Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN İDEAL ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 229, 567 - 585, 04.02.2021

Öz

Bu çalışmada, ideal öğretmenin özeliklerine ilişkin
öğretmenlerin görüşlerinin

incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma
nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim çalışması desenine göre yapılmıştır.
2017–2018 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışma
grubunu; Erzincan ili merkez ilçesinde ve Van ili Merkez Tuşba ilçesinde yer
alan ilkokul ve ortaokullarda görevli 70 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri
toplama aracı olarak öğretmenlerin görüşlerinin alındığı yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Veri toplama aracında öğretmenlere dört adet açık
uçlu soru yöneltilmiştir. Veriler yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmış ve
verilerin yorumlanması sürecinde içerik analizi ve sürekli karşılaştırma
tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğretmenlerin, ideal öğretmenin
özelliklerine ilişkin görüşleri, kendilerini ideal öğretmene yakın ve uzak
gördükleri özellikleri ve yaşantılarındaki en iyi/en kötü öğretmen olarak
nitelendirdikleri öğretmenlerin özellikleri olmak üzere üç başlık altında yer
almıştır. Araştırmanın ideal öğretmenin özellikleri teması altında 18 kategori,
öğretmenlerin kendilerini ideallerindeki öğretmene yakın ve uzak buldukları
özellikleri teması altında 20 kategori ile tanınan en iyi/en kötü öğretmen
özellikleri teması altında ise 26 kategori elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Bu çalışma 10-12 Mayıs 2018 tarihlerinde Sivas’ta düzenlenen 13. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresinde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
  • KaynaklarArnon, S. ve Reichel, N. (2007). Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a good teacher and of their own qualities as teachers. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 13(5),441 – 464.Arnon, S. ve Reichel, N. (2009). Closed and open-ended question tools in a telephone survey about “The Good Teacher”: An example of mixed method study. Journal of Mixed Methods Research, 3(2), 172 – 196.Başaran, A. R. ve Baysal, S. (2016). Öğretmen adaylarının ideal bir öğretmen hakkındaki görüşleri. Pegem Atıf İndeksi, 29-44.Bannink, A. ve Van Dam, J. (2007). Bootstrapping reflection on classroom interactions: Discourse contexts of novice teachers’ thinking. Evaluation and Research in Education, 20(2), 81 – 99.Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi. (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.Budak, Y. ve Demirel, Ö. (2003). Öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyacı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 9(33), 62 – 81.Çalışkan, M., Işık, A. N. ve Saygın, Y. (2013). Öğretmen adaylarının ideal öğretmen algıları. İlköğretim Online, 12(2).Çelikten, M. ve Can, N. (2003). Yönetici, öğretmen ve veli gözüyle ideal öğretmen. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 253-267.Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.Çetin, Ş. (2001). İdeal öğretmen üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 149, 29-37.Feldman, K. A. (1976). The superior college teacher from the students' view. Research in Higher Education, 5(3), 243-288.Gallavan, N. P., Peace, T. M. ve Thomason, R. M. R. (2009). Examining teacher candidates' perceptions of teachers' professional dispositions. In P. R. LeBlanc ve N. P. Gallavan (Eds.), Affective teacher education: Exploring connections among knowledge, skills, and dispositions (39-60). NY: Rowman & Littlefield Education.Gençtürk, E., Akbaş, Y. ve Kaymakçı, S. (2012). Qualifications of an Ideal Teacher According to Social Studies Preservice Teachers. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(2), 1569-1572.Gültekin, M. (2015). İlköğretim öğrencilerinin ideal öğretmen algısı. Electronic Turkish Studies, 10(11).Ingvarson, L. (2002). Development of a national standards framework for the teaching proffession. Australian Council for Educational Research,1, 1-32.Işıktaş, S. (2015). Öğretmen adaylarının iyi öğretmen olma ile ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(4), 119-131.Kızıltepe, Z. (2002). İyi ve etkili öğretmen. Eğitim ve Bilim, 27(126).Köksal, N. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin öğretmen, müdür ve bakanlık yetkilileri tarafından değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 36 – 46.Lamm, T. (2000). In the ideological whirlpool: Education in the twentieth century. Jerusalem: Magness.Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. USA: Sage Publications.Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri. [Çevrim-içi: http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355.pdf], Erişim tarihi: 01.03.2018.Minor, L. C., Onwuegbuzie, A. J., Witcher, A. E. ve James, T. L. (2002). Preservice teachers’ educational beliefs and their perceptions of characteristics of effective teachers. Journal of Educational Research, 96(2), 116-127.Mızrak Karcı, M. (2016). Öğrenci gözüyle ideal öğretmenin özellikleri: Gazi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi örneği. Milli Eğitim Dergisi, 45(209), 80-101.Murphy, P. K., Delli, L.A. ve Edwards, M. N. (2004). The Good teacher and good teaching: Comparing beliefs of second-grade students, preservice teachers, and inservice teachers. The Journal of Experimental Education, 72(2), 69 – 92.Niemi, H. ve Jakku-Sihvonen, R. (2006). Research-based teacher education. Research-based teacher education in Finland, 31-50. Özabacı, N. ve Acat, B. M. (2005). Öğretmen adaylarının kendi özellikleri ile ideal öğretmen özelliklerine dönük algılarının karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 11(2), 211-236.Schwab, J. J. (1973). The practical 3: Translation into curriculum. The school review, 81(4), 501-522.Sezer, Ş. (2016). School administrator’s cognitive constructs related to ıdeal teacher qualifications: A phenomenological analysis based on repertory grid technique. Eğitim ve Bilim, 41(186), 37-51.Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(2), 283-298. Telli, S., Den Brok, P. ve Çakıroğlu, J. (2008). Öğretmen ve öğrencilerin ideal öğretmen hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149), 118-129.Ulusoy, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ideal öğretmen ve mesleki yeterliklerle ilgili değerlendirmeleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 324-341.Yetim, A ve Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 541-550.Yıldırım A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.Yılman, M. (2006). Türkiye’de öğretmen eğitiminin temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Üstüner 0000-0002-1724-8825

Seyfettin Abdurrezzak 0000-0001-9892-7506

Yalçın Varol Yıldızbaş 0000-0002-9134-4276

Yayımlanma Tarihi 4 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 229

Kaynak Göster

APA Üstüner, M., Abdurrezzak, S., & Yıldızbaş, Y. V. (2021). ÖĞRETMENLERİN İDEAL ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(229), 567-585.