Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCI ÖĞRENCİLER İÇİN HAZIRLANAN HAYAT BOYU TÜRKÇE 1, 2, 3 ÖĞRETİM SETİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, , 267 - 285, 24.11.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.747424

Öz

Öz: Yabancılara Türkçe öğretimi çalışmalarında birçok materyal kullanılmaktadır. Kullanılan bu materyallerin başında da ders kitapları gelmektedir. Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi kapsamında hazırlanan ve üç kitaptan oluşan Hayat Boyu Türkçe 1, 2, 3 öğretim setinin, öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi amacıyla betimsel modelde hazırlanan bu araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma verilerinin toplanması amacıyla amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmış ve Hayat Boyu Türkçe 1, 2, 3 öğretim setini kullanan 30 öğretmenden yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla görüşler alınmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve bulgular tablolar aracılığıyla sunulmuştur. Öğretmenlerden alınan görüşlerden hareketle; Hayat Boyu Türkçe 1, 2, 3 öğretim setinin biçimsel özellikleri, içerik özellikleri, kitaplarda öğrenme alanlarının dağılımı, kitapların seviyeye uygunluğu, kitaplardaki etkinliklerin öğretime katkısı, çalışma kitabının ders kitaplarına katkısı ve kitapların genel olarak değerlendirilmesiyle ilgili bulgular ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin kitaplarda bazı eksikliklerin olduğunu belirtmelerine rağmen kitaplar hakkında genel anlamda olumlu düşüncelere sahip oldukları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • ARSLAN, Hasan ve KABAKÇI, Mehmet (2019). Hayat Boyu Türkçe 3, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • BEYHAN, Derviş ve EPÇAÇAN, Cahit (2018). “Suriyeli Öğrencilerin Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonu Projesi Kapsamında Geçici Eğitim Merkezlerinde Görev Yapan Dil Öğreticilerinin Dil Öğretirken Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Turkish Studies, C 13, S19, ss. 285-306. DOI:10.7827/TurkishStudies.14040
  • BİÇER, Nurşat ve ALAN, Yakup (2020). Mülteci Öğrencilere Türkçe Öğretimi. İçinde, KARAMAN M. Akif, AMAÇ, Zeynel, DOĞAN, Yakup ve BEKTAŞ, Fatih (Ed.), Panik Yok! Ben Mülteciyim—Hikâyeleriyle Mülteci Öğrencilere Yönelik Etkinlik Örnekleri (2. baskı, ss. 191-216), Vizetek Yayıncılık, Ankara.
  • BİÇER, Nurşat ve KILIÇ, B. Sıddık (2017). “Suriyeli Öğrencilere Türkçe Öğretmek için Kullanılan Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, C 5, S 4, ss. 649-663. DOI:10.16916/aded.329809
  • CUNNİNGSWORTH, Alan (1995). Choosing Your Coursebook, Macmillen Education, Oxford.
  • ÇALIK, Temel (2001). Türkçe Ders Kitaplarının Biçim ve Tasarımı. İçinde, KÜÇÜKAHMET, Leyla (Ed.) Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu: Türkçe 1-8, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • DEMİR, Tarık (2015). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Materyal Yetkinliği –Ders Kitapları”, Dil Dergisi, S 166, C 1, ss. 43-52.
  • DEMİRCAN, Cemal (2019). Hayat Boyu Türkçe 2, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • DEMİRCİ, Metin (2015). “B1 Seviyesinde Türkçe Öğrenen Suriyeli Öğrencilerin Sesli Okuma Becerisiyle İlgili Tespitler”, Turkish Studies, C 10, S 7, ss. 333-358. DOI:10.7827/TurkishStudies.8149
  • DİLEK, Şerife, BOYACİ, Belet ve YAŞAR, Ecmel (2018). “Teaching Turkish as a Second Language to Syrian Refugees”, Educational Research and Reviews, V 13, N 18, pp. 645-653. DOI:10.5897/ERR2018.3565
  • DUMAN, G. Banu (2013). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Materyal Geliştirme ve Materyallerin Etkin Kullanımı”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, C 1, S 2, ss. 1-8.
  • ERÇOBAN, Abdulhamit (2019). Hayat Boyu Türkçe 1, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • FİDAN, Dilek (2016). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Ders Kitaplarındaki Dilbilgisi Konuları ve Öğretmen Öğrenici Görüşleri”, Turkish Studies, C 11, S 14, ss. 257-257. DOI:10.7827/TurkishStudies.9826
  • GÖÇER, Ali (2007). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Ölçme ve Değerlendirme Açısından İncelenmesi”, Dil Dergisi, S 137, ss. 30-46.
  • GÜN, Mesut, AKKAYA, Ahmet ve KARA, Ö. Tuğrul (2014). “Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarının Türkçe Öğretim Merkezlerinde Görev Yapan Öğretim Elemanları Açısından Değerlendirilmesi”, Turkish Studies, C 9, S 16, ss. 1-16.
  • GÜN, Mesut ve ŞİMŞEK, Ramazan (2017). “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılan Hikâye Kitaplarının İncelenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretimi A1-A2 Hikâye Seti Örneği”, International Journal of Languages’ Education, C 5, S 3, ss. 502-517. DOI:10.18298/ijlet.2070
  • HALİS, İsa (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Nobel Yayınları, İstanbul.
  • KALAYCI, Dilan ve DURUKAN, Erhan (2019). “Yabancı Dil Olarak Türkçe ve İngilizce Öğretimi Ders Kitaplarının Öğrenme Alanları Bakımından Karşılaştırılması”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, C 8, S 4, ss. 2162-2177.
  • KARABABA, Z. Canan (2009). “Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi ve Karşılaşılan Sorunlar”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, C 42, S 2, ss. 265-277.
  • KILINÇ, H. Hüseyin ve YENEN, E. Tamer (2015). “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarına İlişkin Öğretim Elemanlarının Görüşleri”, International Journal of Language Academy, C 3, S 4, ss. 429-441.
  • MİLES, Matthev B. and HUBERMAN, Michael A. (1994). Qualitative Data Analysis, Sage Publication, London.
  • MORALI, Gürkan (2018). “Suriyeli Mülteci Çocuklara Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar”, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, C 8, S 15, ss. 1426-1449. DOI:10.26466/opus.443945
  • ÖZDEMİR, Cihan (2013). “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Malzemelerinin Önemi ve İşlevsel Ders Malzemelerinin Nitelikleri”, Turkish Studies, C 8, S 1, ss. 2049-2056.
  • TOK, Mehmet (2013). “Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarındaki Yazma Çalışmalarının Değerlendirilmesi”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C 6, S 1, ss. 253-283.
  • TOMLİNSON, Brian (2012). “Materials Development in Language Teaching”, Cambridge University Press, V 45, N 2, pp. 143-179.
  • TOPRAK, Funda (2011). “Yabancılara Türkçe Öğretimi Kitaplarındaki Okuma Parçaları ve Diyaloglar Üzerine Bir Değerlendirme”, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S 29, ss. 11-24.
  • TOSUNOĞLU, Mesiha, ARSLAN, M. Metin ve KARAKUŞ, İdris (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme, Anıttepe Yayıncılık, Ankara.
  • TÜM, Gülden ve CEYHAN BİNGÖL, Zeynep (2017). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Temel İşlevleri”, Turkish Studies, C 12, S 34, ss. 429-444. DOI:10.7827/TurkishStudies.12654
  • YAVUZ KIRIK, Muazzez (2015). “Interaction Level of Speaking Activities in a Coursebook Series of Teaching Turkish as a Foreign Language”, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, C 12, S 2, ss. 133-145.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.

THE EVALUATION OF LIFELONG TURKISH TEACHING 1, 2, 3 SET PREPARED FOR FOREIGN STUDENTS IN LINE WITH THE OPINIONS OF TEACHERS

Yıl 2021, , 267 - 285, 24.11.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.747424

Öz

Abstract: A lot of materials are employed in Turkish education for the foreigners. The course books are one of the primary materials employed. The qualitative research design was employed in this descriptive study to evaluate the Lifelong Turkish Teaching 1, 2, 3 set which was prepared within the Project on Promoting Integration of Syrian Children into Turkish Education System and includes three books in line with the opinions of teachers. Convenience sampling was employed among the sampling methods in order to collect study data and the opinions of 30 teachers who use the Lifelong Turkish Teaching 1, 2, 3 set were received with semi-structured interview form. The collected data was put to content analysis and the findings were presented through tables. Based on the opinions received from the teachers, the thoughts regarding Lifelong Turkish Teaching 1, 2, 3 set's stylistic features, content properties, the distribution of learning domains within the book, the conformity of the books to the level, the contribution of the activities in the book to the teaching, the contribution of practice books to the course books and the general evaluation of the books were put forward. As a result of the study, it was observed that the teachers were positive about the books in general although they stated that the books had certain deficiencies.

Kaynakça

  • ARSLAN, Hasan ve KABAKÇI, Mehmet (2019). Hayat Boyu Türkçe 3, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • BEYHAN, Derviş ve EPÇAÇAN, Cahit (2018). “Suriyeli Öğrencilerin Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonu Projesi Kapsamında Geçici Eğitim Merkezlerinde Görev Yapan Dil Öğreticilerinin Dil Öğretirken Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Turkish Studies, C 13, S19, ss. 285-306. DOI:10.7827/TurkishStudies.14040
  • BİÇER, Nurşat ve ALAN, Yakup (2020). Mülteci Öğrencilere Türkçe Öğretimi. İçinde, KARAMAN M. Akif, AMAÇ, Zeynel, DOĞAN, Yakup ve BEKTAŞ, Fatih (Ed.), Panik Yok! Ben Mülteciyim—Hikâyeleriyle Mülteci Öğrencilere Yönelik Etkinlik Örnekleri (2. baskı, ss. 191-216), Vizetek Yayıncılık, Ankara.
  • BİÇER, Nurşat ve KILIÇ, B. Sıddık (2017). “Suriyeli Öğrencilere Türkçe Öğretmek için Kullanılan Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, C 5, S 4, ss. 649-663. DOI:10.16916/aded.329809
  • CUNNİNGSWORTH, Alan (1995). Choosing Your Coursebook, Macmillen Education, Oxford.
  • ÇALIK, Temel (2001). Türkçe Ders Kitaplarının Biçim ve Tasarımı. İçinde, KÜÇÜKAHMET, Leyla (Ed.) Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu: Türkçe 1-8, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • DEMİR, Tarık (2015). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Materyal Yetkinliği –Ders Kitapları”, Dil Dergisi, S 166, C 1, ss. 43-52.
  • DEMİRCAN, Cemal (2019). Hayat Boyu Türkçe 2, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • DEMİRCİ, Metin (2015). “B1 Seviyesinde Türkçe Öğrenen Suriyeli Öğrencilerin Sesli Okuma Becerisiyle İlgili Tespitler”, Turkish Studies, C 10, S 7, ss. 333-358. DOI:10.7827/TurkishStudies.8149
  • DİLEK, Şerife, BOYACİ, Belet ve YAŞAR, Ecmel (2018). “Teaching Turkish as a Second Language to Syrian Refugees”, Educational Research and Reviews, V 13, N 18, pp. 645-653. DOI:10.5897/ERR2018.3565
  • DUMAN, G. Banu (2013). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Materyal Geliştirme ve Materyallerin Etkin Kullanımı”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, C 1, S 2, ss. 1-8.
  • ERÇOBAN, Abdulhamit (2019). Hayat Boyu Türkçe 1, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • FİDAN, Dilek (2016). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Ders Kitaplarındaki Dilbilgisi Konuları ve Öğretmen Öğrenici Görüşleri”, Turkish Studies, C 11, S 14, ss. 257-257. DOI:10.7827/TurkishStudies.9826
  • GÖÇER, Ali (2007). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Ölçme ve Değerlendirme Açısından İncelenmesi”, Dil Dergisi, S 137, ss. 30-46.
  • GÜN, Mesut, AKKAYA, Ahmet ve KARA, Ö. Tuğrul (2014). “Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarının Türkçe Öğretim Merkezlerinde Görev Yapan Öğretim Elemanları Açısından Değerlendirilmesi”, Turkish Studies, C 9, S 16, ss. 1-16.
  • GÜN, Mesut ve ŞİMŞEK, Ramazan (2017). “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılan Hikâye Kitaplarının İncelenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretimi A1-A2 Hikâye Seti Örneği”, International Journal of Languages’ Education, C 5, S 3, ss. 502-517. DOI:10.18298/ijlet.2070
  • HALİS, İsa (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Nobel Yayınları, İstanbul.
  • KALAYCI, Dilan ve DURUKAN, Erhan (2019). “Yabancı Dil Olarak Türkçe ve İngilizce Öğretimi Ders Kitaplarının Öğrenme Alanları Bakımından Karşılaştırılması”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, C 8, S 4, ss. 2162-2177.
  • KARABABA, Z. Canan (2009). “Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi ve Karşılaşılan Sorunlar”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, C 42, S 2, ss. 265-277.
  • KILINÇ, H. Hüseyin ve YENEN, E. Tamer (2015). “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarına İlişkin Öğretim Elemanlarının Görüşleri”, International Journal of Language Academy, C 3, S 4, ss. 429-441.
  • MİLES, Matthev B. and HUBERMAN, Michael A. (1994). Qualitative Data Analysis, Sage Publication, London.
  • MORALI, Gürkan (2018). “Suriyeli Mülteci Çocuklara Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar”, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, C 8, S 15, ss. 1426-1449. DOI:10.26466/opus.443945
  • ÖZDEMİR, Cihan (2013). “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Malzemelerinin Önemi ve İşlevsel Ders Malzemelerinin Nitelikleri”, Turkish Studies, C 8, S 1, ss. 2049-2056.
  • TOK, Mehmet (2013). “Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarındaki Yazma Çalışmalarının Değerlendirilmesi”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C 6, S 1, ss. 253-283.
  • TOMLİNSON, Brian (2012). “Materials Development in Language Teaching”, Cambridge University Press, V 45, N 2, pp. 143-179.
  • TOPRAK, Funda (2011). “Yabancılara Türkçe Öğretimi Kitaplarındaki Okuma Parçaları ve Diyaloglar Üzerine Bir Değerlendirme”, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S 29, ss. 11-24.
  • TOSUNOĞLU, Mesiha, ARSLAN, M. Metin ve KARAKUŞ, İdris (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme, Anıttepe Yayıncılık, Ankara.
  • TÜM, Gülden ve CEYHAN BİNGÖL, Zeynep (2017). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Temel İşlevleri”, Turkish Studies, C 12, S 34, ss. 429-444. DOI:10.7827/TurkishStudies.12654
  • YAVUZ KIRIK, Muazzez (2015). “Interaction Level of Speaking Activities in a Coursebook Series of Teaching Turkish as a Foreign Language”, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, C 12, S 2, ss. 133-145.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yakup Alan 0000-0002-9888-1357

Zeynep Dilek Alptekin 0000-0002-8595-1440

Yayımlanma Tarihi 24 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Alan, Y., & Alptekin, Z. D. (2021). YABANCI ÖĞRENCİLER İÇİN HAZIRLANAN HAYAT BOYU TÜRKÇE 1, 2, 3 ÖĞRETİM SETİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(232), 267-285. https://doi.org/10.37669/milliegitim.747424