Child routines are important in terms of supporting the child developmentally and academically. In this study, it was aimed to adapt the Child Routines Inventory, which was developed by Sytsma, Kelley and Wymer (2001), into Turkish. For research design, the descriptive survey model was used. Within the scope of the study, 960 mothers with children aged 5-12 were reached. 36 incomplete forms were removed, and validity and reliability analyzes were performed on 924 forms. Linear Factor Analysis (CFA) was applied to determine the validity of the scale. As a result of CFA, fit indices χ2/sd 3.8; RMSEA=0.055; SRMR=0.553; NNFI=0.825 were between acceptable and normal values; RMR=0.050 was found to be normal. Item factor loads were found to be between 0.339 and 0.885. The Cronbach alpha coefficient calculated to determine the reliability of the scale was 0.91 for the scale total scores. It was concluded that the scale, which was adapted in line with the results obtained from the research, was suitable for use in Turkey as 36 items and 4 dimensions (daily life routines, domestic responsibilities, discipline routines and homework routines).
child routines child development school age scale adaptation
Çocuk rutinleri, çocuğu gelişimsel ve akademik olarak desteklemesi bakımından önemlidir. Bu çalışmada Sytsma, Kelley and Wymer (2001) tarafından geliştirilen ve özgün adı “Child Routines Inventory” olan Çocuk Rutinleri Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması amaçlanmıştır. Araştırma deseni olarak betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma kapsamında 5-12 yaş arası çocuğu olan 960 anneye ulaşılmıştır. Eksik doldurulan 36 form çıkartılmış ve 924 form üzerinden geçerlik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Ölçeğin geçerliliğini belirlemek için Doğrusal Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. DFA sonucunda uyum indeksleri χ2/sd 3.8; RMSEA=0.055; SRMR=0.553; NNFI=0.825 kabul edilebilir değer ile normal değer aralığında; RMR=0.050 normal değerinde bulunmuştur. Madde faktör yükleri 0,339 ile 0,885 arasında bulunmuştur. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için hesaplanan Cronbach Alpha katsayısı, ölçek toplam puanları için 0,91 bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda uyarlanan ölçeğin 36 madde 4 boyut (Günlük yaşam rutinleri, ev içi sorumluluklar, disiplin rutinleri ve ev ödevi rutinleri) olarak Türkiye’de kullanılmasının uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 53 Sayı: 242 |