Öz
Öz: Araştırmacının amacı, sosyal bilgiler 6. ve 7. sınıf derslerinde kırsal yer- leşme şartlarına
göre tasarlanmış etkinlik örneklerinin verimliliğinin uygulayıcı öğretmen ve öğrenci görüşlerine
göre incelenmesidir. Çalışma nitel araştırma yaklaşımının eylem araştırması desenine göre
yapılandırılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 6 sosyal bilgiler öğretmeni ve onların öğrencisi olan altı öğrenci
oluşturmaktadır. Veriler, yarı-yapılandırılmış öğrenci ve öğretmen görüşme formları, öğrenci
ürünleri ve günlükleri yoluyla toplanmıştır. Veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir.
Araştırma sonucunda kırsal yerleşme şartlarına göre tasarlanmış etkinliklerin; kırsal yerleşim
bölgelerinde yaşayan birey için avantajlı olduğu, öğretmen ve öğrencilerin hazırbulunuşluk ve
motivasyonlarına olumlu etkide bulunduğu, etkinliklerin; programın amaç, içerik, öğrenme-öğretme
süreci ve değerlendirme süreçlerine katkı sunduğu bulgularına ulaşılmıştır. Aynı zamanda bu
etkinlik- lerin okul aile işbirliği ve veli desteğini olumlu yönde etkilediği, etkinliklerde genel
olarak uygulanan gezi-gözlem, araştırma, işbirlikli öğrenme ve yaparak yaşayarak öğrenme gibi
yöntem ve tekniklerin verimlilik sağladığı bulgularına ulaşılmıştır. Bu kapsamda kırsal
yerleşimlerde görev yapan öğretmenlere verimi arttırmak için yapılandırmacı öğrenme kuramına uygun
ve kırsal yerleşme şartlarına göre etkinlik tasarlamaları ve geliştirmeleri önerilebilir.