Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖZÜNDEN GÖÇMEN ÇOCUKLARA YÖNELİK ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNİN KALİTESİ

Yıl 2021, , 633 - 660, 22.12.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.960528

Öz

Bu araştırmada okul öncesi eğitim öğretmen adaylarının göçmen çocuklar için erken çocukluk eğitiminin kalite boyutları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan özel durum deseni kullanılmıştır. Bu araştırma İç Anadolu Bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinin Okul Öncesi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı’nda okumakta olan 12 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Amaçlı örneklem yöntemi ile seçilen 12 katılımcı içerisinde 6 öğretmen adayı Türk uyruklu, altı öğretmen adayı ise göçmen/yabancı uyrukludur. Mevcut araştırmada Demografik Bilgiler Formu (DBF), Göçmen Eğitimi Uyum Etkinlikleri Sıralaması (GEUES) formu ve mülakat sorularından oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada nitel araştırmalarda elde edilen verilerin analizinde kullanılan tümden gelimsel içerik analizi tercih edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmen adayları çocuklara yönelik okul öncesi eğitim kalitesi için akran, toplum, öğretmen, aile, çocuk, sınıf/öğrenme ortamı ve pedagojik öneriler olmak üzere yedi tema çerçevesinde görüş bildirmişlerdir. Araştırma sonuçları doğrultusunda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • ADAIR, J.K. (2011). Confirming chanclas: what early childhood teacher educators can learn from immigrant preschool teachers. Journal of Early Childhood Teacher Education, 32(1), 55-71. 10.1080/10901027.2010.547652 AKSOY, E. (2020). Türkiye’deki Suriyeli göçmen çocukların okullaşma durumları. Akademik Hassasiyetler, 7(14), 37-51.
  • ALABAY, E. & Ersal, H. Sınıflarında farklı kültürden çocuk olan okul öncesi öğretmenlerinin uyguladıkları eğitim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 107-134. BOLAT, Y. (2017). Eğitim programı okuryazarlığı kavramı ve eğitim programı okuryazarlığı ölçeği. Electronic Turkish Studies, 12(18), 121-138.
  • BOZKURT POLAT, E., Özbey, S., Türkmen, S. & Köyceğiz Gözeler, M. (2020). 60-72 aylık göçmen Afgan çocuklara uygulanan sosyal uyum ve beceri programının etkisinin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 5(2), 1-20. https://doi.org/10.37754/ 737081.2020.521
  • BREDEKAMP, S. & Copple, C. (2006). Developmentally appropriate practice in early childhood programs. Washington D.C: National Association for the Education of Young Children.
  • BRONFENBRENNER, U. & Morris, P. A., (2006). The bioecological model of human development. In W. Damon (Series Ed.) & R. M. Lerner (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Theoretical models of human development (pp. 793–828). New York, NY: Wiley.
  • CRESWELL, J.R. (2012). Qualitative inquiry & research design. Choosing among five approach. (3.edition). California: Sage Publication.
  • CRISP, J., Talbot, C. & Cipollone, D. B. (2001). Learning for a future: Refugee education in developing countries [UNHCR Raporu]. Geneva 10 / Switzerland.
  • CRUL, M. & Jens, S. (Haziran, 2009). The second generation in Europe: Education and the transition to the labor market. http://www.migrationpolicy.org/research/second-generation-europe-education-and-transition-labor-market. 13.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • CURBY, T. W., Lo Casale-Crouch, J., Konold, T. R., Pianta, R. C., Howes, C., Burchinal, M. & Barbarin, O. (2009). The relations of observed pre-K classroom quality profiles to children’s achievement and social competence. Early Education and Development, 20(2), 346–372. https://doi.org/10.1080/10409280802581284
  • ELLİOTT, A. (2006). Early childhood education: Pathways to quality and equity for all children (Australian Education Review). Camberwell, VIC: Australian Council for Educational Research.
  • EKİCİ, S. & Tuncel, G. (2015). Göç ve insan. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 9-22. https://doi.org/10.20493/bt.71783
  • FIVES, H. & Buehl, M. M. (2012). Spring cleaning for the “messy” construct of teachers’ beliefs: What are they? Which have been examined? What can they tell us?” In APA educational psychology handbook, Volume 2: Individual differences and cultural and contextual factors, Edited by K. R. Harris, 471–499. Washington, DC: American Psychological Association. doi:10.1037/13274-019
  • GENCER, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54). http://dx.doi.org/10.17719/jisr.20175434652.
  • GOODWIN, A. L. (2017). Who is in the classroom now? Teacher preparation and the education of immigrant children. Educational Studies, 53(5), 433–449. doi:10.1080/00131946.2016.1261028
  • GÜRSOY, F., Aydoğdu, F., Aysu, B. & Aral, N. (2017). Göçmen çocukların kaygı düzeylerinin karşılaştırılmalı incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 113-127.
  • HECKMAN, F. (2008). Education and migration: Strategies for integrating migrant children in European schools and societies. A synthesis of research findings for policy-makers. NESSE network for the European Commission.
  • HENRY, G. T. & Rickman, D. K. (2007). Do peers influence children’s skill development in preschool? Economics of Education Review, 26, 100–112.
  • HOWES, C., Burchinal, M., Pianta, R., Bryant, D., Early, D., Clifford, R. & Barbarin, O. (2008). Ready to learn? Children’s pre-academic achievement in pre-kindergarten programs. Early Childhood Research Quarterly, 23, 27–50. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2007.05.002 https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/. 03.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • JUNG, E. & Zhang, Y. (2016). Parental involvement, children’s aspirations, and achievement in new immigrant families. The Journal of Educational Research, 109(4), 333–350. http://dx.doi.org/10.1080/00220671.2014.959112
  • KARAMAN, H. & Bulut, S. (2018). Göçmen çocuk ve ergenlerin eğitim engelleri, psikolojik sorunları ve çözüm önerileri üzerine bir araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, Göç Özel Sayısı, 18, 393-412. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.446297
  • KIROVA, A. (2010). Children's representations of cultural scripts in play: Facilitating transition from home to preschool in an intercultural early learning program for refugee children. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 4(2), 74-91.
  • KONAN, N. & Gürsul, S. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin Suriyeli çocukların öğretiminde karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. 11th ECLSS Conferences on Language and Social Sciences. February 02 - 03, 2021. University of Gjakova “Fehmi Agani”, Gjakova, Kosovo.
  • LESEMAN, P. (2002). Early childhood education and care for children from low income and minority backgrounds. Paper presented to OECD, Oslo, June 2002. www.oecd.org/dataoecd/ 48/15/1960663.pdf. 12.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • LESEMAN, P. (Eylül, 2007). Early education for immigrant children. http://www.migrationpolicy.org/research/early-education-immigrant-children. 10.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • LITJENS, L. & Taguma, M. (2010). Literature overview for the 7th meeting of the OECD network on early childhood education and care. OECD Publishing Paris.
  • http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/cote=EDU/EDPC/ECEC(2010)3/REV1&doclanguage=en. 02.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • MASHBURN, A. J., Pianta, R. C., Hamre, B. K., Downer, J. T., Barbarin, O., Bryant, D., & Howes, C. (2008). Measures of classroom quality in prekindergarten and children’s development of academic, language, and social skills. Child Development, 79, 732–749.
  • MCDEVITT, S. E. (2021). Teaching immigrant children: learning from the experiences of immigrant early childhood teachers. Journal of Early Childhood Teacher Education, 42(2), 123-142.
  • MERRIAM, S. B. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed.). Hoboken: Wiley MILES, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • NEITZEL, C., Drennan, K. & Fouts, H. N. (2019). Immigrant and nonimmigrant children's social interactions and peer responses in mainstream preschool classrooms. The Journal of Educational Research, 112(1), 46-60. https://doi.org/10.1080/00220671.2018.1437529
  • ONCHWARI, G., Onchwari, J. A., & Keengwe, J. (2008). Teaching the immigrant child: Application of child development theories. Early Childhood Education Journal, 36(3), 267-273.
  • ORGANIZATION for Economic Cooperation and Development (OECD) (2010). OECD reviews of migrant education-Closing the gap for immigrant students: Policies, practice, and performance. https://www.oecd.org/education/school/46597313.pdf. 10.062021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • ORGANIZATION for Economic Cooperation and Development (OECD). (2015) Helping ımmıgrant students to succeed at school – and beyond. https://www.oecd.org/education/Helping-immigrant-students-to-succeed-at-school-and-beyond.pdf. 04.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • OH, J. & Lee, K. (2019). Who is a friend? Voices of young immigrant children. European Early Childhood Education Research Journal, 27(5), 647-661. https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1651967
  • ÖNER, D. (2010). Öğretmenin bilgisi özel bir bilgi midir? Öğretmek için gereken bilgiye kuramsal bir bakış. Bogazici University Journal of Education, 27(2), 23-32.
  • ÖZGER, Y. B. & Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki Suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız!. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 942-966. http://doi: 10.14689/issn.2148-624.1.7c.3s.3m
  • PAAT, Y. F. (2013). Working with immigrant children and their families: An application of Bronfenbrenner's ecological systems theory. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 23(8), 954-966. https://doi.org/10.1080/10911359.2013.800007
  • REYNOLDS, A. J. & Shlafer, R. J. (2010). Parent involvement in early education. In S. L. Christenson& A. L. Reschly (Eds.), Handbook of school-family partnerships, (pp 158-174). Taylor & Francis.
  • SCHECHTER, C. & Bye, B. (2007). Preliminary evidence for the impact of mixed-income preschools on low-income children’s language growth. Early Childhood Research Quarterly, 22, 137–146.
  • SHERIDAN, S. (2007). Dimensions of pedagogical quality in preschool. International Journal of Early Years Education, 15(2), 197-217. https://doi.org/10.1080/09669760701289151
  • SHERIDAN, S. M., Knoche, L. L. & White, A. S. (2019). Family-school partnerships in early childhood: Exemplars of evidence-based interventions. In S. B. Sheldon, T. A. Turner-Vorbeck (Eds.), The Wiley handbook of family, school, and community relationships in education (pp. 183–202). Hoboken, NJ: Wiley.
  • STAKE, R. E. (1995). The art of case study research. SAGE Publications.
  • ŞİMŞEK, H., & Kula, S. S. (2018). Türkiye’nin göçmen politikasında ihmal edilen boyut: eğitsel uyum programı. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 5-21.
  • ULFERTS, H., & Y. Anders. (2016). Effects of ECEC on academic outcomes in literacy and mathematics: Meta-Analysis of European longitudinal studies. http://ecec care.org/fileadmin/careproject/Publications/reports/CARE_WP4_D4_ 2_Metaanalysis_public.pdf. 10.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • UNHCR (2019). Global report 2019. https://reporting.unhcr.org/sites/default/files/gr2019/pdf/GR2019_English_Full_lowres.pdf#_ga=2.232887133.2117860700.1625484403-595020093.1625484403. 13.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • UZUN, M. E & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • VAN HUIZEN, T. & Plantenga, J. (2018). Do children benefit from universal early childhood education and care? A meta-analysis of evidence from natural experiments. Economics of Education Review, 66, 206-222. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2018.08.001
  • VAN VOORHIS, F. L., Maier, M. F., Epstein, J. L. & Lloyd, C. M. (2013). The impact of family involvement on the education of children ages 3–8: A focus on literacy and math achievement outcomes and social-emotional skills. New York: MDRC.
  • XU, F., & Denison, S. (2009). Statistical inference and sensitivity to sampling in 11-month-old infants. Cognition, 112(1), 97-104. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2009.04.006
  • YAŞAR, C. M., Aktulun, U. Ö., Karaca, H. N. & Teke, H. (2018). Okul öncesi eğitimin 48-66 aylar arasındaki Suriyeli çocukların gelişimine etkisi. Electronic Turkish Studies, 13(27). 341-366. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14599
  • YILDIRIM, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2021, , 633 - 660, 22.12.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.960528

Öz

Kaynakça

  • ADAIR, J.K. (2011). Confirming chanclas: what early childhood teacher educators can learn from immigrant preschool teachers. Journal of Early Childhood Teacher Education, 32(1), 55-71. 10.1080/10901027.2010.547652 AKSOY, E. (2020). Türkiye’deki Suriyeli göçmen çocukların okullaşma durumları. Akademik Hassasiyetler, 7(14), 37-51.
  • ALABAY, E. & Ersal, H. Sınıflarında farklı kültürden çocuk olan okul öncesi öğretmenlerinin uyguladıkları eğitim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 107-134. BOLAT, Y. (2017). Eğitim programı okuryazarlığı kavramı ve eğitim programı okuryazarlığı ölçeği. Electronic Turkish Studies, 12(18), 121-138.
  • BOZKURT POLAT, E., Özbey, S., Türkmen, S. & Köyceğiz Gözeler, M. (2020). 60-72 aylık göçmen Afgan çocuklara uygulanan sosyal uyum ve beceri programının etkisinin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 5(2), 1-20. https://doi.org/10.37754/ 737081.2020.521
  • BREDEKAMP, S. & Copple, C. (2006). Developmentally appropriate practice in early childhood programs. Washington D.C: National Association for the Education of Young Children.
  • BRONFENBRENNER, U. & Morris, P. A., (2006). The bioecological model of human development. In W. Damon (Series Ed.) & R. M. Lerner (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Theoretical models of human development (pp. 793–828). New York, NY: Wiley.
  • CRESWELL, J.R. (2012). Qualitative inquiry & research design. Choosing among five approach. (3.edition). California: Sage Publication.
  • CRISP, J., Talbot, C. & Cipollone, D. B. (2001). Learning for a future: Refugee education in developing countries [UNHCR Raporu]. Geneva 10 / Switzerland.
  • CRUL, M. & Jens, S. (Haziran, 2009). The second generation in Europe: Education and the transition to the labor market. http://www.migrationpolicy.org/research/second-generation-europe-education-and-transition-labor-market. 13.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • CURBY, T. W., Lo Casale-Crouch, J., Konold, T. R., Pianta, R. C., Howes, C., Burchinal, M. & Barbarin, O. (2009). The relations of observed pre-K classroom quality profiles to children’s achievement and social competence. Early Education and Development, 20(2), 346–372. https://doi.org/10.1080/10409280802581284
  • ELLİOTT, A. (2006). Early childhood education: Pathways to quality and equity for all children (Australian Education Review). Camberwell, VIC: Australian Council for Educational Research.
  • EKİCİ, S. & Tuncel, G. (2015). Göç ve insan. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 9-22. https://doi.org/10.20493/bt.71783
  • FIVES, H. & Buehl, M. M. (2012). Spring cleaning for the “messy” construct of teachers’ beliefs: What are they? Which have been examined? What can they tell us?” In APA educational psychology handbook, Volume 2: Individual differences and cultural and contextual factors, Edited by K. R. Harris, 471–499. Washington, DC: American Psychological Association. doi:10.1037/13274-019
  • GENCER, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54). http://dx.doi.org/10.17719/jisr.20175434652.
  • GOODWIN, A. L. (2017). Who is in the classroom now? Teacher preparation and the education of immigrant children. Educational Studies, 53(5), 433–449. doi:10.1080/00131946.2016.1261028
  • GÜRSOY, F., Aydoğdu, F., Aysu, B. & Aral, N. (2017). Göçmen çocukların kaygı düzeylerinin karşılaştırılmalı incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 113-127.
  • HECKMAN, F. (2008). Education and migration: Strategies for integrating migrant children in European schools and societies. A synthesis of research findings for policy-makers. NESSE network for the European Commission.
  • HENRY, G. T. & Rickman, D. K. (2007). Do peers influence children’s skill development in preschool? Economics of Education Review, 26, 100–112.
  • HOWES, C., Burchinal, M., Pianta, R., Bryant, D., Early, D., Clifford, R. & Barbarin, O. (2008). Ready to learn? Children’s pre-academic achievement in pre-kindergarten programs. Early Childhood Research Quarterly, 23, 27–50. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2007.05.002 https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/. 03.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • JUNG, E. & Zhang, Y. (2016). Parental involvement, children’s aspirations, and achievement in new immigrant families. The Journal of Educational Research, 109(4), 333–350. http://dx.doi.org/10.1080/00220671.2014.959112
  • KARAMAN, H. & Bulut, S. (2018). Göçmen çocuk ve ergenlerin eğitim engelleri, psikolojik sorunları ve çözüm önerileri üzerine bir araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, Göç Özel Sayısı, 18, 393-412. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.446297
  • KIROVA, A. (2010). Children's representations of cultural scripts in play: Facilitating transition from home to preschool in an intercultural early learning program for refugee children. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 4(2), 74-91.
  • KONAN, N. & Gürsul, S. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin Suriyeli çocukların öğretiminde karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. 11th ECLSS Conferences on Language and Social Sciences. February 02 - 03, 2021. University of Gjakova “Fehmi Agani”, Gjakova, Kosovo.
  • LESEMAN, P. (2002). Early childhood education and care for children from low income and minority backgrounds. Paper presented to OECD, Oslo, June 2002. www.oecd.org/dataoecd/ 48/15/1960663.pdf. 12.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • LESEMAN, P. (Eylül, 2007). Early education for immigrant children. http://www.migrationpolicy.org/research/early-education-immigrant-children. 10.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • LITJENS, L. & Taguma, M. (2010). Literature overview for the 7th meeting of the OECD network on early childhood education and care. OECD Publishing Paris.
  • http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/cote=EDU/EDPC/ECEC(2010)3/REV1&doclanguage=en. 02.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • MASHBURN, A. J., Pianta, R. C., Hamre, B. K., Downer, J. T., Barbarin, O., Bryant, D., & Howes, C. (2008). Measures of classroom quality in prekindergarten and children’s development of academic, language, and social skills. Child Development, 79, 732–749.
  • MCDEVITT, S. E. (2021). Teaching immigrant children: learning from the experiences of immigrant early childhood teachers. Journal of Early Childhood Teacher Education, 42(2), 123-142.
  • MERRIAM, S. B. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed.). Hoboken: Wiley MILES, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • NEITZEL, C., Drennan, K. & Fouts, H. N. (2019). Immigrant and nonimmigrant children's social interactions and peer responses in mainstream preschool classrooms. The Journal of Educational Research, 112(1), 46-60. https://doi.org/10.1080/00220671.2018.1437529
  • ONCHWARI, G., Onchwari, J. A., & Keengwe, J. (2008). Teaching the immigrant child: Application of child development theories. Early Childhood Education Journal, 36(3), 267-273.
  • ORGANIZATION for Economic Cooperation and Development (OECD) (2010). OECD reviews of migrant education-Closing the gap for immigrant students: Policies, practice, and performance. https://www.oecd.org/education/school/46597313.pdf. 10.062021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • ORGANIZATION for Economic Cooperation and Development (OECD). (2015) Helping ımmıgrant students to succeed at school – and beyond. https://www.oecd.org/education/Helping-immigrant-students-to-succeed-at-school-and-beyond.pdf. 04.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • OH, J. & Lee, K. (2019). Who is a friend? Voices of young immigrant children. European Early Childhood Education Research Journal, 27(5), 647-661. https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1651967
  • ÖNER, D. (2010). Öğretmenin bilgisi özel bir bilgi midir? Öğretmek için gereken bilgiye kuramsal bir bakış. Bogazici University Journal of Education, 27(2), 23-32.
  • ÖZGER, Y. B. & Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki Suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız!. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 942-966. http://doi: 10.14689/issn.2148-624.1.7c.3s.3m
  • PAAT, Y. F. (2013). Working with immigrant children and their families: An application of Bronfenbrenner's ecological systems theory. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 23(8), 954-966. https://doi.org/10.1080/10911359.2013.800007
  • REYNOLDS, A. J. & Shlafer, R. J. (2010). Parent involvement in early education. In S. L. Christenson& A. L. Reschly (Eds.), Handbook of school-family partnerships, (pp 158-174). Taylor & Francis.
  • SCHECHTER, C. & Bye, B. (2007). Preliminary evidence for the impact of mixed-income preschools on low-income children’s language growth. Early Childhood Research Quarterly, 22, 137–146.
  • SHERIDAN, S. (2007). Dimensions of pedagogical quality in preschool. International Journal of Early Years Education, 15(2), 197-217. https://doi.org/10.1080/09669760701289151
  • SHERIDAN, S. M., Knoche, L. L. & White, A. S. (2019). Family-school partnerships in early childhood: Exemplars of evidence-based interventions. In S. B. Sheldon, T. A. Turner-Vorbeck (Eds.), The Wiley handbook of family, school, and community relationships in education (pp. 183–202). Hoboken, NJ: Wiley.
  • STAKE, R. E. (1995). The art of case study research. SAGE Publications.
  • ŞİMŞEK, H., & Kula, S. S. (2018). Türkiye’nin göçmen politikasında ihmal edilen boyut: eğitsel uyum programı. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 5-21.
  • ULFERTS, H., & Y. Anders. (2016). Effects of ECEC on academic outcomes in literacy and mathematics: Meta-Analysis of European longitudinal studies. http://ecec care.org/fileadmin/careproject/Publications/reports/CARE_WP4_D4_ 2_Metaanalysis_public.pdf. 10.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • UNHCR (2019). Global report 2019. https://reporting.unhcr.org/sites/default/files/gr2019/pdf/GR2019_English_Full_lowres.pdf#_ga=2.232887133.2117860700.1625484403-595020093.1625484403. 13.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • UZUN, M. E & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • VAN HUIZEN, T. & Plantenga, J. (2018). Do children benefit from universal early childhood education and care? A meta-analysis of evidence from natural experiments. Economics of Education Review, 66, 206-222. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2018.08.001
  • VAN VOORHIS, F. L., Maier, M. F., Epstein, J. L. & Lloyd, C. M. (2013). The impact of family involvement on the education of children ages 3–8: A focus on literacy and math achievement outcomes and social-emotional skills. New York: MDRC.
  • XU, F., & Denison, S. (2009). Statistical inference and sensitivity to sampling in 11-month-old infants. Cognition, 112(1), 97-104. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2009.04.006
  • YAŞAR, C. M., Aktulun, U. Ö., Karaca, H. N. & Teke, H. (2018). Okul öncesi eğitimin 48-66 aylar arasındaki Suriyeli çocukların gelişimine etkisi. Electronic Turkish Studies, 13(27). 341-366. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14599
  • YILDIRIM, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hasan Dilek 0000-0003-4590-0769

Ümit Demiral 0000-0003-3873-7019

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Dilek, H., & Demiral, Ü. (2021). ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖZÜNDEN GÖÇMEN ÇOCUKLARA YÖNELİK ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNİN KALİTESİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 633-660. https://doi.org/10.37669/milliegitim.960528