Purpose. The aim of the study is to determine the relationship between school
principals’ strategic leadership actions and organizational silence according to
the views of teachers.
Method. Descriptive method was used in this study and 300 teachers working
at primary schools and secondary schools in Beypazarı participated in the
research. To the views of teachers on relationship between school principals’
strategic leadership actions and organizational silence, Strategic Leadership Questionnaire
that was developed by Pisapia (2007) and was adapted into Turkish
by Aydın (2012) was used. What is more Organizational Silence Scale that was
produced by Kahveci and Demirtaş (2013) was also used to get the views of teachers
on Organizational Silence. In the analysis phase of the data, arithmetic
mean and standard deviation were used to determine the views of teachers on
school principals’ strategic leadership actions and organizational silence. Moreover, t-test and ANOVA were used to indicate whether there was a significant
difference the views of teachers on school principals’ strategic leadership actions
and organizational silence according to their genders, branches, ages and
careers. Besides this, Pearson correlation analysis was used to show if there was
a relationship between school principals’ strategic leadership actions and organizational
silence. In addition to this, regression analysis was done to indicate
whether strategic leadership actions were the predictors of the subcategories of
organizational silence.
Findings. It is found out that there was a significant difference in a negative
way between school principals’ strategic leadership actions and organizational
silence. It is also determined that strategic leadership actions were the predictors
of the subcategories of organizational silence.
Results. It can be said that school principals can prevent organizational silence
by performing strategic leadership actions. Besides this, it can be expressed
that they can focus on the elements of organizational silence to prevent it.
Strategic Leadership organizational silence ethic politic transformational managerial
Amaç. Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin görüşlerine göre yöneticilerin
stratejik liderlik düzeyleri ile örgütsel sessizliği oluşturan unsurlar arasındaki
ilişkiyi tespit etmektir.
Yöntem. Tarama yöntemiyle yapılan bu araştırmada Beypazarı ilçesinde yer
alan bütün ilkokul, ortaokul ve liselerdeki 300 öğretmenin okul yöneticilerinin
stratejik liderlik düzeylerinin örgütsel sessizliği oluşturan unsurlara etkisi hakkındaki
görüşlerine başvurulmuştur. Bu bağlamda yöneticilerin stratejik yönetim
düzeylerini ölçmek için Pisapia’nın geliştirdiği (2007) ve Aydın’ın (2012) Türkçeye
uyarladığı “Stratejik Liderlik Ölçeği (SLÖ)” ile örgütsel sessizliği oluşturan
unsurlar konusundaki öğretmen görüşünü ortaya koymak amacıyla Kahveci ve
Demirtaş (2013) tarafından geliştirilen “Örgütsel Sessizlik Ölçeği (ÖSÖ)” kullanılmıştır.
Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizinde öğretmenlerin
okul yöneticilerinin stratejik liderlik düzeylerinin örgütsel sessizliği oluşturan
unsurlara ilişkin görüşlerini belirlemek için aritmetik ortalama ve standart sapma
değerlerini içeren betimsel analizler yapılmıştır. Stratejik yönetim düzeyleri
ile örgütsel sessizliği oluşturan unsurlar arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon
analizi ve yöneticilerin stratejik yönetim düzeylerinin örgütsel sessizliği
oluşturan unsurları yordayıp yordamadığına ilişkin regresyon analizi yapılmıştır.
Bulgular. Okul yöneticilerinin stratejik liderlik düzeyleri ile örgütsel sessizliği
oluşturan unsurlar arasındaki ilişki incelendiğinde, stratejik liderlik alt boyutları
ile örgütsel sessizlik alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler
olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte yapılan çoklu doğrusal regresyon analizine
göre stratejik liderliğin örgütsel sessizliği oluşturan unsurlar üzerinde anlamlı
bir yordayıcı olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar. Okul yöneticisi, stratejik liderlik davranışları sergileyerek örgütünde
doğabilecek örgütsel sessizliği önleyebilir. Bunun yanı sıra okulunda örgütsel
sessizliği oluşturan unsurları (yönetici, duygu, izolasyon, sessizliğin kaynağı,
okul ortamı) bildiklerinden bu alanlara odaklanabilir
Stratejik liderlik örgütsel sessizlik etik politik dönüşümcü yönetsel
Diğer ID | JA96RB66DY |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 46 Sayı: 215 |