Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2020, SALGIN SÜRECİNDE TÜRKİYE'DE VE DÜNYADA EĞİTİM, 113 - 128, 29.12.2020
https://doi.org/10.37669/milliegitim.780722

Öz

Küreselleşmiş günümüz dünyasında toplumlar birbirlerine ekonomik, sosyal, siyasal ve teknolojik sebeplerle bağlanmış durumdadır. Bu sıkı sıkıya bağlanma durumunun bir sonucu olarak, ülkeler arası her türlü maddi ve kültürel alışveriş artmıştır. Bu alışveriş ve ulusal sınırların ötesine taşma durumu her zaman olumlu yönde gerçekleşmemektedir. Son günlerde yaşanılan Covid-19 salgını buna bir örnektir. Çeşitli nedenlerle ülkeler arası seyahatlerin yoğunluğu, bu yoğunluk kapsamında gerçekleştirilen temaslar, maalesef Covid-19 hastalığının uluslararası düzeyde yayılmasını hızlandırmış, ülkeler daha ne olduğunu anlamadan kendilerini bu hastalığın pençesinde bulmuşlardır. Wuhan’da türeyen bu hastalığın tüm dünyaya yayılması ve Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak ilan edilmesi kaçınılmaz olmuştur. Bunun sonucu olarak, hayat herkes için olağanın dışında seyretmeye başlamış, tüm sektör ve sistem işleyişleri hızlı bir değişime uğramıştır. Bu değişim eğitim sistemlerinde, öğrenme ve öğretmenin internet temelli uzaktan yürütülmesi şeklinde görülmüştür. Başlangıçta küçük ölçekli olsa da, salgın nedeniyle eğitime uzun süre ara veren ülkelerin sayısı her geçen gün artmıştır. Genel tarama yönteminin kullanıldığı bu betimsel çalışmada, Covid-19 salgınının Türkiye’de ve dünyada eğitim sürecine etkileri ile ülkelerin benimsedikleri uzaktan eğitim yaklaşımları, pandemi ilan tarihi ile okulların kapanma tarihleri arası dikkate alınarak incelenmiştir.

Kaynakça

  • Casares, J. E. (2020). Public Education's Response to the Coronavirus (COVID-19) Pandemic.https://www.ncsl.org/research/education/public-education-response-to-coronavirus-covid-19.aspx 12 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Deutsche Welle Türkçe (2020). Pandemi nedeniyle 10 milyon çocuğun eğitimi tehlikede. https://www.dw.com/tr/pandemi-nedeniyle-10-milyon-%C3%A7ocu%C4%9Fun-e%C4%9Fitimi-tehlikede/a-54155065 01 Ağustos 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Gall, D.M., Gall, P.J., & Borg, W.R. (2007). Educational Research: An Introduction. Boston, MA: Pearson.
  • Henry, N. (2020). The COVID-19 pandemic is giving Edtech an impromptu litmus test in African states. https://weetracker.com/2020/03/30/covid-19-provides-edtech-test-in-africa/ 13 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Hosta, S. (2020). UNICEF ve Microsoft, COVID-19 salgınının yol açtığı eğitim krizine müdahale etmek için küresel bir eğitim platformu kuruyor. https://turkey.un.org/tr/42226-unicef-ve-microsoft-covid-19-salgininin-yol-actigi-egitim-krizine-mudahale-etmek-icin-kuresel 01 Ağustos 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • ILO (2020). ILO Sectoral Brief. COVID-19 and the education sector. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---ilo-ankara/documents/briefingnote/wcms_742726.pdf 12.05.2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Jalli, N. (2020). Lack of internet access in Southeast Asia poses challenges for students to study online amid COVID-19 pandemic. https://theconversation.com/lack-of-internet-access-in-southeast-asia-poses-challenges-for-students-to-study-online-amid-covid-19-pandemic-133787 12 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Levina, M. (2020). Central Asia countries switch to remote learning amid COVID-19 outbreak. https://www.timesca.com/index.php/news/26-opinion-head/22322-central-asia-countries-switch-to-remote-learning-amid-covid-19-outbreak 12 Nisan 2020’de alıntılanmıştır.
  • Macvicar, A. (2020). Calgary school boards transition to online learning during COVID-19 pandemic. https://globalnews.ca/news/6754671/calgary-school-boards-transition-online-learning-covid-19-pandemic-coronavirus/ 13 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • MEB (2020). İdari İzin. https://maol.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_03/16140039_idari_izin.pdf 15 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Mshvidobadze, T., & Gogoladze, T. (2012). About web-based distance learning. International Journal of Distributed and Parallel Systems (IJDPS), 3 (3), 133-143. DOI: 10.5121/ijdps.2012.3313
  • Motiejūnaitė-Schulmeister, A., & Crosier, D. (2 Nisan 2020). How is Covid-19 affecting schools in Europe? https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/how-covid-19-affecting-schools-europe_en 12 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Pınar, Ö. (2020). Koronavirüs (Covid-19): İtalya'da virüsten ölenlerin sayısı 107'ye çıktı, okullar 15 Mart'a kadar kapatıldı, maçlar seyircisiz oynanacak. https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-51733267 5 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Punch, F. K. (2005). Çeviren: Bayrak, D., Arslan, H.B. ve Akyüz, Z. Sosyal Araştırmalara Giriş, Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Sayısal Kitabevi, Ankara
  • Reimers, F. M., & Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020, OECD Library. https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/framework_guide_v4_tr.pdf 12 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Secon, H., Woodward, A., & Mosher, D. (2020). A comprehensive timeline of the new coronavirus pandemic, from China's first COVID-19 case to the present. Business Insider. https://www.businessinsider.com/coronavirus-pandemic-timeline-history-major-events-2020-3 4 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Smalley, A. (2020). Higher education responses to coronavirus (COVID-19). https://www.ncsl.org/research/education/higher-education-responses-to-coronavirus-covid-19.aspx#ED 12 Nisan 2020’de alıntılanmıştır.
  • Sofroneev, E. (2020). High alert due to coronavirus introduced throughout Russia. https://tass.ru/obschestvo/8027563 12 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Şahin İpek, D., Çetinkaya Aydın, G., Çelikdemir, K., Demirci Celep, N. & Sunar, S. (2020). COVID-19 Sürecinde Eğitim Uzaktan Öğrenme, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ed: Emin Karip, Analiz Dizisi:7, Ağustos 2020, Türk Eğitim Derneği, Ankara. https://tedmem.org/yayin/covid-19-surecinde-egitim-uzaktan- ogrenme-sorunlar-cozum-onerileri 13 Ağustos 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • The World Bank (2020). How countries are using edtech (including online learning, radio, television, texting) to support access to remote learning during the COVID-19 pandemic. https://www.worldbank.org/en/topic/edutech/brief/how-countries-are-using-edtech-to-support-remote-learning-during-the-covid-19-pandemic 14 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Todd, G. (2020). COVID-19 and the education systems in Tanzania: Brainstorming for a true ed-tech disruption? (Part II). https://blogs.worldbank.org/education/covid-19-and-education-systems-tanzania-brainstorming-true-ed-tech-disruption-part-ii?CID=WBW_AL_BlogNotification_EN_EXT&fbclid=IwAR1vdN45Ch0ddSRmz2grJpsKbXKdH0Tg5ZU8oHepwukHNZI-3rIur51Zhb0 10 Ağustos 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Veriava, F. (29 Mart 2020). Education must continue throughout the pandemic. https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-03-29-education-must-continue-throughout-the-pandemic/ 13 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • UNESCO (2020a). School closures caused by Coronavirus (Covid-19). https://en.unesco.org/covid19/educationresponse 11 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • UNESCO (2020b). Alternative solutions to school closure in Arab countries to ensuring that learning never stops Covid-19 education response. Education 2030, 1-7.
  • UNESCO (2020c). Covid-19 impact on education. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse 12 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • UNESCO (2020d). Resources for parents and teachers: Motivating and supporting children during remote learning. https://en.unesco.org/news/resources-parents-and-teachers-motivating-supporting-children-during-remote-learning 12 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • UNESCO (2020e). CapED launches COVID-19 Education Responses in 17 countries. https://en.unesco.org/news/caped-launches-covid-19-education-responses-17-countries 12 Ağustos 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Wilson, R., & Mude, W. (2020). Australian schools are closing because of coronavirus, but should they be? https://theconversation.com/australian-schools-are-closing-because-of-coronavirus-but-should-they-be-133432 12 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • WHO (2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19. https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020 30 Mart 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • YÖK (2020a). Basın Açıklaması. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx 15 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • YÖK (2020b). YÖK, Engelli Öğrencilerin Uzaktan Eğitimde Yaşadığı Sıkıntılara Yönelik Harekete Geçti. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/engelli-ogrenciler-icin-uzaktan-egitim.aspx 10 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • YÖK (2020c). YÖK'ten Üniversitelerdeki Sınavların Yüz Yüze Gerçekleştirilmeyeceğine İlişkin Karar. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/yok-ten-sinavlara-iliskin-karar.aspx 12 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • YÖK Dersleri Platformu (2020). Yükseköğretim Kurumları Dersleri. https://yokdersleri.yok.gov.tr/ 01 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • Yüzbaşıoğlu, N. (2020). Kovid-19 salgını dünya genelinde uzaktan ve sanal eğitimi zorunlu kıldı. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/kovid-19-salgini-dunya-genelinde-uzaktan-ve-sanal-egitimi-zorunlu-kildi/1814237 18 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özcan Eken Bu kişi benim 0000-0001-6540-3984

Nilgün Tosun 0000-0002-3470-858X

Derya Tuzcu Eken 0000-0003-2606-1314

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 SALGIN SÜRECİNDE TÜRKİYE'DE VE DÜNYADA EĞİTİM

Kaynak Göster

APA Eken, Ö., Tosun, N., & Tuzcu Eken, D. (2020). COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 113-128. https://doi.org/10.37669/milliegitim.780722

Cited By