Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKULA DEVAM EDEN ÇOCUKLARIN OLUMLU VE OLUMSUZ DUYGULAR VE BAĞLANMA METAFORLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 232, 89 - 104, 24.11.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.731043

Öz

Bu çalışmanın amacı orta çocukluk dönemindeki çocukların mutluluk, kızgınlık, korku, üzüntü ve güven metaforlarını anlamaktır. Araştırmanın evreninin Denizli ili Pamukkale ilçesinde eğitimine devam eden 3. Ve 4. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini Denizli ili Pamukkale ilçesinde eğitimine devam eden 200 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarını yorumlamak için nitel araştırma yöntemleri ve nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Nicel analizlerde SPSS 21.00 paket programında ki-kare analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Metafor analizi sonucunda; çocukların en fazla metaforu “Güven” duygusunda kullandıkları belirlenmiştir(n=45). Sonra sırasıyla; korku(n=41), mutluluk(n=30),kızgınlık(n=29),üzüntü(n=24) şeklinde olmak üzere 5 farklı duygu için 200 öğrenciden toplamda 118 adet geçerli metafor elde edilmiştir. Çocukların 5 duyguda da ortak olarak sadece kişiye ilişkin(n=70) metaforunu kullandıkları belirlenmiştir. “Mutluluk” metaforuna ilişkin frekans ve yüzde dağılımlarına bakıldığında; “mutluluk” kavramını en çok doğa olaylarına ilişkilendirdikleri, “güven” metaforuna ilişkin frekans ve yüzde dağılımlarına bakıldığında; öğrencilerin “güven” kavramını en çok kişilerle ilişkilendirdikleri, “korku” metaforuna ilişkin frekans ve yüzde dağılımlarına bakıldığında; öğrencilerin “korku” kavramını en çok duygusal ifadelerle ilişkilendirdikleri, “kızgınlık” metaforuna ilişkin frekans ve yüzde dağılımlarına bakıldığında; öğrencilerin “kızgınlık” kavramını en çok duygusal ifadelerle ilişkilendirdikleri görülmektedir. Öğrencilerin mutluluk, kızgınlık, korku, üzüntü ve güvenle ilgili verdikleri cevaplarla cinsiyetleri arasında bir ilişki olup olmadığını belirlemek adına yapılan iki değişken için iki yönlü ki-kare testi sonuçlarına göre cinsiyet ve mutlulukla ilgili verilen cevaplar arasında herhangi bir ilişki bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Berk, L. E., Dönmez, A., Onur, B. (2013). Çocuk gelişimi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol.1, Attachment. New York: Basic Books.
  • Campos, J. J., Frankel, C. B., & Camras, L. (2004). On the nature of emotion regulation. . Child development, 75(2), 377-394.
  • Cresswell, J. W. (2013). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel, Karma . Ankara: Eğiten Kitap. Çelik, E., Tuğrul, B., & YALÇIN, S. S. (2002). Dört-altı yaşlar arasındaki anaokulu çocuklarının duygusal yüz ifadesiyle kendilerini anne-babalarını ve öğretmenlerini algılaması. . Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, , 22(22).
  • Demircioğlu, H. (2018). Sosyo-Duygusal Gelişim. N. B. Metin içinde, Çocuk Gelişimi (s. 170-172). Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Flavell, J. H., Flavell, E. R., & Green, F. L. (2001). Development of children's understanding of connections between thinking and feeling. Psychological Science, , 12(5), 430-432.
  • Gander, M. J., Gardiner, H. W., Onur, B., & Dönmez, A. (1993). Cocuk ve ergen gelisimi. İmge kitabevi.
  • Gullone, E. (2000). The development of normal fear: A century of research. Clinical psychology review, . 20(4), 429-451.
  • Gür, Ç., & Koçak, N. (2016). 5 Yaş (48 60 Ay) Çocukların Duygu Tanımlamaları Ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches,, 5(8). Halmatov, S. (2007). Türkiye'de eğitim görmekte olan yabancı uyruklu öğrenciler ile TC uyruklu öğrencilerin psikolojik ihtiyaçlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmış Doktora Tezi: Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Harter, S. (1999). The construction of the self: A developmental perspective. Guilford Press.
  • Holder, M. D., & B., C. (2009). The Contribution of social relationships to children’s Happines. Journal of Happiness Studies , 10:329–349.
  • Kula, S., & Çakar, B. (2015). Maslow ihtiyaçlar hiyerarşisi bağlamında toplumda bireylerin güvenlik algısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. . Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, , 6(12), 191-210.
  • Lo´pez-Pe´rez, B., Sa´nchez, J., & Gummerum, M. (2015). Children’s and adolescents’ conceptions ofhappiness. . Journal of Happiness Studies, 17(6), 2431-2455.
  • Nelson, C. (1987). The recognition of facial expressions in the first 2 years of life: meehanisms of development. Child Development, , 58, 889- 909.
  • Ramazan, O., Zembat, R., Uyanık Balat, G., & Güven, G. (2007). Drawing of emotionally characterised figures by orphanes and the children who live with their families. 17th EECERA Annual Conference. Prague.
  • Saarni, C., Campos, J. J., Camras, L. A., & Witherington, D. (1998). Emotional development: Action, communication, and understanding.Handbook of child psychology.
  • Santrock, J. W. (2015). Yaşam boyu gelişim: Gelişim Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Seligman, M. E. (2002). Gerçek Mutluluk. Ankara: HYB Basın Yayın.
  • Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2018). Btünü beyinli Çocuk. İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Weems, C. F., & Costa, N. M. (2005). Developmental differences in the expression of childhood anxiety symptoms and fears. . Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, , 44(7), 656-663.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. . Seçkin yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Özsarı 0000-0003-4211-8229

Ayşe Dilek Öğretir Özçelik 0000-0002-6380-4757

Yayımlanma Tarihi 24 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 232

Kaynak Göster

APA Özsarı, E., & Öğretir Özçelik, A. D. (2021). İLKOKULA DEVAM EDEN ÇOCUKLARIN OLUMLU VE OLUMSUZ DUYGULAR VE BAĞLANMA METAFORLARININ İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(232), 89-104. https://doi.org/10.37669/milliegitim.731043