Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL SANATLAR DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ GRAFİK TASARIM KAZANIMLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, TEMEL EĞİTİM, 293 - 319, 30.12.2019

Öz

Öz: Son yüzyıllarda teknolojinin gelişmesi ve nüfusun artması ile birlikte iletişime duyulan
ihtiyaç da artmıştır. İletişimdeki artan bu ihtiyacın karşılanmasında, grafik tasarım önemli bir
rol üstlenmiştir. İki boyutlu masaüstü yayıncılığın yanı sıra, günümüzde hareketli ve etkileşimli
grafik tasarım ürünleri de kullanılır hale gelmiştir. Bu denli işlevsel ve gelişen bir mecranın
eğitiminin temel eğitim düzeyinde ele alınması bir ihtiyaçtır. Bu araştırma, güncellenen Görsel
Sanatlar Dersi Öğretim Programındaki (1-8) grafik tasarım ile ilişkili kazanımları öğretmen
görüşlerine göre değerlendirmeyi amaç edinmiştir.

Araştırmada nitel yöntemlerden biri olan görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Görüşme, 2018-2019
eğitim-öğretim yılı döneminde Samsun İlinde görev yapan 28 görsel sanatlar öğretmeni ile
yapılmıştır. Veriler, içerik analizine göre analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmada
öğretmenlerin, GSDÖP’nı, grafik tasarım kazanımları açısından yeterli buldukları ve
uygulayabildikleri anlaşılmıştır. Ancak program kaynaklı olmayan (araç-gereç, mekân, malzeme,
aldıkları lisans eğitiminin yetersizliği vb.) durumlardan ötürü sıkıntı yaşadıkları belirlen-
miştir. Ayrıca öğretmenlerin aldıkları lisans eğitiminden dolayı grafik tasarım ile ilgili
bilgilerinin istenilen düzeyde olmadığı, bu yüzden konu belirlemede zorlandıkları saptanmıştır.

Kaynakça

  • Demir, A. (1993). Temel Plastik Sanatlar Eğitimi Anadolu Üniversitesi A.Ö.F. Resim-İş Lisans Tamamlama Programı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, s:127
  • Emektar, A. ve Mercin, L. (2016). “Sanatsal (Resim/Tasarım) Yarışmalarının Görsel Sanatlar Eğitimi Açısından Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Evaluation of Artistic (Painting/Design) Competitions According to Student Views in Terms of Visual Arts Educa- tion”,
  • TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 11/8 Spring 2016, ANKARA/ TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishS- tudies.9734, p. 203-212.
  • Mercin L. ve A. O.,Alakuş (2007) Birey ve Toplum İçin Sanat Eğitiminin Gerekliliği, DÜ Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, s14-20.
  • Mercin, L. ve İ. Diksoy (2016). “Yenilenen Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programının Grafik Tasarım Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri” “Uluslararası Geçmişten Geleceğe Sanat Sempozyumu”, Hitit Üniversitesi Rektörlük Binası, 26-28 Eylül 2016, Çorum.
  • Mercin, L,. (2013). Çevre ve Kent Estetiği Açısından Grafik Tasarımın Önemi. ULAKBİLGE Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 1; Sayı: 1. ss:1-9, DOI: 10.7817/ulakbilge-01-01-01.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Stokrocki, M. ve O. T. Kırışoğlu (1997). Ortaöğretim Sanat Öğretimi. Ankara: YÖK Dünya Bankası Yayınları.
  • Tepecik, A.; A. A. Arslan ve P. Eyiol (2005). Sanayileşmede Sanatın Yeri ve Önemi. Sanatta Anadolu Aydınlanması Ulusal Sanat Sempozyumu Bildirileri içinde, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, 02-05 Haziran, s. 41-47.
  • Türkdoğan, G. (1986). Sanat Eğitimi Yöntemleri. Ankara Ayyıldız Matbaacılık.
Yıl 2019, TEMEL EĞİTİM, 293 - 319, 30.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Demir, A. (1993). Temel Plastik Sanatlar Eğitimi Anadolu Üniversitesi A.Ö.F. Resim-İş Lisans Tamamlama Programı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, s:127
  • Emektar, A. ve Mercin, L. (2016). “Sanatsal (Resim/Tasarım) Yarışmalarının Görsel Sanatlar Eğitimi Açısından Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Evaluation of Artistic (Painting/Design) Competitions According to Student Views in Terms of Visual Arts Educa- tion”,
  • TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 11/8 Spring 2016, ANKARA/ TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishS- tudies.9734, p. 203-212.
  • Mercin L. ve A. O.,Alakuş (2007) Birey ve Toplum İçin Sanat Eğitiminin Gerekliliği, DÜ Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, s14-20.
  • Mercin, L. ve İ. Diksoy (2016). “Yenilenen Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programının Grafik Tasarım Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri” “Uluslararası Geçmişten Geleceğe Sanat Sempozyumu”, Hitit Üniversitesi Rektörlük Binası, 26-28 Eylül 2016, Çorum.
  • Mercin, L,. (2013). Çevre ve Kent Estetiği Açısından Grafik Tasarımın Önemi. ULAKBİLGE Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 1; Sayı: 1. ss:1-9, DOI: 10.7817/ulakbilge-01-01-01.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Stokrocki, M. ve O. T. Kırışoğlu (1997). Ortaöğretim Sanat Öğretimi. Ankara: YÖK Dünya Bankası Yayınları.
  • Tepecik, A.; A. A. Arslan ve P. Eyiol (2005). Sanayileşmede Sanatın Yeri ve Önemi. Sanatta Anadolu Aydınlanması Ulusal Sanat Sempozyumu Bildirileri içinde, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, 02-05 Haziran, s. 41-47.
  • Türkdoğan, G. (1986). Sanat Eğitimi Yöntemleri. Ankara Ayyıldız Matbaacılık.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İlhami Diksoy 0000-0002-7011-6338

Levent Mercin 0000-0001-5721-6054

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 TEMEL EĞİTİM

Kaynak Göster

APA Diksoy, İ., & Mercin, L. (2019). GÖRSEL SANATLAR DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ GRAFİK TASARIM KAZANIMLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 293-319.