Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DÖRDÜNCÜ SINIFTA MÜZİK VE HİKÂYELERLE DESTEKLENEN ONDALIK KESİR ÖĞRETİMİNİN MATEMATİK VE MÜZİK TUTUMLARINA ETKİSİ

Yıl 2021, , 67 - 90, 23.08.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.739904

Öz

Anlamlı ve kalıcı öğrenmenin sağlanmasında disiplinler arası ilişkilendirme yapılması önemlidir. Bu çalışmanın amacı; ilkokul dördüncü sınıfta müzik ve hikâyelerle desteklenen ondalık kesir öğretiminin, öğrencilerin matematiğe ve müziğe yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesidir. Bu amaçla, dördüncü sınıf öğrencileriyle deneysel desen kullanılarak dört uygulamalı işlem yürütülmüştür. Veri toplama araçlarının bir kısmı araştırmacılar tarafından, bir kısmı da hazır olan araçlardan kullanılmıştır. Bu çalışma 2015-2016 öğretim yılı içerisinde iki devlet ilkokulunda yapılmıştır. Veri analizinde nicel ve nitel yöntemler birlikte kullanılmıştır. Uygulanan işlem sonucunda, deney gruplarının birinde öğrencilerin müzik ve matematik tutum puanlarının arttığı, bu artışın da istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Ancak yapılan işlemin deney ve kontrol gruplarının matematik ve müzik tutum puanları arasında bir farklılığa neden olmadığı görülmüştür. Öğretmen ve öğrenci görüşmelerine göre uygulanan işlemin dersi eğlenceli ve ilgi çekici hâle getirdiği söylenebilir.

Destekleyen Kurum

İstanbul Medeniyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Proje Numarası

S-BAG-2015-724

Teşekkür

S-BAG-2015-724 kodlu proje ile çalışmamızı destekleyen İstanbul Medeniyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi'ne teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Akyol, H. (1999). Hikâye haritası yöntemiyle metin öğretimi. Millî Eğitim, Nisan-Mayıs-Haziran, 142, 55-57.
  • Altıparmak, K ve Palabıyık, E. (2017). 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin ondalık gösterim konusundaki kavram yanılgılarının ve hatalarının tespiti ve analizi, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 447-470.
  • An, S., Capraro, M.M. ve Tillman, D. A. (2013). Elementary teachers integrate music activities into regular mathematics lessons: effects on students mathematical abilities. Journal for Learning through the Arts, 9(1), 1-19.
  • An, S. A., Kulm, G. O., ve Ma, T. (2008). The effects of a music composition activity on Chinese students’ attitudes and beliefs towards mathematics: an exploratory study. Journal of Mathematics Education, 1(1), 91-108.
  • An, S. A. ve Tillman, D. A. (2015). Music activities as a meaningful context for teaching elementary students mathematics: a quasi-experiment time series design with random assigned control group. European Journal of Science and Mathematics Education, 3(1), 45‐60.
  • An, S. A., Tillman, D. A., Boren, R. ve Wang, J. (2014). Fostering elementary students’ mathematics disposition through music-mathematics integrated lessons. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 15(3), 1-18.
  • Arapgirlioğlu, H. ve Gürpınar, E. (2011). Müzik dersi başarı durumlarının diğer derslerdeki başarı durumlarıyla ilişkisi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 506-517.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tutumda görülen değişmeler ve öğrenci yerleştirme sınavındaki başarı ve ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Brinson, K. (2012). Mathematically-based stories in junior classes : do stories change attitudes toward mathematics?. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Lakehead University, Ontario.
  • Bütüner, İ. (2010). İlköğretim matematik öğretiminde şarkı kullanımının bazı değişkenler üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler: öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coşkun, M. (2013). Matematik kavramları öğretiminde öyküleştirme yönteminin tutuma ve başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Cresswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Ed. M. Sözbilir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö. S., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, S. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çoraklı, E. (2011). Müzikte yaratıcı düşünme ölçeği’nin Türkiye koşullarına uyarlanması ve müzikte yaratıcı düşünmeye yönelik bir eğitim programının sınanması. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dinçer, M. (2008). İlköğretim okullarında müziklendirilmiş matematik oyunlarıyla yapılan öğretimin akademik başarı ve tutuma etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Erdoğan (Çimen), S. ve Baran, G. (2003). Erken çocukluk döneminde matematik, Eğitim ve Bilim, 28(130), 32-40.
  • Gençel, Ataman, Ö. (2014). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersi başarısında Mozart müziği etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 81-93.
  • Goral, M.B. ve Meyers Gnadinger, C. (2006). Using storytelling to teach mathematics concepts, Australian Primary Mathematics Classroom (APMC),11(1), 4-8.
  • Hamilton, T. J., Doai, J., Milne, A. J., Saisanas, V., Calilhanna, A., Hilton, C., Goldwater, M ve Cohn, R. J. (2018). "Teaching Mathematics with Music: A Pilot Study," 2018 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering, 927-93, Wollongong, NSW.
  • Jensen, E., (1998). Teaching with the brain in mind. Association for Supervision and Curriculum Development: Alexandria, VA.
  • Kalmar, M. (1982). The effects of music education based on Kodaly's directives in nursery school children: from a psychologist's point of view, Psychol. Music., Özel sayı, 63-68.
  • Kır, D. (2011). Hikâyelerle matematik öğretiminin ilköğretim 2. sınıf öğrencilerinin toplama ve çıkarmaya ilişkin sözel problem çözme becerileri üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kocabaş, A. (2009). Using songs in mathematics instruction: results from pilot application, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 538–543.
  • Landis J.R. ve Koch G.G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data, Biometrics, 33(11), 59-174.
  • Martinez, J. G., ve Martínez, N. C. (2000). Teaching math with stories. Teaching pre- K8, 30(4), 54-56.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2009). İlköğretim matematik dersi 1-5.sınıflar öğretim programı. Ankara.

  • Modi, K. (2012). Story telling in mathematics, Voice of Research, 1(2), 31–33.
  • Özkeleş, S. (2016). Profesyonel müzisyen eğitimi bağlamında eğitimciler için doğaçlamaya yönelik uygulama ve öneriler, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,16 (İpekyolu Özel Sayısı), 2393-2409.
  • Öztürk, Ö. ve Kalyoncu, N. (2014). İlköğretim altıncı sınıf müzik dersi için bir tutum ölçeği geliştirme denemesi, International Journal of Social Science. 25(I), 235-248.
  • Rauscher, F. H., Shaw, G. L., Levine, L. J., Wright, E. L., Dennis, W. R., ve Newcomb, R. L. (1997). Music training causes long-term enhancement of preschool children’s spatial-temporal reasoning, Neurological Research, 19, 2-8.
  • Rogers G. L. (2004). Interdisciplinary lessons in musical acoustics: the science-math-music connection, Music Educators Journal, 91(1), 25-30.
  • Talşık, E. (2013). İlkokul Türkçe, matematik ve hayat bilgisi derslerinde öğretim materyali olarak şarkıların kullanılmasının öğrencilerin başarı ve tutum gelişimleri üzerindeki etkisi, Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tan, N. (2016). İlkokul matematik derslerinde şarkı kullanımının öğrencilerin başarı, tutum ve sözcük dağarcığı üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Toor, A. ve Mgombelo, J. (2015). Teaching mathematics through storytelling: engaging the ’being’ of a student in mathematics, 9-Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education , 3276-3282, Prag.
  • Uça, S. (2014). Öğrencilerin ondalık kesirleri anlamlandırmasında gerçekçi matematik eğitimi kullanımı: bir tasarı araştırması, Yayımlanmamış doktora tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yağışan, N., Köksal, O. ve Karaca H. (2014). İlkokul matematik derslerinde müzik destekli öğretimin başarı, tutum ve kalıcılık üzerindeki etkisi, İdil Dergisi, 3(11), 1-26.
  • Yılmaz Bolat, E. ve Dikici Sığırtmaç, A. (2006). Sayı ve işlem kavramı kazanımında müzikli oyunların etkisi, Ege Eğitim Dergisi, (7) 2, 43–56.
  • Yılmaz, Z. ve Yenilmez, K. (2008). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin ondalık sayılar konusundaki kavram yanılgıları (Uşak ili örneği), Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 8(1), 269-289.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Tunçer 0000-0002-5174-7548

Nihan Şahinkaya 0000-0002-7399-8794

Proje Numarası S-BAG-2015-724
Yayımlanma Tarihi 23 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Tunçer, D., & Şahinkaya, N. (2021). DÖRDÜNCÜ SINIFTA MÜZİK VE HİKÂYELERLE DESTEKLENEN ONDALIK KESİR ÖĞRETİMİNİN MATEMATİK VE MÜZİK TUTUMLARINA ETKİSİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(231), 67-90. https://doi.org/10.37669/milliegitim.739904