The research are there any significant effects of students’ using the reading
strategies by means of the texts on the coursebooks on their attitudes
towards Turkish course?
The aim of the research, ıt is to investigate the effects of the reading
comprehension strategies instruction performed by means of the texts on the
coursebooks on the attitudes towards reading at elementary school 8th grade
Turkish course.
In this research, an experimental pattern with pretest-posttest-control
groups was used.
The research was performed in a middle socioeconomic level elementary
school classroom in İzmir/Buca. The research was carried out with two
groups one of which is experimental group, and the other is control group gathered
by random assignment. In experimental group (n=61; female=29, male=32),
instruction related to reading comprehension strategies was applied whereas in
control group (n=59; female=28, male=31), Turkish Course Curriculum instruction
was applied. In this research, in order to determine the students’ attitudes
towards reading, “Attitude Scale Towards Reading (ASTR)” developed by
Susar Kırmızı (2006) was used.
At the end of the research a significant difference was obtained in
favour of the experimental group between pre-tests and post-tests of the reading
comprehension strategies learning group, and Turkish Course Curriculum
instruction group. The reading comprehension strategies instruction performed
by means of the texts in elementary school 8th grade can be affective on developing
attitudes towards reading
Bu araştırmada” ders kitaplarındaki metinler aracılığıyla öğrencilerin
okuma stratejilerini kullanmalarının Türkçe dersine yönelik tutuma etkisi var
mıdır,” sorusuna yanıt aranmıştır.
Araştırmanın amacı ilköğretim 8. sınıflarda Türkçe dersinde, ders kitaplarındaki
metinler aracılığıyla gerçekleştirilen okuduğunu anlama stratejileri
eğitiminin, okumaya yönelik tutumlar üzerindeki etkisini araştırmaktır.
Bu araştırmada ön- test ve son-test kontrol gruplu deney deseni kullanılmıştır.
Araştırma, İzmir/Buca’da, orta sosyo ekonomik düzeydeki bir
ilköğretim okulunun sınıfında gerçekleştirilmiştir. Araştırma, yansız atama ile
oluşturulmuş biri deney diğeri kontrol grubu olmak üzere iki grup üzerinde
yürütülmüştür. Deney grubunda (n=61; kız=29, erkek=32) okuduğunu anlama
stratejilerine ilişkin öğrenme, kontrol grubunda ise (n=59; kız=28, erkek=31)
Türkçe Dersi Öğretim Programı uygulanmıştır, öğrencilerin okumaya yönelik
tutumlarını belirlemek için Susar Kırmızı (2006) tarafından geliştirilen
“Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği (OYTÖ)” kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, okuduğunu anlama stratejilerine ilişkin
öğrenme ile Türkçe dersi öğretim programı gruplarının ön test ve son testleri
arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. İlköğretim sekizinci
sınıflara metinler aracılığıyla geçekleştirilen okuduğunu anlama stratejileri
eğitimi, okumaya yönelik tutum geliştirmede etkili olabilir.
Türkçe öğretimi okuduğunu anlama stratejileri okumaya yönelik tutum ilköğretim
Diğer ID | JA52NZ92UY |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 41 Sayı: 191 |