Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVİD 19 PANDEMİ SÜRECİNDE OKUL MÜDÜRLERİNİN ÖĞRETİM LİDERLİĞİ DAVRANIŞLARI

Yıl 2020, , 155 - 174, 29.12.2020
https://doi.org/10.37669/milliegitim.787255

Öz

Bu araştırmanın amacı, MEB K12 okul müdürlerinin öğretimsel liderler olarak Covid 19 pandemisi sürecinde yaşamış oldukları sorunlara ilişkin çözüm yollarını belirleyerek pandemi sonrası eğitime ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışma Türkiye’de farklı illerde görev yapan okul müdürleri ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak kavramsal çerçeve ışığında oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre MEB K12 okul müdürleri Covid 19 pandemisi sürecinde karşılaştıkları sorunları, öğretmenlere teknolojik destek, öğrencilere akademik ve psikososyal destek vererek ve bütün paydaşlarla etkili iletişim yolları kullanarak çözmeye çalışmışlardır. Araştırma bulgularına göre okul müdürlerinin genel anlamda pandemi sonrası eğitime İlişkin görüşleri hibrid eğitim modeli, öğretmen eğitimi ve öğrenci becerileri ile ilgili olmaktadır.

Kaynakça

  • ADAMS, Donnie., GOBINATHAN. Raman Kutty & ZABIDI, Zuliana Mohd (2017) Educational leadership for the 21st Century. International online Journal Of Educational Leadership 1(1): 1-4. [Online]. Available: https://doi.org/10.22452//iojel.vol1no1.1. [Erişim tarihi: 26 Temmuz 2020].
  • ANDREWS, Richard. L., & Soder, Roger (1987). Principal leadership and student achievement. Educational Leadership, 44(6), ss. 9-11.
  • AKSOY, Hasan Hüseyin ve AKSOY, Naciye (2003). Okullarda Krize Müdahale Planlaması, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), ss. 37-49.
  • ATAMAN, Ece (2011). Stres Veren Yaşam Olayları Karşısında Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejilerinin Depresyon ve Kaygı Düzeyini Belirlemedeki Rolü. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • BETOF, Ed, OWENS, Lisa & TODD, Sue (2014). The key to success in a VUCA World, Association for Talent Development, 68, ss.38-43. https://www.td.org/magazines/td-magazine/the-key-to-success-in-a-vuca-world
  • BLASE, Joseph. & BLASE, Jo (1999) Principals’ instructional leadership and teacher development: Teachers’ perspectives. Educational Administration Quarterly 35(3), ss.349–378.
  • BLASÉ, Jo, & BLASÉ, Joseph (2002). The micropolitics of instructional supervision: A call for research. Education Administration Quarterly, 38 (1), 6–44.
  • BURGESS, Simon, SIEVERTSEN, Hans Henrik (2020). Schools, skills, and learning: The impact of COVID-19 on education, https://voxeu.org/article/impact-covid-19-education, 01 April 2020.
  • CEDEFOP (2020). Inventory of lifelong guidance systems and practices- Turkey. CareersNet National records. https://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/country-reports/inventory-lifelong-guidance-systems-and-practices-turkey
  • CELEP, Cevat (2002). Sınıf Yönetimi ve Disiplin, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • CHRISTENSEN, Larry. B., JOHNSON, R. Burke., & TURNER, Lisa. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • CRESWELL, John W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among the five traditions (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • DONMOYER, Robert., & WAGSTAFF, J. G. (1990). Principals can be effective managers and instructional leaders. Nassp Bulletin, 74(525), ss.20-29.
  • DOYLE, Orla (2020). COVID-19: Exacerbating educational inequalities? Public Policy. Erişim: http:// publicpolicy.ie/papers/covid-19-exacerbating-educational-inequalities/April 09 2020.
  • DUKE, Daniel L (1987). School leadership and instructional improvement. New York: Random House
  • FINDLEY, Dale & FINDLEY, Beverly (1992). Effective schools: The role of the principal. Contemporary Education, 63(2), s.102.
  • FURR, Nathan, & DYER, Jeff (2014). The Innovator's Method: Bringing the Lean Start-Up Into Your Organization. Harvard Business Review Press. Boston.
  • GLICKMAN, Carl. D., GORDON, Stephen. P., ROSS-GORDON, Jovita. M. (2001). Supervision and instructional leadership: A developmental approach, Allyn & Bacon, Boston.
  • GÜMÜŞELİ, Ali. İlker. (1996). İstanbul ilindeki ilköğretim okulu müdürlerinin öğretim liderliği davranışları (Yayımlanmamış doktora tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • GÜRSUN, Yasemin (2007). lköğretim okul müdürlerinin öğretmenler tarafından algılanan öğretimsel liderlik rolleri ile iletişim tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • HALLINGER, Philip (2003) Leading educational change: Reflections on the practice of instructional and transformational leadership, Cambridge Journal of Education, 33(3), ss. 329-352.
  • HALLINGER, Philip (2015). Bringing context out of the shadows of leadership. Educational Management Administration & Leadership, 1-20. https://doi.org/10.1177/1741143216670652
  • HATİPOĞLU, Abdullah ve KAVAS, Erkan (2016). Veli Yaklaşımlarının Öğretmen Performansına Etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (4), pp.1012-1034
  • HORNG, Eileen, Daniel KLASİK, and Susanna LOEB (2010). “Principal’s Time Use and School Effectiveness,” American Journal of Education, 116(4), 491-523.
  • HUONG, Vu Thi Mai (2020). Factors Affecting Instructional Leadership in Secondary Schools to Meet Vietnam’s General Education, Innovation International Education Studies; 13(2), ss.48-60
  • KOÇEL, Tamer (2010). İşletme Yöneticiliği. (12. Basım), Beta Basım Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • KUNNATH George (2020). The Adaptive Challenge of COVID-19, https://www.roffeypark.com/leadership-and-management/the-adaptive-challenge-of-covid-19/ March 26th, 2020
  • KÜP, Hakan (2011). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretim liderliği niteliğinin eğitim programlarının başarıyla uygulanmasına etkilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Kayseri ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi), Kayseri Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • KURT, Ebru. (2015). Eğitim Kurumundaki Liderlerin Yönetilenler Üzerindeki Motivasyonunun İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • KWAN, Lisa B. (2019). The collaboration blind spot. Harvard Business Review, 97, 66–73. https://hbr.org/2019/03/the-collaboration-blind-spot.
  • MARKS, Helen M. & PRINTY, Susan M. (2003). Principal leadership and school performance: Integrating transformational and instructional leadership. Educational Administration Quarterly 39(3), ss. 370-397.
  • MERRIAM, Sharan B. (2015). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber, çev. Selahattin Turan, Nobel Akademik yayıncılık, Ankara.
  • MUTCH, Carol (2015). Leadership in times of crisis: Dispositional, relational and contextual factors influencing school principals’ actions. International Journal of Disaster Risk Reduction, 14, ss.186-194.
  • NETOLICKY, Deborah M. (2020). School leadership during a pandemic: Navigating Tensions. Journal of Professional Capital and Community, DOI 10.1108/JPCC-05-2020-0017.
  • ODABAŞ, Hüseyin, ODABAŞ, Zuhal Yonca, BİNİCİ Kasım (2019) Dijital Bilgi Kaynakları ve Ortamlarının Üniversite Öğrencilerinin Okuma Davranışlarına Etkileri, Millî Eğitim, 49(227), ss.89-116.
  • PORCHE, Demetrius J. (2009). Emergent leadership during a natural disaster: A narrative analysis of an acute health care organization's leadership, Doctor of Philosophy, Capella University, ProQuest LLC.
  • REIMERS, Fernando M. (2020). What the Covid-19 Pandemic will change in education depends on the thoughtfulness of education responses today”. Worlds of Education. Retrieved from https://www.worldsofeducation.org/en/woe_homepage/woe_detail/16727/%E2%80%9Cwhat-the-covid19-pandemic-will-change-in-education-depends-on-the-thoughtfulness-of-education-responses-today%E2%80%9D-by-fernando-mreimers, 09.04.2020
  • ROBINSON, V. M., LLOYD, C. A. & ROWE, K. J. 2008. The impact of leadership on student outcomes: An analysis of the differential effects of leadership types. Educational Administration Quarterly 44(5), ss.635-674.
  • SERGIOVANNI, Thomas J. (1998). Leadership as pedagogy, capital development and school effectiveness. International Journal of Leadership in Education Theory and Practice, 1(1), ss.37-46.
  • SHELLAND, Elizabeth (2003). Defining the principalship. Principal, 82 (4), ss.56-60.
  • SÜRÜCÜ, Abdullah ve ÜNAL, Ali (2018). Öğrenci motivasyonunu artıran ve azaltan öğretmen davranışlarının incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 253-295. DOI: 10.26466/opus.404122.
  • SWARBRICK, Alex, & STEARMAN, Caroline (2012). When it’s VUCA, who do you call. Training Journal, ss.47-51.
  • SWEENEY, Niamh (2020). When the COVID-19 crisis finally ends, schools must never return to normal. The Guardian. https://www.theguardian.com/education/2020/apr/07/when-thecovid-19-crisis-finally-ends-uk-schools-must-never-return-to-normal (ET: 15.05.2020)
  • ŞİMŞEK Hasan, YILDIRIM Ali (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • ŞİŞMAN, Mehmet (2012). Öğretim liderliği, Pegem Yayınevi, Ankara.
  • TARRANT, Ruth (2011). Leadership through a school tragedy: A case study (Part 1: The first week). Australasian Journal of Disaster and Trauma Studies, 2011(3), ss.65-76.
  • UNESCO (2020). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policy measures. Global Education Monitoring Reports. France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/24/how-are-countries-addressing-the-covid-19-challenges-in-education-a-snapshot-of-policy-measures/ 24 March 2020.
  • VATANSEVER BAYRAKTAR, Hatice (2015) Sınıf Yönetiminde Öğrenci Motivasyonu ve Motivasyonu Etkileyen Etmenler, Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic (10)3 Winter 2015, ss. 1069-1090,
  • VIGDOR, Jacob L, & LADD, Helen F. (2010). Scaling the digital divide: Home computer technology and student achievement. NBER Working Paper No. 16078, https://www.nber.org/papers/ w16078.pdf.
  • YILMAZ, Ercan, MUTLU, Hüseyin, GÜNER, Burak, DOĞANAY, Gökhan, YILMAZ, Demet (2020). Veli Algısına Göre Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinin Niteliği. Palet Yayıncılık, Konya.
  • https://www.meb.gov.tr/turkiye-koronavirus-salgininda-ulusal-capta-uzaktan-egitim-veren-2-ulkeden-biri/haber/20618/tr, 01Nisan 2020.
  • http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_04/15142822_UzaktanEgitimYakYndanYlgi.pdf
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatice Necla Keleş 0000-0002-4288-1593

Derin Atay 0000-0002-4147-7177

Ferhat Karanfil 0000-0002-4767-8623

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Keleş, H. N., Atay, D., & Karanfil, F. (2020). COVİD 19 PANDEMİ SÜRECİNDE OKUL MÜDÜRLERİNİN ÖĞRETİM LİDERLİĞİ DAVRANIŞLARI. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 155-174. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787255

Cited By







Okulların Uzaktan Yönetimi
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.21666/muefd.982848