This study presents the evolution of the perception and the practice of
tafsîr in the historical process. In this framework, it suggests that this evolution
and the new problems which are produced by the new perception on
tafsîr at the end of the long historical process reveal significant difficulties
in interpreting the Qur'an. This situation necessitates a return to the question
of methodology.
Moreover, this study shows that the first condition of a correct understanding
of the Quran as a sacred text is to be read in the history of its own
context (asbâb al-nuzûl) and of the messengership (risâla). This requires
special attention to the historical context as well as the language spoken
and the cultural situation behind it. Here, the term of language refers to
the use of the first interlocutors of the Quran.
Bu çalışma, tarihsel süre. içerisinde tefsir anlayışı ve uygulamasında meydana
gelen evrilmeye işaret ederek, hem bu evrilmenin, hem de uzun tarihsel
sürecin sonunda gelinen aşamanın ürettiği yeni sorunların, Kur’an’ın
yorumu konusunda önemli zorluklar ortaya çıkardığını öne sürmektedir.
Bu durum ise usûl meselesine yeniden dönme ihtiyacı doğurmuştur.
Ayrıca bu çalışma, kutsal bir metin olarak Kur’an’ın doğru anlaşılmasının
ilk koşulunun, kendine ait nüz.l ve risâlet tarihi içerisinde okunması olduğunu
göstermektedir. Bu ise tarihsel ortam yanında konuşulan dil ve onun
arkasındaki kültürel durumun özellikle dikkate alınmasını gerektirir. Burada
dil ile kastedilen, ilk muhatapların kullanımındaki dildir
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 2 |