Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Kültüründe Egemenliğin Dinsel ve Mitolojik Kökleri

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 234 - 269, 29.06.2017
https://doi.org/10.17131/milel.324222

Öz
















Bu
makalede devlet ve egemenlik kavramlarının ortaya çıkmasındaki sosyolojik
gerekçeler değerlendirilmiş, Türk adını siyasi olarak tarih sahnesine çıkaran
Göktürk Devleti’ndeki egemenliğin dinamikleri incelenmiştir. Bu incelemeden her
iktidarın toplumsal ve insani bir gereksinim sonucunda toplumun deneyimleri,
özlem ve arayışlarının bir ürünü olarak toplumun din gibi ortak iyiyi temsil
eden değerleri etrafında oluşup bu değerlerden meşruiyet kazandığı, bu
değerlerin aşınmaya uğraması sonucunda iktidarın meşruiyetinin mitolojik
unsurlara bağlayarak ayakta durma çabası gösterdiği varsayımına ulaşılmıştır.
  

Kaynakça

  • Rousseau, Jean Jacques, Toplum Sözleşmesi, Qraf Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Şeriati, Ali, Medeniyet Tarihi I, çev. İbrahim Keskin, Fecir Yayınları, Ankara, 1998.
  • Şimşek, Osman, “Devlet Kavramının Gelişimi ve Küreselleşmedeki Anlamı” Kaynak Site: http://www.kamu-is.org.tr/pdf/5413.pdf. Erişim Tarihi: 04.06.2017
  • Timurluoğlu, Vecihi, “Mitolojide Devlet Bilgisi” Memleket Siyaset Yönetim Dergisi, sayı:1, 2006.
  • Turan, Metin, Türk Destanları, Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Kaynak Site:https://fevzioz.files.wordpress.com/2014/01/acc4b1klama-destan2.pdf. Erişim Tarihi:10.06.2017.
  • Wintson, Robert, Tanrının Öyküsü Tanrı mı İnsanı, İnsan mı Tanrı’yı Yarattı, Say Yayınları, İstanbul, 2005.
  • Yuvalı, Abdülkadir, “Türk Devlet Felsefesi”, Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, sayı:1, 2008

Religious and Mythological Origins of Domination in Turkish Culture

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 234 - 269, 29.06.2017
https://doi.org/10.17131/milel.324222

Öz
















This article deals
with the social factors at formation of the state and the sovereignty concepts in the history, and foundations of sovereignty at Gokturk Empire which used Turk name as a
political nationality. As a result of this study a hypothesis was developed
which says that every political power emerges because of a
humanistic requirement, and a result of people’s longings
and their experiences. This power gains legitimacy with values of society which
indicatives “the common good” like a religion. These values are rationalities
of the society at first but with the passage of time they undergo degeneration.
After this point the power begins to create some mythological stories to legitimate
it’s sovereignty.
    

Kaynakça

  • Rousseau, Jean Jacques, Toplum Sözleşmesi, Qraf Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Şeriati, Ali, Medeniyet Tarihi I, çev. İbrahim Keskin, Fecir Yayınları, Ankara, 1998.
  • Şimşek, Osman, “Devlet Kavramının Gelişimi ve Küreselleşmedeki Anlamı” Kaynak Site: http://www.kamu-is.org.tr/pdf/5413.pdf. Erişim Tarihi: 04.06.2017
  • Timurluoğlu, Vecihi, “Mitolojide Devlet Bilgisi” Memleket Siyaset Yönetim Dergisi, sayı:1, 2006.
  • Turan, Metin, Türk Destanları, Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Kaynak Site:https://fevzioz.files.wordpress.com/2014/01/acc4b1klama-destan2.pdf. Erişim Tarihi:10.06.2017.
  • Wintson, Robert, Tanrının Öyküsü Tanrı mı İnsanı, İnsan mı Tanrı’yı Yarattı, Say Yayınları, İstanbul, 2005.
  • Yuvalı, Abdülkadir, “Türk Devlet Felsefesi”, Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, sayı:1, 2008
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şahin Bal

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 29 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Bal, Şahin. “Türk Kültüründe Egemenliğin Dinsel Ve Mitolojik Kökleri”. Milel ve Nihal 14/1 (Haziran 2017), 234-269. https://doi.org/10.17131/milel.324222.