Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İYEP (İLKOKULLARDA YETİŞTİRME PROGRAMI) UYGULAMALARINA İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2019, TEMEL EĞİTİM, 387 - 415, 30.12.2019

Öz

Öz: Bu çalışmada 2018-2019 eğitim öğretim yılında uygulanan İYEP uygulamalarına ilişkin sınıf
öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi hedeflenmiş- tir. Nitel araştırma yaklaşımlarından
betimsel yönteme göre tasarlanmış olan çalışmada görüşme tekniği uygulanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu İYEP kapsamında görev alan 36 sınıf öğretmenidir. Veri toplamada yarı yapılandırıl-
mış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi teknikleri
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler Türkçe kazanımları açısından programı yetersiz
bulurken matematik kazanımları açısından yeterli bulmaktadırlar. Öğretmenler; İYEP’in ders süresini
yeterli, eğitim yerinin sınıf olmasını uygun, öğrencilerin derse katılım düzeylerini yetersiz
görmektedirler. Öğretmenler İYEP’in Türkçe ve matematik ders kazanımlarına olumlu etki sağ-
ladığını, duyuşsal (kaygı, algı vb.) yönden öğrencilerin desteklenmesine ilişkin mesleki
tecrübelerine dayanan etkinlikler planladıklarını ifade ettiler. Öğretmen- ler programda görülen
eksikliklere, yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşlerini bildirmişler ve önerilerini sunmuşlardır.

Kaynakça

  • Akyol, H. (1994). Kelime tanıma ve okumaya etkisi. Çağdaş Eğitim. 677–684.
  • Akyol, H. (2003). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: kaygı ve nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 89-107.
  • Alver, B. ve Kincal, R. (2018). İlkokul öğrencilerinin psikososyal destek ihtiyaçlarının incelenmesi.International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 7, 219-225. Bacanlı, H. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baştepe, İ. (2009). Etkili okulun eğitim-öğretim süreci ve ortamı boyutlarının nitelikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 76-83.
  • Boz, İ. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyi ile matematik problemlerini çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 40-53.
  • Çaycı, B. ve Demir, M.K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-456.
  • Çelenk, S. (1992). Farklı yöntemler açısından ilkokuma ve yazma öğretimi ve bir yöntem denemesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (8). 369-378.
  • Demirel, Ö. (1992). İlkokullara Türkçe öğretimi ve sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31-38.
  • Dursun, Ş. ve Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-230.
  • Eskicumalı, A. (2002). Eğitim, öğretim ve öğretmenlik mesleği. (Ed. Y. Özden) Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Hacıömeroğlu, G., Bilgen, S. ve Tabuk, M. (2013). Başarı duygusu ölçeği-ilkokul’un Türkçe’ye uyarlama çalışması. Journal of EducationalSciences, 38, 85-96.
  • Kahramanoğlu, R., Tiryaki, E. ve Canpolat, M.(2014). İlkokula yeni başlayan 60-66 ay grubu öğrencilerin okula hazır oluşları üzerine inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3), 1065- 1080.
  • MEB, (2018a). İlkokullarda Yetiştirme Programı, https://tegm.meb.gov.tr/mebiys dosya- lar/2019_05/21135108iyep2019.pdfadresinden 20.06.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB, (2018b). İlkokullarda Yetiştirme Programı Psikososyal Destek Rehberi, http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_02/02224030_PSIKOSOSYAL_DESTEK_CALISMALAR_SON.pdfadresinden 20.06.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB, (2018c). İYEP Uygulama Kılavuzu, http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/13134503_YYEP_Uygulama_KYlavuzu.pdfadresinden 20.06.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB, (2018d). Millî Eğitim Bakanlığı İlkokullarda Yetiştirme ProgramıYönergesihttps://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/25181019_YYEP_YYNERGESY.pdfadresinden 20.06.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • Osborne, J. W. (2001). Testing stereo type threat: Does anxiety explain race and sex differences in achievement? Contemporary Educational Psychology, 26, 291-310.
  • Özcan, Z. Ç. ve Doğan, H. (2018). Erken matematik becerileri, okuduğunu anlama ve matematiksel problem çözme ile ilgili boylamsal bir çalışma. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(1), 1-18.
  • Ulu, M. (2016). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma, basit anlama ve çıkarımsal anlama düzeylerinin problem çözme başarısına etkilerini açıklayan bir yapısal eşitlik modeli. Eğitim ve Bilim, 41(186), 93-117.
  • Sarı, M. H. ve Ekici, G. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ile aritmetik performanslarını etkileyen duyuşsal değişkenlerin belirlenmesi. International Journal of Society Researches, 8(15), 1562-1594.
  • Savaş, E., Taş, S ve Duru, A. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113–132.
  • Sidekli, Ç. ve Çetin, E. (2018). Okuduğunu anlama stratejilerinin okuduğunu anlamaya etkisi: bir meta-analiz çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 285-303.
  • TEDMEM 2018 Eğitim Değerlendirme Raporu https://TEDMEM.org/download/2018-egitim-degerlendirme-raporu?wpdmdl=2933&refresh=5d2582289cc4d1562739240 adresinden 01.07.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • Topsakal, C., Merey, Z. ve Keçe, M. (2013). Göçle gelen ailelerin çocuklarının eğitim-öğrenim hakkı ve sorunları üzerine nitel bir çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(27), 546-560.
  • Toptaş, V. ve Karaca, T. (2018). İYEP matematik etkinlik kitabı. Ankara: Özgün Matbaacılık. Ünal,
  • E. ve Anılan, H. (2018). İYEP Türkçe etkinlik kitabı. Ankara: Özgün Matbaacılık
  • Ünlü, E. (2007). İlköğretim okullarındaki üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve ilgilerinin belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 129-148.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, M. (2015). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama seviyeleri ile Türkçe, matematik, sosyal bilgiler ve fen ve teknoloji derslerindeki başarıları arasındaki ilişkininbelirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (29), 9-14.
  • Yurtbakan, E., İskenderoğlu, T. ve Sesli, E. (2016). Öğrencilerin matematik dersindeki başarılarını arttırma yolları konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 101-119.
  • Yüksel-Şahin, F. (2008). Mathematic sanxiety among 4th and 5th grade Turkish elementary school students. International Electronic Journal of MathematicsEducation, 3(3), 179-192.
Yıl 2019, TEMEL EĞİTİM, 387 - 415, 30.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Akyol, H. (1994). Kelime tanıma ve okumaya etkisi. Çağdaş Eğitim. 677–684.
  • Akyol, H. (2003). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: kaygı ve nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 89-107.
  • Alver, B. ve Kincal, R. (2018). İlkokul öğrencilerinin psikososyal destek ihtiyaçlarının incelenmesi.International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 7, 219-225. Bacanlı, H. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baştepe, İ. (2009). Etkili okulun eğitim-öğretim süreci ve ortamı boyutlarının nitelikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 76-83.
  • Boz, İ. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyi ile matematik problemlerini çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 40-53.
  • Çaycı, B. ve Demir, M.K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-456.
  • Çelenk, S. (1992). Farklı yöntemler açısından ilkokuma ve yazma öğretimi ve bir yöntem denemesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (8). 369-378.
  • Demirel, Ö. (1992). İlkokullara Türkçe öğretimi ve sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31-38.
  • Dursun, Ş. ve Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-230.
  • Eskicumalı, A. (2002). Eğitim, öğretim ve öğretmenlik mesleği. (Ed. Y. Özden) Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Hacıömeroğlu, G., Bilgen, S. ve Tabuk, M. (2013). Başarı duygusu ölçeği-ilkokul’un Türkçe’ye uyarlama çalışması. Journal of EducationalSciences, 38, 85-96.
  • Kahramanoğlu, R., Tiryaki, E. ve Canpolat, M.(2014). İlkokula yeni başlayan 60-66 ay grubu öğrencilerin okula hazır oluşları üzerine inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3), 1065- 1080.
  • MEB, (2018a). İlkokullarda Yetiştirme Programı, https://tegm.meb.gov.tr/mebiys dosya- lar/2019_05/21135108iyep2019.pdfadresinden 20.06.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB, (2018b). İlkokullarda Yetiştirme Programı Psikososyal Destek Rehberi, http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_02/02224030_PSIKOSOSYAL_DESTEK_CALISMALAR_SON.pdfadresinden 20.06.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB, (2018c). İYEP Uygulama Kılavuzu, http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/13134503_YYEP_Uygulama_KYlavuzu.pdfadresinden 20.06.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB, (2018d). Millî Eğitim Bakanlığı İlkokullarda Yetiştirme ProgramıYönergesihttps://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/25181019_YYEP_YYNERGESY.pdfadresinden 20.06.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • Osborne, J. W. (2001). Testing stereo type threat: Does anxiety explain race and sex differences in achievement? Contemporary Educational Psychology, 26, 291-310.
  • Özcan, Z. Ç. ve Doğan, H. (2018). Erken matematik becerileri, okuduğunu anlama ve matematiksel problem çözme ile ilgili boylamsal bir çalışma. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(1), 1-18.
  • Ulu, M. (2016). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma, basit anlama ve çıkarımsal anlama düzeylerinin problem çözme başarısına etkilerini açıklayan bir yapısal eşitlik modeli. Eğitim ve Bilim, 41(186), 93-117.
  • Sarı, M. H. ve Ekici, G. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ile aritmetik performanslarını etkileyen duyuşsal değişkenlerin belirlenmesi. International Journal of Society Researches, 8(15), 1562-1594.
  • Savaş, E., Taş, S ve Duru, A. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113–132.
  • Sidekli, Ç. ve Çetin, E. (2018). Okuduğunu anlama stratejilerinin okuduğunu anlamaya etkisi: bir meta-analiz çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 285-303.
  • TEDMEM 2018 Eğitim Değerlendirme Raporu https://TEDMEM.org/download/2018-egitim-degerlendirme-raporu?wpdmdl=2933&refresh=5d2582289cc4d1562739240 adresinden 01.07.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • Topsakal, C., Merey, Z. ve Keçe, M. (2013). Göçle gelen ailelerin çocuklarının eğitim-öğrenim hakkı ve sorunları üzerine nitel bir çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(27), 546-560.
  • Toptaş, V. ve Karaca, T. (2018). İYEP matematik etkinlik kitabı. Ankara: Özgün Matbaacılık. Ünal,
  • E. ve Anılan, H. (2018). İYEP Türkçe etkinlik kitabı. Ankara: Özgün Matbaacılık
  • Ünlü, E. (2007). İlköğretim okullarındaki üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve ilgilerinin belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 129-148.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, M. (2015). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama seviyeleri ile Türkçe, matematik, sosyal bilgiler ve fen ve teknoloji derslerindeki başarıları arasındaki ilişkininbelirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (29), 9-14.
  • Yurtbakan, E., İskenderoğlu, T. ve Sesli, E. (2016). Öğrencilerin matematik dersindeki başarılarını arttırma yolları konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 101-119.
  • Yüksel-Şahin, F. (2008). Mathematic sanxiety among 4th and 5th grade Turkish elementary school students. International Electronic Journal of MathematicsEducation, 3(3), 179-192.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dilek Kırnık Bu kişi benim

Ezlam Susam Bu kişi benim 0000-0002-8942-7590

Ramazan Özbek 0000-0002-6228-1624

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 TEMEL EĞİTİM

Kaynak Göster

APA Kırnık, D., Susam, E., & Özbek, R. (2019). İYEP (İLKOKULLARDA YETİŞTİRME PROGRAMI) UYGULAMALARINA İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 387-415.