Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KÜRESELLEŞME, KÜRESEL EĞİTİM VE KÜRESEL VATANDAŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 229, 129 - 155, 04.02.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin küreselleşme, küresel eğitim ve küresel vatandaş kavramlarına yönelik algılarını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya il merkezinde bulunan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı farklı ortaokullarda görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Okulların seçiminde kolay ulaşılabilirlik kriteri göz önünde bulundurularak, bu okullarda görev yapan öğretmenler arasından gönüllülük esasına dayalı olarak belirlenen 17 erkek 8 kadın olmak üzere toplamda 25 sosyal bilgiler öğretmeni çalışmanın grubunu oluşturmuştur. Nitel araştırma yöntemi olarak hazırlanan çalışmada, veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği kullanılmış, veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde; sosyal bilgiler öğretmenlerinin küreselleşmeyi kısmen destekledikleri ve küreselleşme kavramını teknoloji ile bütünleştirdikleri belirlenmiştir. Eğitimde küreselleşmeye çoğunlukla olumlu yönde baktıkları belirlenirken; küresel vatandaş kavramını dünyadaki gelişmeleri takip eden kişi olarak tanımlamışlardır. Öğrencilerini birer küresel vatandaş olarak eğitme eğiliminde oldukları, sosyal bilgiler dersi içinde küreselleşme eğitiminin verilmesine sıcak baktıkları; fakat bunun milli değerlerin korunması şartıyla olduğu fikri öne çıkmıştır. Konuya yönelik yurt içi ve yurt dışı projelerin hazırlanması için öğretmenlerin desteklenmesi, öğretmenlere seminerler düzenlenmesi, MEB destekli bültenler oluşturulması gibi çeşitli önerilerde bulunulabilmektedir.

Kaynakça

  • AÇIKALIN, M. (2010). The influence of global education on the turkish social studies curriculum. The Social Studies, 101, 254-259.
  • AÇIKALIN, M. (2013). Preservice social studies teachers’ understanding of global education. Mediterranean Journal of Educational Research, 14, 557-562.
  • AN, S. (2014). Preparing elementary teachers as global citizenship educators. Journal of Education, 194(3), 25-38.
  • BALAY, R. (2004). “Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim.” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • CALLIS, L. K. & Osborn, D. (2014). Teachers’ reflections on education in a global age. Journal of Education, 194(3), 13-24.
  • CERİT, Y. (2004). Küreselleşme sürecinde ilköğretim okulu yöneticilerinin nitelikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(8), 1-11.
  • DUMANLI KÜRKÇÜ, D. (2013). Küreselleşme kavramı ve küreselleşmeye yönelik yaklaşımlar. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 3 (2), 1-11.
  • EGÜZ, Ş. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık eğitimine yönelik algıları. Ijoess, 7 (7), 24, 30-49.
  • ESSAYS, UK. (2018). Effects of globalisation in education essay. 18 Nisan 2019 da indirildi. https:// www.ukessays.com/essays/education/effects-of-globalisation-in-education-education- essay.php
  • FISCHER, S. (2003). Globalization and its challenges. American Economic Review, 93 (2), 1- 30.
  • GUARMERY, C. J. (2002). Internationalizing the united states survey course: American history for a global age. The History Teacher, 36(1), 37-64.
  • GUPTA, P. (2019). Impact of globalization in education. 18 Nisan 2019 da indirildi. http://edtechreview. in/news/2730-globalization-in-education
  • GÜNEL, E. (2016). Türkiye’de küresel bakış açısının sosyal bilgiler eğitimine kaynaştırılması: sosyal bilgiler öğretmen adayları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI),7 (4), 440-461.
  • HYTTEN, K. & Bettez, S. C. (2008). Teaching globalization issues to education students: What’s the point?, Equity & Excellence in Education, 41(2), 168-181.
  • KAN, Ç. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 25-30.
  • KIRKWOOD, T. F. (2002). Teaching about japan: global perspectives in teacher decisionmaking, content, and practice. Theory and Research in Social Education, 30(1), 88-115.
  • MANGRAM, J. & Watson, A. (2011). Us and them: social studies teachers’ talk about global education. Journal of Social Studies Research, 35 (1), 95-116.
  • MERRIAM, S. B. (2018). Nitel araştırma-desen ve uygulama için bir rehber. Selahattin Turan (Çev.) Nobel Yayınevi: Ankara.
  • METZGER, D. J. (1988). The challenges facing global education. Louisiana Social Studies Journal, 15(1), 13-16.
  • MILES, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MILIZIANO, K. R. (2009). Teaching social studies in an age of globalization: a case study of secondary social studies teachers’ participation in the una-usa’s global classrooms curriculum program. Unpublished Doctoral Dissertation. University of South Florida: Tampa, FL.
  • NATIONAL Council For The Social Studies (2016). Global and international education in social studies. 10 Nisan 2019 da indirildi. https://www.socialstudies.org/positions/global_and_international_education
  • NATIONAL Report on Austria (tarihsiz). Global education in austria the european global education peer review process. Nort South Centre of the Council of Europe. 22 Temmuz 2019 da indirildi. https://www.entwicklung.at/fileadmin/user_upload/Dokumente/EPOL/ Global_Education_in_Austria.pdf
  • ÖZTÜRK, F. & Günel, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin küresel sistemler, küresel eğitim ve çeşitlilik kavramlarına ilişkin algısı. İlköğretim Online, 15(1), 172-185. doi: http://dx. doi.org/10.17051/io.2016.79798
  • PATTON, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3. edition). California: Sage.
  • SCHOLTE, J. A. (2005). Globalization a critical introduction (second edition). UK: Red Globe Press.
  • SENOUCI, A. & Kherrous, A. (2014-2015). The impact of globalization on education. 18 Nisan 2019 da indirildi. http://dspace.univ-tlemcen.dz/bitstream/112/7865/1/snouci-abdelhadi. pdf
  • SMITH, A. F. (2002). How global is the curriculum?. Educational Leadership, 60 (2),38-41.
  • SRINIVASAN, T. N. (2002). Globalization: is it good or bad?. Policy Brief Stanford İnstitute for Economic Policy Research. 18 Nisan 2019 da indirildi. https://siepr.stanford.edu/sites/ default/files/publications/policybrief_dec02_0.pdf
  • THORNTON, S. (1989). Aspiration and practice: teacher as curriculum-instructional gatekeeper in social studies. Paper Presented At The Annual Meeting Of The American Educational Research Association (AERA), San Francisco, CA.
  • TUCKER, J. L. & Cistone, P.J. (1991). Global perspectives for teachers: an urgent priority. Journal of Teacher Education, 42(1), 3-10.
  • WINTERS, C. (tarihsiz). Globalization and teacher self-efficacy. 09 Haziran 2019 da indirildi. https:// www.academia.edu/8505967/Globalization_and_Teacher_Self-Efficacy
  • WOLSEY, T. D. & Lapp, D. (2014). School gardens: situating students within a global context. Journal of Education, 194 (3), 53-60.
  • YILDIRIM, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. genişletilmiş baskı). Seçkin Yayınevi:Ankara.
  • ZONG, G. & Farouk, M. (1999). The effects of participation in an internet-based project on the development of preservice social studies teachers’ global knowledge and global mindedness. The 79th NCSS Annual Conference November 19-21, 1-21.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nadire Emel Akhan 0000-0003-3628-8571

Burcu Kaymak 0000-0003-0551-584X

Yayımlanma Tarihi 4 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 229

Kaynak Göster

APA Akhan, N. E., & Kaymak, B. (2021). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KÜRESELLEŞME, KÜRESEL EĞİTİM VE KÜRESEL VATANDAŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(229), 129-155.