C., Görkaş, İ., & Halime, Ö. N. K. (2016). Osmanlı Dönemi Para Vakıflarıyla Günümüz Katılım Bankalarının Karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 70-90.
  • Kelleroğlu, F. (2017). Katılım Bankaclığı Alanında Yaşanan Küresel Gelişmeler. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 157-172.
  • Kolodinsky, R. W., Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2008). Workplace values and outcomes: Exploring personal, organizational, and interactive workplace spirituality. Journal of business ethics, 81(2), 465-480.
  • Krahnke, K., Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2003). Point-counterpoint: Measuring workplace spirituality. Journal of organizational change management, 16(4), 396-405.
  • Luis Daniel, J. (2010). The effect of workplace spirituality on team effectiveness. Journal of Management Development, 29(5), 442-456.
  • Marques, J. F., Santos, M. J., Costa, J. L., Costa, M. J., & Cabral, H. N. (2005). Metazoan parasites as biological indicators of population structure of Halobatrachus didactylus on the Portuguese coast. Journal of Applied Ichthyology, 21(3), 220-224.
  • Narcıkara, E. B. (2018). Spiritüelite (Ruhsallık) ve iş ortamında anlam arayışı. Alanya Akademik Bakış, 2(1), 11-25.
  • Narcıkara, E. (2017). Spiritüel Liderlik Davranışının Algılanan Performans Üzerine Etkisi, Yayınlanmış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Nathan, S., & Ribière, V. (2007). From knowledge to wisdom: the case of corporate governance in Islamic banking. Vine, 37(4), 471-483.
  • Pawar, B. S. (2016). Workplace spirituality and employee well-being: An empirical examination. Employee Relations, 38(6), 975-994.
  • Pirkola, H., Rantakokko, P., & Suhonen, M. (2016). Workplace spirituality in health care: an integrated review of the literature. Journal of Nursing Management, 24(7), 859-868.
  • Schutte, P. J. (2016). Workplace spirituality: A tool or a trend?. HTS Theological Studies, 72(4), 1-5.
  • Tabakoğlu, A. (2008). İslam İktisadına Giriş, Dergah Yayınları. Baskı, İstanbul, (s 86).
  • TKBB, (2009b). Finansal yenilik ve açılımları ile katılım bankacılığı. Editör: Aydın Yabanlı, TKBB (Türkiye Katılım Bankaları Birliği) Yayını, Yayın No: 1, İstanbul.
  • Törenek, M., & Yavuz, S. (2018). Katılım Bankacılığı Tercihinin, Müşterilerinin Bazı Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(18), 453-472.
  • Tuhan, A. (2014). Katılım bankacılığı ve Türkiye uygulamaları(Master's thesis, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Wan Ibrahim, W. H., & Ismail, A. G. (2015). Conventional bank and Islamic banking as institutions: similarities and differences. Humanomics, 31(3), 272-298.
  • Zafar, J. (2010). Measuring Religiosity and Workplace Spirituality in Pakistan: a Case Study of Armed Forces and University Teachers/MESURE DE LA RELIGIOSITÉ ET LA SPIRITUALITÉ EN MILIEU DE TRAVAIL AU PAKISTAN: UNE ÉTUDE DE CAS SUR LES FORCES ARMÉES ET LES ENSEIGNANTS UNIVERSITAIRES. Cross-cultural communication, 6(4), 104.

Participation Banks: A Suitable Environment For Workplace Spirituality

Yıl 2019, Sayı: 2, 43 - 63, 30.09.2019
https://doi.org/10.5281/zenodo.3463824

Öz

Participation banking is a banking system that operates on a profit and loss sharing basis and foresees risk sharing. In this system, islamic principles are taken into consideration. Although it is known as, participation banking in Turkey, it is pervasively known as interest-free banking or islamic banking in most other countries.Participation Banks, which are getting more and more important in the banking system, are of great importance in terms of bringing the savings of people with interest sensitivity to the economy and attracting similar foreign funds to the country.In this study, firstly, the concept of participation banking and the concept of workplace spirituality which is a trend new concept in the field of organizational behavior that focuses on the spirituality of individuals in the workplace will be elaborated in details and then it will be tried to explain why participation banking is a suitable environment for workplace spirituality.To this end, the conceptual realities underlying these two concepts and the points of contact between them will be explained.

Kaynakça

  • Al-Azuhaily, W. (2003), “Financial transactions in Islamic Jurispudence”, in Sudin, H. and Wan, N. (Eds) (2009), History and Development of the Islamic banking system. Islamic Finance and Banking System: Philosophies, Principles and Practice, McGraw Hill, pp. 93-162.
  • Ahmad, K. (2000), “Islamic finance and banking: the challenge and prospects”, Review of Islamic Economics, Vol. 9, pp. 57-82.
  • Aktepe, E. İ., (2001), Hadis Kaynaklarında Faiz ve Finansman , Hayat Yayın Grubu, İstanbul
  • Al-Omar, F. and Abdel-Haq, M. (1996), Islamic Banking: Theory, Practice and Challenges, Zed Books, London.
  • Alım, H. B. (2017). İSLAMİ FİNANSTA YASAKLAR VE TEMEL İSLAMİ AKİTLER (Doctoral dissertation, KTO Karatay Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Apak, S., & Açıkgöz, A. F. (2011). Türkİye'de Katılım Bankacılığının Bankacılık Sektöründekİ Yerİ ve Fİnansal İstİkrara Katkısı. Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi, (1), 70-85.
  • Asutay, M. (2014). İslam Ekonomisine Ekonomi Politik Bir Yaklaşım. S. Karadoğan içinde, İslam Ekonomisi Tanım ve Metodoloji Üzerine (s. 141-163). İstanbul: İslam Ekonomisi Enstitüsü Yayınları.
  • Ayrıçay, Y., Ada, Ş. ve Kaya, A., (2013). Katılım Bankacılığının Gelişiminin Önündeki Engeller: Bir Alan Araştırması, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3 (1), ss. 119- 137.
  • Babuşçu, Ş. ve Hazar, A., (2017). Genel Bankacılık Bilgileri, Bankacılık Akademisi Yayınları, Ankara, 246s.
  • Baykal, E., & Zehir, C. (2018). Mediating effect of psychological capital on the relationship between spiritual leadership and performance. Economics and Management.
  • Benefiel, M., Fry, L. W., & Geigle, D. (2014). Spirituality and religion in the workplace: History, theory, and research. Psychology of Religion and Spirituality, 6(3), 175.
  • Chawla, V., & Guda, S. (2013). Workplace spirituality as a precursor to relationship-oriented selling characteristics. Journal of business ethics, 115(1), 63-73.
  • Corner, P. D. (2009). Workplace spirituality and business ethics: Insights from an eastern spiritual tradition. Journal of business ethics, 85(3), 377-389.
  • Çelik, İ. (2015). Din ve Kapitalizm Kıskacındaki Katılım Bankalarının Geleceği. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 80-97.
  • Duchon, D. and Plowman, D.A. (2005), “Nurturing spirit at work: impact on work unit performance”, Leadership Quarterly, Vol. 16 No. 5, pp. 807-833.
  • Dusuki, A. W. (2008). Understanding the objectives of Islamic banking: a survey of stakeholders' perspectives. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 1(2), 132.
  • Efe, A. (2018). İslam'a Göre Para ve Kredi Politikası. Journal of Management & Economics, 25(3).
  • Esmer, Y., & BAĞCI, H. (2016). Katılım Bankalarında Finansal Performans Analizi: Türkiye Örneği-Financial Performance Analysis Of Participation Banks: The Case Of Turkey. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 17-30.
  • Fairholm, G. W. (1996). Spiritual leadership: Fulfilling whole-self needs at work. Leadership & Organization Development Journal, 17(5), 11-17.
  • Gotsis, G. & Kortezi, Z., 2008, ‘Philosophical founda ons of workplace spirituality: A cri cal approach’, Journal of Business Ethics 78, 575–600. h p://dx.doi. org/10.1007/s10551-007-9369-5
  • Güngör, K. (2019). İSLAM EKONOMİSİNİN YENİDEN İNŞASI. Ayrıntı Dergisi, 7(75).
  • Habib, A. (2002), A Microeconomic Model of An Islamic Bank, Islamic Research and Training Institute, Jeddah.
  • Harrington, W. J., Preziosi, R. C., & Gooden, D. J. (2001). Perceptions of workplace spirituality among professionals and executives. Employee responsibilities and rights journal, 13(3), 155-163.
  • Houghton, J. D., Neck, C. P., & Krishnakumar, S. (2016). The what, why, and how of spirituality in the workplace revisited: A 14-year update and extension. Journal of Management, Spirituality & Religion, 13(3), 177-205.
  • Kalaycı, İ. (2013). Katılım Bankacılığı: Mali Kesimde Nasıl Bir Seçenek?. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(19), 51-74.
  • Kayahan, C., Görkaş, İ., & Halime, Ö. N. K. (2016). Osmanlı Dönemi Para Vakıflarıyla Günümüz Katılım Bankalarının Karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 70-90.
  • Kelleroğlu, F. (2017). Katılım Bankaclığı Alanında Yaşanan Küresel Gelişmeler. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 157-172.
  • Kolodinsky, R. W., Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2008). Workplace values and outcomes: Exploring personal, organizational, and interactive workplace spirituality. Journal of business ethics, 81(2), 465-480.
  • Krahnke, K., Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2003). Point-counterpoint: Measuring workplace spirituality. Journal of organizational change management, 16(4), 396-405.
  • Luis Daniel, J. (2010). The effect of workplace spirituality on team effectiveness. Journal of Management Development, 29(5), 442-456.
  • Marques, J. F., Santos, M. J., Costa, J. L., Costa, M. J., & Cabral, H. N. (2005). Metazoan parasites as biological indicators of population structure of Halobatrachus didactylus on the Portuguese coast. Journal of Applied Ichthyology, 21(3), 220-224.
  • Narcıkara, E. B. (2018). Spiritüelite (Ruhsallık) ve iş ortamında anlam arayışı. Alanya Akademik Bakış, 2(1), 11-25.
  • Narcıkara, E. (2017). Spiritüel Liderlik Davranışının Algılanan Performans Üzerine Etkisi, Yayınlanmış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Nathan, S., & Ribière, V. (2007). From knowledge to wisdom: the case of corporate governance in Islamic banking. Vine, 37(4), 471-483.
  • Pawar, B. S. (2016). Workplace spirituality and employee well-being: An empirical examination. Employee Relations, 38(6), 975-994.
  • Pirkola, H., Rantakokko, P., & Suhonen, M. (2016). Workplace spirituality in health care: an integrated review of the literature. Journal of Nursing Management, 24(7), 859-868.
  • Schutte, P. J. (2016). Workplace spirituality: A tool or a trend?. HTS Theological Studies, 72(4), 1-5.
  • Tabakoğlu, A. (2008). İslam İktisadına Giriş, Dergah Yayınları. Baskı, İstanbul, (s 86).
  • TKBB, (2009b). Finansal yenilik ve açılımları ile katılım bankacılığı. Editör: Aydın Yabanlı, TKBB (Türkiye Katılım Bankaları Birliği) Yayını, Yayın No: 1, İstanbul.
  • Törenek, M., & Yavuz, S. (2018). Katılım Bankacılığı Tercihinin, Müşterilerinin Bazı Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(18), 453-472.
  • Tuhan, A. (2014). Katılım bankacılığı ve Türkiye uygulamaları(Master's thesis, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Wan Ibrahim, W. H., & Ismail, A. G. (2015). Conventional bank and Islamic banking as institutions: similarities and differences. Humanomics, 31(3), 272-298.
  • Zafar, J. (2010). Measuring Religiosity and Workplace Spirituality in Pakistan: a Case Study of Armed Forces and University Teachers/MESURE DE LA RELIGIOSITÉ ET LA SPIRITUALITÉ EN MILIEU DE TRAVAIL AU PAKISTAN: UNE ÉTUDE DE CAS SUR LES FORCES ARMÉES ET LES ENSEIGNANTS UNIVERSITAIRES. Cross-cultural communication, 6(4), 104.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Baykal 0000-0002-4966-8074

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 8 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 12 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Baykal, Elif. “Participation Banks: A Suitable Environment For Workplace Spirituality”. Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi 2 (Eylül 2019), 43-63. https://doi.org/10.5281/zenodo.3463824.

Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.