In the present research, a survey was developed in order to identify the perspective of the students regarding integrated STEM education. Two field-studies were conducted to test statistical analysis of the survey. The survey was applied to 4194 students from 20 high schools in Bayraklı, Bornova, and Torbalı districts of İzmir during 2018-2019 academic terms. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted for validity and reliability of the survey. The developed survey for high school students consisted of four sub-factors which were science, technology, engineering, and mathematics and 33 items. After calculating statistical analysis of the survey, the survey was applied to the students in order to compare the attitude and career interest toward STEM of the students enrolled in Anatolian High School and Vocational and Technical Anatolian High School in second field study. At the end of the research, the results presented that the attitude and career interest of high school students towards integrated STEM education decreased with class level.
Bu araştırmada lise öğrencilerinin bütünleşik STEM öğretim yaklaşımına ilişkin görüşlerini değerlendirmek için bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin istatistiksel analiz işlemleri için iki saha çalışması yapılmıştır. Ölçek 2018-2019 eğitim öğretim yılında İzmir iline bağlı Bayraklı, Bornova ve Torbalı ilçelerinde 20 lisede öğrenim gören toplam 4194 lise öğrencisine uygulanmıştır. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirlilik analizleri için açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi işlemleri yapılmıştır. Analizler sonucunda lise öğrencilerine yönelik geliştirilen ölçeğin dört alt faktöre (fen, teknoloji, mühendislik ve matematik) sahip olduğu ve ölçeğin toplam 33 maddeden oluştuğu bulunmuştur. Ölçeğin ikinci saha çalışmasında, Anadolu Lisesinde ve Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde öğrenim gören öğrencilerin STEM'e yönelik tutum ve kariyer ilgi değerlerinin karşılaştırılması yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin sınıf seviyesi yükseldikçe öğrencilerin STEM alanlarına yönelik tutum ve kariyer ilgi değerlerinin azaldığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |