Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LİSANSÜSTÜ DÜZEYDE EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMELERİ: BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 230, 939 - 958, 04.05.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.653099

Öz

Yüksek lisans ve doktora programlarından oluşan lisansüstü eğitim, lisans eğitiminin tamamlanmasının ardından seçilen bir dalda düzenlenen iki aşamalı öğretim sürecini kapsamaktadır. Lisansüstü eğitim belli bir alanda uzmanlaşmayı amaçlayan eğitimdir. Lisansüstü eğitimin amaçlarına ulaşabilmesi için, eğitimin verildiği alanın içeriklerine uygun programların hazırlanması ve öğrenci ile öğretim üyelerinin işbirliği içerisinde hareket etmeleri gerekmektedir. Bu süreçte öğrencilerin ihtiyaç, beklenti ve görüşlerinin ortaya çıkarılması da programın başarılı olmasında önemli unsurlar olarak değerlendirilmektedir. Bu nedenle bir programa yönelik öğrencilerin görüşleri, o programı hazırlayan ve uygulayanların görüşleri kadar önemli görülmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı Bilgisayar Öğretimi ve Teknoloji Eğitimi (BÖTE) alanında lisansüstü eğitim alan öğrencilerin lisansüstü eğitime ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak olarak belirlenmiştir. Bu doğrultuda öğrencilerin lisansüstü eğitim alma nedenleri, lisansüstü eğitimden beklentileri, lisansüstü eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerine ilişkin görüşleri ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda 10’u yüksek lisans, 10’u doktora öğrencisi olmak üzere 20 lisansüstü öğrencisine ulaşılmıştır. Çalışmayla ilgili veriler “Lisansüstü Eğitime İlişkin Görüş Formu” başlıklı bir form aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen verilerden, öğrencilerin lisansüstü eğitimi genel olarak akademik kariyer, bilimsel süreçler, kişisel gelişim ve alanda uzmanlaşma kavramlarıyla bütünleştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abdioğlu, C. ve Çevik, M. (2017), Ales’in akademik ve idari personel görüşlerine göre değerlendirilmesi Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 719-732. Alabaş, R., Kamer, S. T., ve Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar/Master's Degree Education İn The Career Development Of Teachers: Reasons Of Preference And The Problems That They Face Throughout The Process. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 89-107. Alhas, A. (2006), Lisansüstü eğitim yapmakta olan milli eğitim bakanlığı öğretmenlerinin lisansüstü eğitime bakış açıları (Ankara İli Örneği), Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Arıcı, H. (2001) Sosyal Bilimler Alanında Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim. Ankara: TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri (7): Bilim Adamı Yetiştirme- Lisansüstü Eğitim: TÜBİTAK Matbaası, 56, 57, 65 Aslan, C. (2010). Türkçe Eğitimi Programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 87-115. Aydın, E. ve Hayal, M. A. (2014). Lisansüstü eğitime devam eden öğretmenlerin lisansüstü eğitime ilişkin görüşleri. III. Sakarya’da Eğitim Araştırmaları Kongresi, 74. Aydın, S. (2014). Olgubilim araştıması, Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Ed. Metin, M.). Ankara: Pegem Akademi Brown G. ve Atkins, M. (1991). Effective teaching in higher education, Routledge, London. Bülbül,T. (2003), “Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesinde görev yapan öğretim üyelerinin lisansüstü öğretime öğrenci seçme sürecine ilişkin görüşleri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt, 36, Sayı, 1-2, 167-174, Ankara. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. B.). Ankara: Pegem Akademi. Dilci, T. ve Gürol, M. (2012). Öğretim üyeleri bakış açısıyla lisansüstü eğitiminin yaşam alanına yansımaları eğitim bilimleri örneklemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 1073-1090. Düzkantar Uysal, A. ve Batu, E. S. (2010). Zihin engellilerin eğitimi anabilim dalı’nda yüksek lisans yapan öğrencilerin, yüksek lisans eğitimi sürecine ilişkin görüşleri. Anadolu University Journal of Social Sciences, 10(2). Gömleksiz, M. N. ve Et, S. Z. (2013). Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 145-152. Gömleksiz, M. N. ve Yıldırım, F. (2013). Lisansüstü eğitim alan öğrencilerin lisansüstü eğitime ilişkin görüşleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 68-74. Güven, İ. ve Tunç, B. (2007). Lisansüstü öğretim becerilerinin akademik sorunları (Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği). Mili Eğitim Dergisi, Sayı: 173, Ss.157-172. Karakul, A. K. ve Karakütük, K. (2015). Lisansüstü öğretime öğrenci seçiminde kullanılan ölçütlere ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(2), 179-200. Nas, S., Peyman, D. ve Arat, Ö. G. (2016). Bireylerin yüksek lisans yapma nedenleri üzerine bir araştırma. Dokuz Eylul University Journal Of Graduate School Of Social Sciences,18(4). Özmenteş, G. ve Özmenteş, S. (2010). Buca Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı yüksek lisans öğrencilerinin lisansüstü eğitimden beklentileri ve yüksek lisans programı ile ilgili görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 15-25. Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2006). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tosun, İ. (2001) Konuşma Metni. TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri (7): Bilim Adamı Yetiştirme- Lisansüstü Eğitim: TÜBİTAK Matbaası, Ankara, 7, 9, 10, 12 Türker, K. (2001) Bilim Adamı Yetiştirme: Dünya’da E Türkiye’de Lisansüstü Eğitim. TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri (7): Bilim Adamı Yetiştirme- Lisansüstü Eğitim: TÜBİTAK Matbaası, Ankara, 22, 30-32 Varış, F. (1972). Türkiye'de lisans-üstü eğitim. Pozitif Bilimlerin Temel ve Uygulamalı Alanlarında. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 51-74. 173, Ss. 157–171 YÖK. (15/10/2008a) Lisansüstü Eğitim Ve Öğretim Yönetmeliği. (Mad. 1 / A, B) Resmi Gazete Tarihi: 01.07.1996 Resmi Gazete Sayısı: 22683: Mad. 2 / A, B, C, Mad.9/ A, Mad.14 A, Mad. 18 A, B Mad. 26 A
Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 230, 939 - 958, 04.05.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.653099

Öz

Postgraduate education, which consists of master's and doctoral programs, includes a two-stage teaching process in a selected branch after the undergraduate education. Postgraduate education aims to specialize in a certain field. In order to achieve the aims of postgraduate education, it is necessary to prepare programs suitable for the content of the field in which the education is given and to act in cooperation with the students and faculty members. In this process, revealing the needs, expectations and opinions of the students are considered as important for the success of the program. For this reason, the opinions of the students towards a program are considered as important as the opinions those who prepare and evaluate the program. In this context, the aim of this study is to reveal the opinions of graduate students in the field of Computer Education and Instructional Technology (CEIT) about post-graduate education. In this direction, the students' reasons for receiving post graduate education, their expectations from post-graduate education, the problems they encountered during the postgraduate education process, and their opinions about these problems were tried to be revealed. For this purpose, 20 graduate students were reached, 10 of whom were masters students and others were doctoral students. The data were collected through a form titled “Opinion Form Regarding Postgraduate Education”. From the data obtained, it was concluded that the students generally integrated postgraduate education with the concepts of academic career, scientific processes, personal development and specialization in the field.

Kaynakça

  • Abdioğlu, C. ve Çevik, M. (2017), Ales’in akademik ve idari personel görüşlerine göre değerlendirilmesi Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 719-732. Alabaş, R., Kamer, S. T., ve Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar/Master's Degree Education İn The Career Development Of Teachers: Reasons Of Preference And The Problems That They Face Throughout The Process. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 89-107. Alhas, A. (2006), Lisansüstü eğitim yapmakta olan milli eğitim bakanlığı öğretmenlerinin lisansüstü eğitime bakış açıları (Ankara İli Örneği), Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Arıcı, H. (2001) Sosyal Bilimler Alanında Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim. Ankara: TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri (7): Bilim Adamı Yetiştirme- Lisansüstü Eğitim: TÜBİTAK Matbaası, 56, 57, 65 Aslan, C. (2010). Türkçe Eğitimi Programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 87-115. Aydın, E. ve Hayal, M. A. (2014). Lisansüstü eğitime devam eden öğretmenlerin lisansüstü eğitime ilişkin görüşleri. III. Sakarya’da Eğitim Araştırmaları Kongresi, 74. Aydın, S. (2014). Olgubilim araştıması, Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Ed. Metin, M.). Ankara: Pegem Akademi Brown G. ve Atkins, M. (1991). Effective teaching in higher education, Routledge, London. Bülbül,T. (2003), “Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesinde görev yapan öğretim üyelerinin lisansüstü öğretime öğrenci seçme sürecine ilişkin görüşleri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt, 36, Sayı, 1-2, 167-174, Ankara. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. B.). Ankara: Pegem Akademi. Dilci, T. ve Gürol, M. (2012). Öğretim üyeleri bakış açısıyla lisansüstü eğitiminin yaşam alanına yansımaları eğitim bilimleri örneklemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 1073-1090. Düzkantar Uysal, A. ve Batu, E. S. (2010). Zihin engellilerin eğitimi anabilim dalı’nda yüksek lisans yapan öğrencilerin, yüksek lisans eğitimi sürecine ilişkin görüşleri. Anadolu University Journal of Social Sciences, 10(2). Gömleksiz, M. N. ve Et, S. Z. (2013). Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 145-152. Gömleksiz, M. N. ve Yıldırım, F. (2013). Lisansüstü eğitim alan öğrencilerin lisansüstü eğitime ilişkin görüşleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 68-74. Güven, İ. ve Tunç, B. (2007). Lisansüstü öğretim becerilerinin akademik sorunları (Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği). Mili Eğitim Dergisi, Sayı: 173, Ss.157-172. Karakul, A. K. ve Karakütük, K. (2015). Lisansüstü öğretime öğrenci seçiminde kullanılan ölçütlere ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(2), 179-200. Nas, S., Peyman, D. ve Arat, Ö. G. (2016). Bireylerin yüksek lisans yapma nedenleri üzerine bir araştırma. Dokuz Eylul University Journal Of Graduate School Of Social Sciences,18(4). Özmenteş, G. ve Özmenteş, S. (2010). Buca Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı yüksek lisans öğrencilerinin lisansüstü eğitimden beklentileri ve yüksek lisans programı ile ilgili görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 15-25. Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2006). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tosun, İ. (2001) Konuşma Metni. TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri (7): Bilim Adamı Yetiştirme- Lisansüstü Eğitim: TÜBİTAK Matbaası, Ankara, 7, 9, 10, 12 Türker, K. (2001) Bilim Adamı Yetiştirme: Dünya’da E Türkiye’de Lisansüstü Eğitim. TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri (7): Bilim Adamı Yetiştirme- Lisansüstü Eğitim: TÜBİTAK Matbaası, Ankara, 22, 30-32 Varış, F. (1972). Türkiye'de lisans-üstü eğitim. Pozitif Bilimlerin Temel ve Uygulamalı Alanlarında. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 51-74. 173, Ss. 157–171 YÖK. (15/10/2008a) Lisansüstü Eğitim Ve Öğretim Yönetmeliği. (Mad. 1 / A, B) Resmi Gazete Tarihi: 01.07.1996 Resmi Gazete Sayısı: 22683: Mad. 2 / A, B, C, Mad.9/ A, Mad.14 A, Mad. 18 A, B Mad. 26 A
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meltem Kurtoğlu Erden

Süleyman Sadi Seferoğlu 0000-0002-5010-484X

Yayımlanma Tarihi 4 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 230

Kaynak Göster

APA Kurtoğlu Erden, M., & Seferoğlu, S. S. (2021). LİSANSÜSTÜ DÜZEYDE EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMELERİ: BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 939-958. https://doi.org/10.37669/milliegitim.653099