Bu araştırmanın amacı, yeni Türkçe Dersi Öğretim Programının uygulanması
ile ilgili olarak 6.,7. ve 8. branş öğretmenlerinin görüşlerini belirleyip
programın etkili olan ve olmayan yönlerine yönelik olarak bir durum tespiti
yapmak, uygulamadaki yetersizliklere ve gelecekte yapılacak değişikliklere iliş-
kin önerilerde bulunmaktır. Çalışmada, nitel araştırma deseni kullanılmıştır.
Araştırma verileri 29 öğretmenden elde edilmiş, verileri ele etmek için görüşme
yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın evreni İzmir’in Buca İlçesine bağlı
47 resmi ilköğretim okulundan oluşmaktadır. Örneklemini ise “Maksimum
Çeşitlilik Örneklemesi” ile belirlenmiş 20 okul oluşturmaktadır. Çalışma bu
okullarda 6., 7. ve 8. sınıflarda görev yapan 29 Türkçe öğretmeni ile gerçekleş-
tirilmiştir. Araştırma verilerinin tamamı açık uçlu sorulardan oluşan “Yarı
Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile elde edilmiştir. Formun hazırlanmasında
öncelikle ilgili yazın taranmış, elde edilen bilgiler doğrultusunda denemelik
görüşme maddelerinin bir araya getirilmesiyle “Yarı Yapılandırılmış Görüşme
Formu” oluşturulmuştur. Forma yönelik olarak sekiz öğretim üyesinden
uzman görüşü alınmış ve yapılan öneriler doğrultusunda sorular altı madde
olarak yeniden düzenlenmiştir. Daha sonra 8 kişiyle yapılan deneme uygulaması
sonucunda forma son şekli verilmiştir. Veriler, her iki araştırmacı tarafından
kodlanmış ve daha sonra soruların güvenirliği “Güvenirlik=Görüş
Birliği/Görüş Ayrılığı+Görüş Birliği x 100” formülü ile hesaplanmıştır. Toplam
29 öğretmenle yapılan görüşme sonunda elde edilen güvenirlik sonuçları ise
birinci soru için % 84,37, ikinci soru için % 80,00, üçüncü soru için % 76,19, dördüncü
soru için % 79,24, beşinci soru için % 73,43, altıncı soru için ise % 79,54
olarak elde edilmiştir.
Araştırmada öğretmen görüşlerinin; “programdan kaynaklanan sorunlar,
programın uygulanmasını güçleştiren temel nedenler ve sınıf içi çalışmalar”
etrafında odaklandığı tespit edilmiştir. Öğretmeler genel olarak “hizmet içi eğitimin
yetersizliği, etkinliklerin çok fazla olması, etkinlikleri yetiştirmek için
yeterince zaman bulamadıkları, metinlerin uzunluğu, okullarının yetersiz olanakları
ve değerlendirmede” sorun yaşadıkları doğrultusunda görüş bildirmiş-
tir
Diğer ID | JA75SG22YY |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 40 Sayı: 185 |