GÖÇ MAĞDURU ÇOCUKLARIN COVİD-19 SALGINI SÜRECİNDEKİ ÖĞRENME DENEYİMLERİ
Yıl 2020,
SALGIN SÜRECİNDE TÜRKİYE'DE VE DÜNYADA EĞİTİM, 783 - 800, 29.12.2020
Serkan Çelik
,
Nergiz Kardaş İşler
Öz
Bu çalışmada göç mağduru Suriyeli ilkokul öğrencilerinin Covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitimdeki öğrenme süreçlerinde karşılaştıkları zorluklara ve fırsatlara ilişkin duygu ve düşüncelerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma, nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması deseni kullanılarak zorunlu göç nedeniyle Türkiye’ye gelmiş 36 4. sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Bulgular katılımcıların görüşlerinin dört farklı tema altında yer aldığını göstermiştir. Bunlar (1) okuldan uzak kalma durumu, (2) evdeki eğitim etkinlikleri durumu, (3) dersler açısından zorlanılan durumlar, (4) dersler açısından hoşa giden durumlar”dır. Covid-19 salgını sürecinde uygulanmaya başlanan uzaktan eğitim uygulamaları, ülkemizde yaşayan göç mağduru öğrencilerin hem olumlu hem de olumsuz öğrenme deneyimleri elde etmelerine neden olmuştur. Uzaktan eğitime ilişkin ortaya koyulan bu geribildirimlerin hem uzaktan hem de yüz yüze eğitim süreçlerinin geliştirilmesi adına kullanılabilmesi ve daha nitelikli öğrenme ortamlarının oluşturulabilmesi sağlanabilir.
Kaynakça
- AKPINAR, T. (2017). Türkiye’deki Suriyeli mülteci çocukların ve kadınların sosyal politika bağlamında yaşadıkları sorunlar. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 3(3), 16-29.
- AYDİN, H. ve KAYA, Y. (2017). The educational needs of and barriers faced by Syrian refugee students in Turkey: A qualitative case study. Intercultural Education, 28(5), 456-473.
- BAŞAR, M., AKAN, D. ve ÇİFTÇİ, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1571-1578.
- BERNS, R. M. (2012). Child, family, school, community: Socialization and support. Nelson Education.
- BOZKURT, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
- BURDEN, P. (2013). Classroom management: Creating a successful K-12 learning community. John Wiley & Sons, USA.
- COOPER, H. (2001). The battle over homework: comman ground for administrators, teachers and parents, (3.baskı). Thousand Oaks, Corwin Press, CA.
- COŞKUN, İ., ÖKTEN EREN, C., DAMA, N., BARKÇİN, M., ZAHED, S., FOUDA, M., TOKLUCU, D. ve ÖZSARP, H. (2017). Engelleri aşmak Türkiye’de Suriyeli çocukları okullaştırmak. SETA Yayınları, İstanbul.
- CRESWELL, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni içinde, ss. 69-110. Siyasal Kitabevi, Ankara.
İ̇KMEN, S. ve BAHÇECİ̇, F. (2020). Covid-19 Pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
- DOĞAN, B. ve ATEŞ, A. (2018). MEB ’e bağlı okullarda öğrenim gören Suriyeli öğrencilere yönelik verilen Türkçe dersinin öğreticiler tarafından değerlendirilmesi (Malatya örneği). Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 105–124.
- DOĞAN, B. ve KARAKUYU, M. (2016). Suriyeli göçmenlerin sosyoekonomik ve sosyokültürel özelliklerinin analizi: İstanbul Beyoğlu örneği. Marmara Coğrafya Dergisi, 33, 302-333.
- DSÖ (2020). Dünya Sağlık Örgütü. https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1 adresinden 27 Temmuz 2020 tarihinde edinilmiştir.
- EMİN, M. E. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi Temel Eğitim Politikaları.
http://file.setav.org/Files/Pdf/20160309195808_turkiyedeki-suriyeli-cocuklarin-egitimi-pdf.pdf adresinden 14 Temmuz 2020 tarihinde edinilmiştir.
- ERÇETİN, Ş. Ş. ve KUBİLAY, S. (2018). Educational expectations of refugee mothers for their children. In Educational development and ınfrastructure for immigrants and refugees: 171-195. IGI Global.
- ERÇETİN, Ş., Ş., POTAS, N. ve AÇIKALIN, Ş. N. (2017). The problems that school administrators and Syrian teachers encounter during the educational process of Syrian refugee children: Ankara-Altındağ example. Immigration and the Current Social, Political, and Economic Climate: Breakthroughs in Research and Practice içinde. ss. 317-326. IGI Global.
- ERTAŞ, H. ve ÇİFTÇİ KIRAÇ, F. (2017). Türkiye’de Suriyeli göçmenlere yönelik yapılan eğitim çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 13, 99-110.
- GÜN, Z. ve BAYRAKTAR, F. (2008). Türkiye’de iç göçün ergenlerin uyumundaki rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 19(2), 167-176.
- GÜNEŞ, F. (2014). Eğitimde ödev tartışmaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-25.
- HAUBER-ÖZER, M. (2019). Schooling gaps for Syrian refugees in Turkey. Forced Migration Review, 60, 50-52.
- HOLMBERG, B. (2005). Theory and practice of distance education. Routledge, New York.
- JOHNSON, J. L. (2003). Distance education: The complete guide to design, delivery and improvement. Teachers College Press, New York.
- KAZU, H. ve DENİZ, E. (2019). Kapsayıcı eğitim bağlamında öğretmenlerin mülteci öğrencilere ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 1337-1368.
- KILIÇ, V. A. ve GÖKÇE, A. T. (2018). The problems of Syrian students in the basic education in Turkey. European Journal of Social Sciences Education and Research, 5(1), 199-211.
- KIRMIZIGÜL, H. G. (2020). COVID-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
- KOÇOĞLU, A. ve YANPAR YELKEN, T. (2018). Suriyeli öğrencilere Türkçe dil becerileri kazandırma sürecinde ilkokul Türkçe dersi öğretim programları ile ilgili öğretmen görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(2), 131-160.
- MCHOUL, A. W. (1985). Two aspects of classroom interaction: Turn-taking and correction. Australian Journal of Human Communication Disorders, 13, 53-64.
- MIDKIFF, S. F. ve DASILVA, L. A. (2000, Ağustos). Leveraging the web for synchronous versus asynchronous distance learning. International Conference on Engineering Education içinde (ss. 14-18).
- PATTON, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir, Çev Ed.). Pegem, Ankara.
- SAĞALTICI, E. (2013). Suriyeli mültecilerde travma sonrası stres bozukluğu taraması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Türkiye.
- SARITAŞ, E., ŞAHİN, Ü. ve ÇATALBAŞ, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
- SEYDİ, A. R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305.
- SINCLAIR, J. ve COULTHARD, M. (1975). Towards an analysis of discourse. Oxford: Oxford University Press.
- ŞENTÜRK, İ. (2018). Rethinking education policies within the axis of being a refugee: Refugees and multiculturalism-proposals for Turkey. Educational Development and Infrastructure for Immigrants and Refugees içinde. ss. 108-124. IGI Global.
- TOMLINSON, C. (2001). How to differentiate İnstruction in mixed-ability classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
- TUNGA Y., ENGİN G. ve ÇAĞILTAY, K. (2020). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bir alanyazın taraması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 317-333.
- UNICEF (2015). Türkiye’deki Suriyeli çocuklar.
http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/T%C3%BCrkiyedeki%20Suriyeli%20%C3%87ocuklar_Bilgi%20Notu%20Nisan%202016_1.pdf adresinden 6 Temmuz 2020 tarihinde edinilmiştir.
- VYGOTSKY, L. S. (1978). Interaction between learning and development. M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souber-Man (Ed.), Mind in society: The development of higher psychological processes içinde (ss. 79-91). Cambridge, MA: Harvard University Press.
- ZENGİN, M. ve ATAŞ-AKDEMİR, Ö. (2020). Teachers’ views on parent involvement for refugee children’s education. Journal of Computer and Education Research, 8(15), 75-85.