This paper aims to explore the teaching of literature as an important
component of not only language education but also mainstream education on the
basis of both theoretical and practical grounds, drawing upon the relationship
among language, human, culture and literature. In this regard, the study seeks to
highlight reception aesthetics as a theoretical perspective that has come to be a
milestone, leading a paradigm shift in the teaching of literature. Moreover, traditional
literature teaching will be discussed in the light of the reader-oriented approach
within the scope of reception aesthetics.
Bu yazıda dil, insan, kültür ve yazın bağlantılarından yola çıkarak yalnızca dil eğitiminin değil, genel eğitimin de önemli bir boyutu olan yazın eğitimi kuram ve uygulama bütünlüğü temelinde irdelenmektedir. Bu bağlamda, yazın eğitiminde bir dönüm noktası, bir paradigma değişimi oluşturan kuramsal bir bakış olarak alımlama estetiği ele alınmakta ve bu kurama dayanan okur odaklı yaklaşım ışığında geleneksel yazın eğitimi tartışılmaktadır
Diğer ID | JA47YA43RR |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 34 Sayı: 169 |