Gerek Avrupa’da gerekse Türkiye’de ilkokula kaç yaşında başlanılması gerektiği uzun yıllar boyunca cevabı aranan sorulardan birisidir. Bu soru ülkemizde eğitim politikaları neticesinde farklı şekillerde cevaplandırılmıştır. Bu araştırmada amaç, ilkokula başlama yaşına ilişkin birinci sınıf öğrencilerinin okuma hızlarını ölçerek, bir eğitim-öğretim yılında ne kadar değişiklik gösterdiğini ortaya çıkarmaktır. Ayrıca, ilkokula zorunlu ya da erken kayıt yaşında başlamanın okuma hızına etkisini inceleyerek veli ve okul idarelerinin, öğrencileri ilkokula kaydetme kararlarına yardımcı olunması hedeflenmektedir. 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Trabzon ilinin Yomra ilçesindeki bir devlet okulunda gerçekleştirilen bu araştırmada, nicel araştırma yaklaşımlarından tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma ilkokula devam eden 220 birinci sınıf öğrencisinden veri toplanarak yürütülmüş, veri toplama aracı ise araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Veri toplamak için kullanılacak olan metin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ücretsiz olarak ilkokullarda dağıtılan İlkokul Türkçe 1 Ders Kitabı’ndan seçilmiştir. Okutulacak metnin seçiminde, öğrenciler arasındaki eşitliği sağlayabilmek adına tüm sınıfların daha önce işleyerek bitirmiş olduğu bir metin olmasına dikkat edilmiştir. Veri toplamaya başlamadan önce çalışmanın pilot uygulaması yapılmış ve pilot uygulamadan elde edilen verilere göre veri toplama aracı güncellenmiştir. Veri toplama esnasında öğrenciler okuma eylemini gerçekleştirirken araştırmacı tarafından kronometre kullanılarak bir dakikalık süre tutulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre; zorunlu kayıt yaşındaki öğrencilerin Kasım ayına göre okuma hızlarını %73 oranında artırdıkları ve dakikada ortalama 38,98 kelime okudukları belirlenmiştir. Sağlık raporu alınabilecek yaşta iken ilkokula kaydı yapılan öğrencilerin okuma hızlarını %88 oranında artırdıkları ve dakikada ortalama 32,60 kelime okudukları; velisinin dilekçesi ile kayıtları ertelenmeyen öğrencilerin ise okuma hızlarını %118 oranında artırdıkları ve dakikada ortalama 35 kelime okudukları belirlenmiştir. Ayrıca, 72 ay altındaki tüm öğrencilerin dakikada ortalama 33,07 kelime, 72 ay ve üzerindeki tüm öğrencilerin ise dakikada ortalama 38,98 kelime okudukları belirlenmiştir. Bu sonuca göre yaşı küçük olan öğrenciler yaşı büyük öğrencilerden %15,17 daha az okuyarak Kasım ayında %27,13 olan farkı %44 oranında azaltmışlardır. Öğrencilerin yanlış okudukları kelime ortalamalarına göre ise öğrenciler arasında fark bulunamamıştır. Bu veriden hareket edildiğinde, yavaş okuyarak daha fazla dikkat eden 72 ayın altındaki öğrencilerin daha az okuma hatası yaptığı, 72 ay ve üzerindeki öğrencilerin ise daha hızlı okuyarak daha çok okuma hatası yaptığı söylenebilir. Araştırmada, okuma hızı hakkında daha uzun dönemli araştırmaların ve okuduğunu anlama süreci hakkında çalışmaların yapılması, okuma hızının düşük olduğu belirlenen öğrencilerle kelime tanıma ve okuma etkinliklerinin yapılması önerilmektedir.
ilkokula başlama yaşı zorunlu kayıt birinci sınıf okuma hızı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 230 |