Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Arada Yaşama Bağlamında Hz. Ömer Döneminde Kudüs

Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 1 - Kudüs, 199 - 215, 01.07.2019
https://doi.org/10.17131/milel.584988

Öz

Kudüs, Müslümanlar yanında
Yahudi ve Hıristiyanlar tarafından da kutsal kabul edilmektedir. Ayrıca şehrin
kutsallığına inanan kimseler orada yaşamaya önem vermektedir. Böylece Kudüs
konusunda en fazla tartışmalı alanı farklı dinlerin mensuplarının bir arada
yaşaması oluşturmaktadır. Bu makalede Hz. Ömer dönemi Kudüs’ü, Yahudi ve
Hıristiyanlarla bir arada yaşama konusundaki uygulamalar bağlamında
değerlendirilmiştir. Müslümanların İslam’ın ilk dönemlerinden itibaren bir
arada yaşamaya dayalı bir toplum inşa ettikleri kabul edilmektedir. Halife Ömer
döneminde birtakım siyasi kararlar alınmakla birlikte bu anlayışa uygun hareket
edildiği ve daha sonraki dönemler için de örneklik teşkil ettiği söylenebilir
.


























Kaynakça

  • Belâzurî; Fütûhu’l-Büldân, Mustafa Fayda (çev.), Ankara: Kültür ve Tu-rizm Bakanlığı Yayınları, 1987. Buhl, F.; “Kudüs”, İA, 13 Cilt, İstanbul: MEB, 1986. Chronique de Michel le Syrien, J.B. Chabot (trans.), Paris: Ernest Leroux, 1901. Ebû Dâvûd, Süleyman bin el-Eş’as bin İshâk es-Sicistânî, es-Sünen, Bey-rut: Al-Resalah Al-A’lamiah, 2012. Ebû Yûsuf, Kitabu’l-Haraç, Ali Özek ( çev.), İstanbul: Hisar Yayınevi, 1973. el-Fârûkî, İsmâil Râci ve el-Fârûkî, Luis Lâmia; İslâm Kültür Atlası, Musta-fa Okan Kibaroğlu ve Zerrin Kibaroğlu (çev.), İstanbul: İnkılâp Yayınları, 1999. Fayda, Mustafa; Hz. Ömer Zamanında Gayr-ı Müslimler, İstanbul: Marmara İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1989. Gil, Moshe; A History of Palestine 634-1099, Cambridge: Cambridge Uni-versity Press, 1992. Goeje, M. J. de; Memoire sur la Conquete de la Syrie, Leiden: Brill, 1900. Hamidullah, Muhammed; İslâm Peygamberi, Mehmet Yazgan (çev.), İstan-bul: Beyan Yayınları, 2004. Hayland, Robert G.; Seeing Islam as Other Saw it, Princeton: The Darwin Press, 1997. Hitti, Philip Khuri; Siyasal ve Kültürel İslam Tarihi, Salih Tuğ (çev.), İstan-bul: İFAV, 2011. İbn Kesîr, Ebü’l-Fidâ İmâdüddin İsmâil b. Şihâbiddîn Ömer; el-Bidaye ve’n-Nihaye, Amman: Beytü’l Efkarü’l Devliyye, 2004. _____; Hadislerle Kur’an-ı Kerim Tefsiri, Bekir Karlığa ve Bedreddin Çetiner (çev.), 16 Cilt, İstanbul: Çağrı Yayınları, 2005. İbnü’l Esîr; el-Kamil Fi’t Tarih Tercümesi İslâm Tarihi, M. Beşir Eryarsoy (çev.), İstanbul: Bahar Yayınları, 1985. Köse, Saffet; “Hz. Ömer’in Bazı Uygulamaları Bağlamında Ahkâmın Değişmesi Tartışmalarına Bir Bakış”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, Sayı 7, Nisan 2006, ss. 13-50. Köylü, Mustafa; “Dinsel Dışlayıcılık”, İslam ve Öteki, Cafer Sadık Yaran (editör), İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2001. La Chronique de Jean, H. Zotenberg (trans.), Paris: İmprimerie Nationale, 1883. Moudjir ed-Dyn, Histoire De Jerusalem Et D’Hebron Depuis Abraham Jusqu’a A La Fin Du XV Siecle De J.C, Henri Sauvaire (trans.), Paris: Librai-re De La Societe Asiatique, 1876. Strange, Guy Le; Palestine Under the Moslems, y.y., University of Toronto Press, 1890. Şiblî Numanî, Bütün Yönleriyle Hz. Ömer ve Devlet İdaresi, Talip Yaşar Alp (çev.), İstanbul: Çağ Yayınları, 1980. Taberî, Milletler ve Hükümdarlar Tarihi, Zâkir Kadirî Ugan ve Ahmet Temir (çev.), İstanbul: MEB Yayınları, 1992. The Chronicle of Theophanes; Harry Turtledove (trans.), Philadelphia: Uni-versity of Pennsylvania Press, 1982. Yakubi; Tarihu’l-Yakubi, Beyrut: Daru’l Kütübü’l İlmiyye, 2002. Yaran, Cafer Sadık; “Dinsel Kapsayıcılık”, İslam ve Öteki, Cafer Sadık Yaran (editör), İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2001. Zeydan, Corci; İslam Uygarlıkları Tarihi, Necdet Gök (çev.), İstanbul: İleti-şim Yayınları, 2012.

Jerusalem in the Omar Period in the Context of Coexistence

Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 1 - Kudüs, 199 - 215, 01.07.2019
https://doi.org/10.17131/milel.584988

Öz

Jerusalem
is considered sacred by Jews and Christians as well as Muslims.
In addition, people who believe in the sanctity of
the city give importance to living there. Thus, the most controversial area on
Jerusalem is the coexistence of members of different religions. In this
article, the Omar period was evaluated in the context of the practices of
living together with Jews and Christians. It is accepted that Muslims have
built a society based on coexistence since the early days of Islam.
Although some political decisions have been taken
during the caliph Omar period, it can be said that this approach has been
followed in accordance with this understanding and it is an example for later
periods.

Kaynakça

  • Belâzurî; Fütûhu’l-Büldân, Mustafa Fayda (çev.), Ankara: Kültür ve Tu-rizm Bakanlığı Yayınları, 1987. Buhl, F.; “Kudüs”, İA, 13 Cilt, İstanbul: MEB, 1986. Chronique de Michel le Syrien, J.B. Chabot (trans.), Paris: Ernest Leroux, 1901. Ebû Dâvûd, Süleyman bin el-Eş’as bin İshâk es-Sicistânî, es-Sünen, Bey-rut: Al-Resalah Al-A’lamiah, 2012. Ebû Yûsuf, Kitabu’l-Haraç, Ali Özek ( çev.), İstanbul: Hisar Yayınevi, 1973. el-Fârûkî, İsmâil Râci ve el-Fârûkî, Luis Lâmia; İslâm Kültür Atlası, Musta-fa Okan Kibaroğlu ve Zerrin Kibaroğlu (çev.), İstanbul: İnkılâp Yayınları, 1999. Fayda, Mustafa; Hz. Ömer Zamanında Gayr-ı Müslimler, İstanbul: Marmara İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1989. Gil, Moshe; A History of Palestine 634-1099, Cambridge: Cambridge Uni-versity Press, 1992. Goeje, M. J. de; Memoire sur la Conquete de la Syrie, Leiden: Brill, 1900. Hamidullah, Muhammed; İslâm Peygamberi, Mehmet Yazgan (çev.), İstan-bul: Beyan Yayınları, 2004. Hayland, Robert G.; Seeing Islam as Other Saw it, Princeton: The Darwin Press, 1997. Hitti, Philip Khuri; Siyasal ve Kültürel İslam Tarihi, Salih Tuğ (çev.), İstan-bul: İFAV, 2011. İbn Kesîr, Ebü’l-Fidâ İmâdüddin İsmâil b. Şihâbiddîn Ömer; el-Bidaye ve’n-Nihaye, Amman: Beytü’l Efkarü’l Devliyye, 2004. _____; Hadislerle Kur’an-ı Kerim Tefsiri, Bekir Karlığa ve Bedreddin Çetiner (çev.), 16 Cilt, İstanbul: Çağrı Yayınları, 2005. İbnü’l Esîr; el-Kamil Fi’t Tarih Tercümesi İslâm Tarihi, M. Beşir Eryarsoy (çev.), İstanbul: Bahar Yayınları, 1985. Köse, Saffet; “Hz. Ömer’in Bazı Uygulamaları Bağlamında Ahkâmın Değişmesi Tartışmalarına Bir Bakış”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, Sayı 7, Nisan 2006, ss. 13-50. Köylü, Mustafa; “Dinsel Dışlayıcılık”, İslam ve Öteki, Cafer Sadık Yaran (editör), İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2001. La Chronique de Jean, H. Zotenberg (trans.), Paris: İmprimerie Nationale, 1883. Moudjir ed-Dyn, Histoire De Jerusalem Et D’Hebron Depuis Abraham Jusqu’a A La Fin Du XV Siecle De J.C, Henri Sauvaire (trans.), Paris: Librai-re De La Societe Asiatique, 1876. Strange, Guy Le; Palestine Under the Moslems, y.y., University of Toronto Press, 1890. Şiblî Numanî, Bütün Yönleriyle Hz. Ömer ve Devlet İdaresi, Talip Yaşar Alp (çev.), İstanbul: Çağ Yayınları, 1980. Taberî, Milletler ve Hükümdarlar Tarihi, Zâkir Kadirî Ugan ve Ahmet Temir (çev.), İstanbul: MEB Yayınları, 1992. The Chronicle of Theophanes; Harry Turtledove (trans.), Philadelphia: Uni-versity of Pennsylvania Press, 1982. Yakubi; Tarihu’l-Yakubi, Beyrut: Daru’l Kütübü’l İlmiyye, 2002. Yaran, Cafer Sadık; “Dinsel Kapsayıcılık”, İslam ve Öteki, Cafer Sadık Yaran (editör), İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2001. Zeydan, Corci; İslam Uygarlıkları Tarihi, Necdet Gök (çev.), İstanbul: İleti-şim Yayınları, 2012.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rabia Mert Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 - Kudüs

Kaynak Göster

ISNAD Mert, Rabia. “Bir Arada Yaşama Bağlamında Hz. Ömer Döneminde Kudüs”. Milel ve Nihal 16/1 (Temmuz 2019), 199-215. https://doi.org/10.17131/milel.584988.