Sosyal ve duygusal öğrenme bireylerin duygularını fark edebilmesi, yö-netebilmesi, empati kurabilmesi, karşılaştığı sorunlara akılcı çözümler bula-bilmesidir. Tipik gelişim gösteren bireyler, sosyal ve duygusal becerileri ar-kadaş grupları ve aile içerisinde öğrenme imkânına sahipken özel gereksi-nimli bireyler okul paydaşlarının, ailenin ve sosyal çevrenin desteğine ihti-yaç duymaktadır. Bu çalışmanın temel amacı özel yetenekli, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, özel öğrenme güçlüğü ve zihinsel yetersizliği olan öğrenciler ile tipik gelişim gösteren öğrencilerin sosyal duygusal öğren-me becerilerine ilişkin mevcut durumlarını belirlemektir. Araştırmada betim-sel tarama modeli kullanılmıştır. Farklı gereksinim düzeyine sahip 169 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırma verileri öğrencilerin sosyal ve duygusal öğrenme becerilerini belirlemek amacıyla geliştirilen ‘’sosyal ve duygusal öğren-me becerileri ölçeği’’ ile toplanmıştır. Bulgular incelendiğinde özel yetenekli ve tipik gelişim gösteren öğrencilerin sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin özel yeteneklilerin biraz yüksek olmakla birlikte birbirine yakın değerler elde ettiği görülmüştür. Ayrıca araştırma bulgularına göre araştırmaya katılan kız öğrencilerin sosyal ve duygusal öğrenme beceri ortalamalarının erkek öğrencilere göre yüksek bulunmuştur.
Özel Yetenek Sosyal ve Duygusal Öğrenme Özel Gereksinimli Öğrenci Tarama Çalışması
Bu makale, 8. Üstün yeteneklilerin eğitimi kongresinde sözlü olarak sunulan ancak tam metni yayımlanmayan “Özel gereksinimli öğrencilerin sosyal ve duygusal öğrenme becerileri: tarama çalışması” adlı tebliğin içeriği geliştirilerek ve kısmen değiştirilerek üretilmiş hâlidir. Necmettin Erbakan Üniversitesi Rektörlüğü, Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulundan (Karar tarihi: 13/01/2023; Karar No: 2023/29) etik izin alınmıştır.
Social and emotional learning is the ability of individuals to recognize their emotions, manage them, empathize, and find rational solutions to the problems they encounter. While normally developing individuals have the opportunity to learn social and emotional skills within groups of friends and family, individuals with special needs need the support of school stakehol-ders, family and social environment. The main purpose of this study is to determine the current status of gifted students, students with attention defi-cit and hyperactivity disorder, specific learning disabilities and intellectual disabilities, and normally developing students regarding their social emotio-nal learning skills. Descriptive scanning model was used in the research. 169 students with different levels of needs were reached. Research data were collected with the "social and emotional learning skills scale", which was developed to determine students' social and emotional learning skills. When the findings were examined, the social and emotional learning skill averages of the female students participating in the study were found to be higher than the male students. In addition, according to the research findings, it was observed that the social and emotional learning skills of gifted and normally developing students achieved values that were close to each other, although slightly higher.
Gifted Social and Emotional Learning Special Needs Student Survey Study
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Yetenekli Eğitimi, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: Ö2 - Özel Eğitimde Disiplinlerarası Çalışmalar |
Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.