The aim of this study is to determine middle school students' metaphorical perceptions of patriotism value. The study was conducted in the phenomenological design, which is among the qualitative research methods. The study group of the research consists of a total of 272 students studying in 5, 6, 7 and 8 grades in a public school in the center of Kilis province in the 2023-2024 academic year. Typical case sampling method, one of the purposive sampling methods, was used to determine the students participating in the study. The research data were collected with the data collection form through metaphors developed by the researchers. In the study, inductive analysis method was used to analyze the data obtained from the participants. As a result of the research, a total of 357 metaphors were identified, including 4 themes, Patriotism as a Relationship between Values, Patriotism as Social Life and Environment, Patriotism as National Identity and Social Ties, and Patriotism as Personal and Social Emotion, and 46 unique metaphors in these themes. The most recurrent metaphors were Love, Respect, Benevolence, Atatürk, Soldier, Flag, Friendship, Mother, Protecting the Homeland, Friend, Army, Father, Loving the Homeland, Family and Tree. When the metaphors obtained in the study and their justifications were analyzed, it was concluded that all of the students' perceptions of the value of patriotism were positive.
Patriotism Metaphorical Perception Secondary School Students
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin vatanseverlik değerine ilişkin metaforik algılarını belirlemektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan olgubilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılında Kilis ili merkezinde bir devlet okulunda 5, 6, 7 ve 8 sınıfta öğrenim gören toplamda 272 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan öğrencilerin belirlenmesinde amaçsal örnekleme yöntemlerinden tipik durum örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen metaforlar yoluyla veri toplama formu ile toplanmıştır. Araştırmada katılımcılardan elde edilen verilerin analizinde tümevarımcı analiz yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, Değerlerarası İlişki Olarak Vatanseverlik, Sosyal Yaşam ve Çevre Olarak Vatanseverlik, Milli Kimlik ve Toplumsal Bağlar Olarak Vatanseverlik ve Kişisel ve Toplumsal Duygu Olarak Vatanseverlik olmak üzere 4 tema ve bu temalarda yer alan benzersiz 46 olmak üzere toplamda 357 metafor tespit edilmiştir. En çok tekrar eden metaforlar Sevgi, Saygı, Yardımseverlik, Atatürk, Asker, Bayrak, Dostluk, Anne, Vatanı korumak, Arkadaş, Ordu, Baba, Vatanı Sevmek, Aile ve Ağaç metaforlarıdır. Çalışmada elde edilen metaforlar ve gerekçeleri incelendiğinde ise öğrencilerin vatanseverlik değerine ilişkin algılarının tamamının olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 245 |