Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KORONAVİRÜS SALGINI DÖNEMİNDE CANLI DERSLER: VELİ GÖRÜŞLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME

Yıl 2022, , 1755 - 1780, 09.05.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.877869

Öz

Bu çalışmada, Covid-19 salgını sürecinde okulların kapanmasıyla başlayan uzaktan eğitimin canlı derslerle yürütülmesinde ilkokul velilerinin yaşadığı sorunları ortaya koymak için betimsel bir araştırma yapılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, 2019-2020 eğitim-öğretim yılındaki 313 ilkokul velisine çevrimiçi ortamda anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda velilerin çocuklarının canlı derse katıldıkları bilişim teknolojisi araçlarının donanımsal özelliklerinin ve internet bağlantısının iyi olduğu ancak buna rağmen canlı ders saatinde EBA’ya bağlantı sorunları yaşadıklarından dolayı EBA canlı ders uygulamasının alt yapısının yetersiz olduğu sonucuna varılmıştır. Veliler canlı ders sürecinde çocukların öğretim süreçlerine; öğretim ortamının hazırlanması, öğrenci motivasyonunu artırma, ödev yapımı ve kontrolünü sağlama, yapılan ödevlerle ilgili öğretmene dönüt verme olarak katkı sağlamaktadırlar. Velilerin %36,1’inin canlı dersler sırasında teknik anlamda sorun yaşadıkları; teknik sorun olarak da en fazla bağlantı sorunu/altyapı eksikliği sorunu yaşadıkları sonucuna varılmıştır. Velilerin %29.1’inin yönetimsel kaynaklı sorun yaşadığı; yönetimsel kaynaklı sorun olarak en fazla ders saati ve sayısının az olması, canlı ders veren öğretmenin süreç için hazır olmayışı ve isteksizliği ile canlı ders esnasında yaşanan iletişim eksikliğini dile getirmişlerdir. Velilerin 30.7’sinin canlı dersin en fazla sosyal etkileşim yanını sevdikleri; %35.8’inin planlama ve uygulama sorunlarını ise sevmedikleri belirlenmiştir. Bu bilgiler ışığında; velilere EBA canlı ders için sağlanan ücretsiz internetin diğer uzaktan eğitim platformlarını da kapsayacak şekilde genişletilmesi, canlı ders sürecinin sadece okul değil veli tarafından da dikkatlice yürütülmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • ASLANARGUN, E. (2007). Okul-aile işbirliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma. Manas Üniversitesi So¬syal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
  • BAKİOĞLU, B. & ÇEVİK, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129.
  • BAYBURTLU, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre türkçe eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4),131-151.
  • BONK, C. (2001). Online teaching in an online world. http://www.publicationshare.com/docs/faculty_survey_report.pdf, Erişim tarihi: 02.04.2020.
  • BİLGİÇ, H. G., DOĞAN, D. & SEFEROĞLU, S.S. (2011). Türkiye’de yükseköğretimde çevrimiçi öğretimin durumu: ihtiyaçlar, sorunlar ve çözüm önerileri. Yükseköğretim Dergisi, 1(2), 80-87.
  • BİLGİÇ, H. G. & TÜZÜN, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. AUAd, 1(3), 26-50.
  • CRONJE, J.C. (2001). Metaphors and models in internet-based learning. Computers and Education, 37(3-4), 241-256.
  • ÇALIŞKAN, H. (2008). Çevrimiçi (Online) eğitimde öğrenci etkileşimi. (http://www.guvenliweb.org.tr/content/çevrimiçi-online-eğitimde-öğrenci-etkileşimi, Erişim Tarihi:12.03.2020.
  • ÇELEN, F. K., ÇELİK, A., & SEFEROĞLU, S. S. (2011). Online learning in higher education: Problems faced in the system and solutions suggested [in Turkish]. Journal of European Education, 1(1), 25-34.
  • ÇEPNİ, S., AYVACI, H., BAKIRCI, H., & KARA, Y., (2014). Öğretim elemanları gözüyle velilerin bilgisayar okuryazarlık düzeylerinin web tabanlı performans değerlendirme programına yansımaları. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3 (1), 1-9.
  • DİLEKÇİ, Ü. & LİMON, İ. (2020). COVID-19 salgını bağlamında öğretmenlerin algıladıkları “aşırı iletişim yükü” düzeyi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 231-252.
  • DİNÇER, S. (2012). A study of the relationship between pupils and parents’ computer literacy level and use. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 484-489.
  • DOĞAN, S. & KOÇAK, E.(2020). EBA sistemi bağlamında uzaktan eğitim faaliyetleri üzerine bir inceleme. Journal of Economics and Social Research, 7(14), 110-124.
  • DURAK, G. (2017). Uzaktan eğitimde destek hizmetlerine genel bakış: sorunlar ve eğilimler. AUAd, 3(4), 160-173.
  • ERDEM, A. R. & ŞİMŞEK, N. (2009). İlköğretim okulu yönet¬icilerinin eğitim öğretime katkı sağlamada öğrenci velileri¬ni okula çekme başarısı. İlköğretim Online, 8 (2), 357-378.
  • FALOWO, R. O. (2007). Factors impeding implementation of web-based distance learning. AACE Journal, 15(3), 315-338.
  • FİDAN, M. (2020). Covid-19 belirsizliğinde eğitim: ilkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2). 24-43.
  • FLOYD, D.L. & CASEY-POWELL, D. (2004). New roles for student supoort services in distance learning. New Directions for Community Colleges, 128, 55-64.
  • GALUSHA, J. M. (1997). Barriers to learning in distance education. Interpersonel Computing and Technology: An Electronic Journal of the 21st Century, 5(3-4), 6-14.
  • GÜLBAHAR, Y., & ALPER, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-112.
  • HOPEGOOD, S. (2020). Coronavirus: Our principles, values, and shared humanity. Worlds of Education. https://www.ei-ie.org/en/item/23294:coronavirus-our-principles-values-and-shared-humanity-by-susan-hopgood, Erişim Tarihi:12.04.2020.
  • İŞMAN, A. (1998). Uzaktan eğitim. Değişim Yayınları.
  • JONES, D. (2005). Computing by distance education: problems and solutions. http://cg-pan.cgu.edu.au, Erişim Tarihi: 12.04.2020.
  • KALELİ̇OĞLU, F, ATAN, A. & ÇETİ̇N, Ç. (2016). Sanal sınıf ortamında eğitmen ve öğrenen deneyimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2) , 0-10.
  • KARAKAYA, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Tanrıöğen, A. (Edt.) Bilimsel araştırma yöntemleri.(s.57-83). Anı.
  • KARASAR, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • KESKİN, M., & DERYA, Ö. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • LI, X. (2009). Review of distance education used in higher education in China. Asian Journal of Distance Education, 7(2), 22-27.
  • MEB TALIM VE TERBIYE KURULU BAŞKANLIĞI [MEB TTKB]. (2008a). ‘İlkögretim veli kılavuzu’ konulu B.08. TTK.0.01.01.01 sayılı, 15.02.2008 tarihli yazı. Ankara: MEB.
  • MUILENBURG, Y. L., & BERGE, Z. (2005). Student barriers to online learning: a factor analytic study. Distance Education, 26(1), 29–48.
  • OBLINGER, G. D., BARONE, A. C., & HAWKINS, L. B. (2001). Distributed education: challenges, choices, and a new environment for the American Council On Education. USA: American Council on Education.
  • OECD (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing.
  • ÖZCAN, S. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede sorunlar ve çözüm önerileri. İçinde S. Karataş ve E. Kılıç Çakmak (Edt.). Açık ve uzaktan öğrenme (ss. 195-212). Pegem Akademi.
  • PALLOFF, R. M., & PRATT, K. (2007). Building online learning communities, effective strategies for the virtual classroom. (2nd Ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • SAKLAN, H. & ÜNAL, C. (2019). Dijital eğitim platformları arasında EBA’nın yeri ile ilgili fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 19-34.
  • SİREM, Ö., & BAŞ, Ö. (2020). Okuma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinin covid-19 sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • TUNCER, M. & TAŞPINAR, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
  • UNESCO (2020). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policy measures. Global Education Monitoring Reports. France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
  • UNESCO (2020c). Covid-19 impact on education. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/support, Erişim Tarihi: 12.03.2020.
  • YILDIRIM, A., & ŞİMŞEK, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • ZHONG, R. (2020). The coronavirus exposes educati¬on’s digital divide. nytimes.com: https://www.nytimes.com/2020/03/17/technology/china-schools-coronavirus.html, Erişim Tarihi: 03.04.2020.

LIVE LESSONS DURING THE CORONAVIRUS OUTBREAK: A REVIEW OF PARENTS’ VIEWS

Yıl 2022, , 1755 - 1780, 09.05.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.877869

Öz

In this study, it is aimed to conduct a descriptive research to reveal the problems experienced by primary school parents in the conduct of distance education with live lessons, which started with the closure of schools during the Covid-19 epidemic. In this direction, an online questionnaire was applied to 313 primary school parents in the 2019-2020 academic year. As a result of the research, it was concluded that the hardware features and internet connection of the information technology tools in which the children of the parents attend the live lesson are good, however, the infrastructure of the EBA live lesson application is insufficient because they have problems connecting to the EBA during the live lesson. Parents contribute to the teaching processes of their children during live lesson by preparing the teaching environment, increasing student motivation, making and controlling homework, and giving feedback to the teacher about the homework. It was concluded that the parents had technical problems during live lessons, and as technical problems, they experienced connection problems/ lack of infrastructure problems the most. 29.1% of the parents expressed that they had administrative problems, and as administrative problems, they stated the low numbers of lessons and lesson hours, the unpreparedness and unwillingness of the teacher who gives live lessons, and the lack of communication during a live lesson the most. It was determined that 30.7% of the parents liked the social interaction aspect of live lessons the most while 35.8% of them did not like the planning and implementation problems. In the light of this information, it is recommended that the free internet provided to parents for EBA live lessons be expanded to include other distance education platforms, and that the live lesson process should be carried out carefully not only by the school but also by the parents.

Kaynakça

  • ASLANARGUN, E. (2007). Okul-aile işbirliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma. Manas Üniversitesi So¬syal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
  • BAKİOĞLU, B. & ÇEVİK, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129.
  • BAYBURTLU, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre türkçe eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4),131-151.
  • BONK, C. (2001). Online teaching in an online world. http://www.publicationshare.com/docs/faculty_survey_report.pdf, Erişim tarihi: 02.04.2020.
  • BİLGİÇ, H. G., DOĞAN, D. & SEFEROĞLU, S.S. (2011). Türkiye’de yükseköğretimde çevrimiçi öğretimin durumu: ihtiyaçlar, sorunlar ve çözüm önerileri. Yükseköğretim Dergisi, 1(2), 80-87.
  • BİLGİÇ, H. G. & TÜZÜN, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. AUAd, 1(3), 26-50.
  • CRONJE, J.C. (2001). Metaphors and models in internet-based learning. Computers and Education, 37(3-4), 241-256.
  • ÇALIŞKAN, H. (2008). Çevrimiçi (Online) eğitimde öğrenci etkileşimi. (http://www.guvenliweb.org.tr/content/çevrimiçi-online-eğitimde-öğrenci-etkileşimi, Erişim Tarihi:12.03.2020.
  • ÇELEN, F. K., ÇELİK, A., & SEFEROĞLU, S. S. (2011). Online learning in higher education: Problems faced in the system and solutions suggested [in Turkish]. Journal of European Education, 1(1), 25-34.
  • ÇEPNİ, S., AYVACI, H., BAKIRCI, H., & KARA, Y., (2014). Öğretim elemanları gözüyle velilerin bilgisayar okuryazarlık düzeylerinin web tabanlı performans değerlendirme programına yansımaları. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3 (1), 1-9.
  • DİLEKÇİ, Ü. & LİMON, İ. (2020). COVID-19 salgını bağlamında öğretmenlerin algıladıkları “aşırı iletişim yükü” düzeyi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 231-252.
  • DİNÇER, S. (2012). A study of the relationship between pupils and parents’ computer literacy level and use. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 484-489.
  • DOĞAN, S. & KOÇAK, E.(2020). EBA sistemi bağlamında uzaktan eğitim faaliyetleri üzerine bir inceleme. Journal of Economics and Social Research, 7(14), 110-124.
  • DURAK, G. (2017). Uzaktan eğitimde destek hizmetlerine genel bakış: sorunlar ve eğilimler. AUAd, 3(4), 160-173.
  • ERDEM, A. R. & ŞİMŞEK, N. (2009). İlköğretim okulu yönet¬icilerinin eğitim öğretime katkı sağlamada öğrenci velileri¬ni okula çekme başarısı. İlköğretim Online, 8 (2), 357-378.
  • FALOWO, R. O. (2007). Factors impeding implementation of web-based distance learning. AACE Journal, 15(3), 315-338.
  • FİDAN, M. (2020). Covid-19 belirsizliğinde eğitim: ilkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2). 24-43.
  • FLOYD, D.L. & CASEY-POWELL, D. (2004). New roles for student supoort services in distance learning. New Directions for Community Colleges, 128, 55-64.
  • GALUSHA, J. M. (1997). Barriers to learning in distance education. Interpersonel Computing and Technology: An Electronic Journal of the 21st Century, 5(3-4), 6-14.
  • GÜLBAHAR, Y., & ALPER, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-112.
  • HOPEGOOD, S. (2020). Coronavirus: Our principles, values, and shared humanity. Worlds of Education. https://www.ei-ie.org/en/item/23294:coronavirus-our-principles-values-and-shared-humanity-by-susan-hopgood, Erişim Tarihi:12.04.2020.
  • İŞMAN, A. (1998). Uzaktan eğitim. Değişim Yayınları.
  • JONES, D. (2005). Computing by distance education: problems and solutions. http://cg-pan.cgu.edu.au, Erişim Tarihi: 12.04.2020.
  • KALELİ̇OĞLU, F, ATAN, A. & ÇETİ̇N, Ç. (2016). Sanal sınıf ortamında eğitmen ve öğrenen deneyimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2) , 0-10.
  • KARAKAYA, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Tanrıöğen, A. (Edt.) Bilimsel araştırma yöntemleri.(s.57-83). Anı.
  • KARASAR, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • KESKİN, M., & DERYA, Ö. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • LI, X. (2009). Review of distance education used in higher education in China. Asian Journal of Distance Education, 7(2), 22-27.
  • MEB TALIM VE TERBIYE KURULU BAŞKANLIĞI [MEB TTKB]. (2008a). ‘İlkögretim veli kılavuzu’ konulu B.08. TTK.0.01.01.01 sayılı, 15.02.2008 tarihli yazı. Ankara: MEB.
  • MUILENBURG, Y. L., & BERGE, Z. (2005). Student barriers to online learning: a factor analytic study. Distance Education, 26(1), 29–48.
  • OBLINGER, G. D., BARONE, A. C., & HAWKINS, L. B. (2001). Distributed education: challenges, choices, and a new environment for the American Council On Education. USA: American Council on Education.
  • OECD (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing.
  • ÖZCAN, S. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede sorunlar ve çözüm önerileri. İçinde S. Karataş ve E. Kılıç Çakmak (Edt.). Açık ve uzaktan öğrenme (ss. 195-212). Pegem Akademi.
  • PALLOFF, R. M., & PRATT, K. (2007). Building online learning communities, effective strategies for the virtual classroom. (2nd Ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • SAKLAN, H. & ÜNAL, C. (2019). Dijital eğitim platformları arasında EBA’nın yeri ile ilgili fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 19-34.
  • SİREM, Ö., & BAŞ, Ö. (2020). Okuma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinin covid-19 sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • TUNCER, M. & TAŞPINAR, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
  • UNESCO (2020). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policy measures. Global Education Monitoring Reports. France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
  • UNESCO (2020c). Covid-19 impact on education. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/support, Erişim Tarihi: 12.03.2020.
  • YILDIRIM, A., & ŞİMŞEK, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • ZHONG, R. (2020). The coronavirus exposes educati¬on’s digital divide. nytimes.com: https://www.nytimes.com/2020/03/17/technology/china-schools-coronavirus.html, Erişim Tarihi: 03.04.2020.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Güler Karaman 0000-0002-9028-964X

Süleyman Sadi Seferoğlu 0000-0002-5010-484X

Yayımlanma Tarihi 9 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Karaman, G., & Seferoğlu, S. S. (2022). KORONAVİRÜS SALGINI DÖNEMİNDE CANLI DERSLER: VELİ GÖRÜŞLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1755-1780. https://doi.org/10.37669/milliegitim.877869