Titus Burckhardt, was one of the most famous Traditionalist philosopher
in the last century. He devoted his life to the study and exposition of
the different aspects of Wisdom and Tradition. Burckhardt was one of the
most remarkable exponents of universal truth, in the realm of metaphysics
as well as in the realm of cosmology and of traditional art. This article
aims to explain some aspects of his approach to the architecture in general
and the Islamic architecture especially. The ‘unity’ is the principal dimension
of the Islamic architecture. According to Burckhardt, the Kaʿba is the
very primordial architecture on the earth that has an cosmologic symbolism.
It has literally central importance for its architecture. Every Muslim
faces the Kaʿba to recite the canonical prayers, and every mosque is accordingly
orientated in this direction. For Burckhardt, the non using of image
or as he says the ‘aniconism’ is also one of the most exeptional part of
Islamic art and architecture. According to him, the aniconism preserves
the primordial dignity of man, whose form, ‘made in the image of God’; on
the other hand, nothing that could possibly be an idol, may interpose itself
between man and the invisible presence of God.
Titus Burckhardt Traditionalist Islamic architecture symbolism aniconism
Titus Burckhardt, Gelenekselci Ekole mensup en önemli filozoflardan biridir.
Araştırmalarını Hikmet ve Geleneğin metafizik boyutları ve onların
sanat ve mimarideki tezahürleri üzerinde yapan Burckhardt, düşüncelerini
İslam sanatı ve mimarisindeki çalışmalarıyla ortaya koymuştur. Makalede
Burckhardt’ın Gelenekselci sanat bakış açısına göre mimari yapılara dair
g.rüşleri ele alınmaktadır. Burckhardt’a göre, İslam mimarisinin en
önemli özelliği, ‘birlik’ yani ‘tevhid’ sembolizmi dayalı bir yapıya sahip olmasıdır.
Kabe, İslam’ın ilk mimari yapısı olması hem de sembolizmi bakımından
merkezi bir öneme sahiptir. Burckhardt, İslam dini mimarisinde
özellikle ikonalara yer verilmemesini Tanrı ile insan arasında hiçbir varlığın
yer alamayacağını ifade eden ‘anikonizm’ ya da ‘ikonasızcılık’ olarak
tanımlamaktadır
Titus Burckhardt Gelenekselcilik İslam mimarisi sembolizm anikonizm
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 16 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 2 |