Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Music Teachers' Time Management Skills

Yıl 2025, Cilt: 54 Sayı: 247, 1687 - 1714, 01.08.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1567768

Öz

This study was conducted to examine music teachers' time management behaviors such as perceiving time and using time more efficiently. The research was designed as a survey model from descriptive research methods according to its level and as a quantitative method according to its research type. The sample of the study consisted of music teachers working in public and private institutions (n=253). These teachers were included in the study through convenience sampling technique. “Time Management Scale” and “Personal Information Form” created by the researchers were used as data collection tools. In the analysis of the data, frequency analysis was used to determine the demographic characteristics of the participants, t-test for paired groups, ANOVA for more than two groups and post-hoc test to determine the source of the difference. Effect size values were examined for significant results. In addition, the relative variable coefficient (RVC) of teachers' time management skills was analyzed. As a result of the research, it was concluded that music teachers have good time management. Female teachers' spending time is more positive than male teachers. It can be said that married individuals manage time better than single individuals. Music teachers' time management skills did not differ according to education and age variables. Teachers with high professional seniority have better time management skills than teachers with low professional seniority. This research was conducted with music teachers. In the same research, time management skills of music teachers and teachers working in different branches and other professional groups can be compared. In addition, a qualitative design can be used to conduct a research on music teachers' views on time management.

Kaynakça

  • Akay, A., Ayhan, R., Orhan, R. ve Öçalan, M. (2023). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman yönetimi ile teknoloji bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 9(1), 71-84. https://doi.org/10.46442/intjcss.1168021
  • Alay S. ve Koçak S. (2002). Validity and reliability of time management questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9–13.
  • Babacan, E. ve Küçükosmanoğlu, O. (2015). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri. e-International Journal of Educational Research, 6, 36-50
  • Basak, T., Uzun, S. ve Arslan, F. (2008). Hemsirelik yüksekokulu ögrencilerinin zaman yönetimi becerileri. TAF Prev Med Bull 7(5), 429-434.
  • Brown, C.E. (1998). Coefficient of Variation. In: Applied Multivariate Statistics in Geohydrology and Related Sciences. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-80328-4_13
  • Britton, B. K., & Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405–410.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Veri analizi el kitabı (17. Basım). Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Caz, Ç. (2014). Beden eğitimi öğretmenlerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demirtaş H. ve Özer N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1).
  • Durmaz, M., Hüseyinli, T. ve Güçlü, C. (2016). Zaman yönetimi becerileri ile akademik başarı arasındaki ilişki. Itobiad, Journal of the Human & Social Science Researches, 5(7).
  • Erdem, R., Pirinçci, E. ve Dikmetaş, E. (2005). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi davranışları ve bu davranışların akademik başarı ile ilişkisi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (14), 167-177.
  • Erdem, R. ve Kaya, S. (1998). Zaman yönetimi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 7(2), 99-120.
  • George, D., Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step. a Simple Study Guide and Reference (10. Edition).
  • Gözel, E. (2009). İlköğretim okulu öğretmenlerinin zaman yönetimi hakkındaki görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gözel, E. ve Halat, E. (2010). İlköğretim okulu öğretmenleri ve zaman yönetimi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 73-89.
  • Güçlü, N. (2001). Zaman yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(25), 87-106.
  • Gürer, B., Dedeşah, U. E., Öz, N. & Acun, A. (2016). Beden eğitimi öğretmenlerinin zaman yönetiminin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-11.
  • İlerleyen E. (2014). Öğretmenlerin zaman yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kazan, H. (2016). Bilimsel araştırma teknikleri. İstanbul Üniversitesi, Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Kocabaş, İ. ve Erdem, R. (2003). Yönetici adayı öğretmenlerin kişisel zaman yönetimi davranışları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 191-202.
  • Nelson, D. B., & Nelson, K. W. (2003). Emotional intelligence skills: Significant factors in freshmen achievement and retention. Paper presented at the American Counselling Association Conference, Anaheim, CA.
  • Sezen, A. (2013). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 38, 1-18.
  • Smith J. (1998). Daha iyi nasıl zaman yönetimi. (Çev. A. Çimen). Timaş Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (Çev. Baloğlu, M.), Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tektaş, M. ve Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (23), 221-229.
  • Tezcan M. (1982). Sosyolojik açıdan boş zamanların değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Trueman M., & Hartley J. A. (1996). Comparison between the time-management skills and academic performance of mature and traditional-entry university students. Higher Education, 32(2), 199-215.
  • Tutar, H. (2003). Zaman yönetimi. (Ed. H. Tutar), Nobel Yayın Dağıtım.
  • Varışoğlu, B., Şeref, İ. ve Yılmaz, İ. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının zaman yönetimi becerileri ve tutumlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 47, 75-85.
  • Yıldız, K. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin zaman yönetimi ve stres algılarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(3), 80-99. https://doi.org/10.19126/suje.413286

Müzik Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 54 Sayı: 247, 1687 - 1714, 01.08.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1567768

Öz

Bu çalışma, müzik öğretmenlerinin zamanı algılama ve zamanı daha verimli kullanma gibi zaman yönetimine yönelik davranışlarının incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırma, düzeyine göre betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli, araştırma türüne göre ise nicel yöntem olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu resmî ve özel kurumlarda görev yapan (n=253) müzik öğretmenleri oluşturmuştur. Bu öğretmenler kolayda örnekleme tekniği ile araştırmaya dâhil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Zaman Yönetimi Ölçeği” ile araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için frekans analizi, ikili gruplar için t-testi, ikiden fazla gruplar için ANOVA ve farklılığın kaynağını tespit etmek amacıyla post-hoc testi yapılmıştır. Anlamlı çıkan sonuçlar için etki büyüklüğü değerlerine bakılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin zaman yönetimi becerilerinin bağıl değişken katsayısı (BDK) incelenmiştir. Araştırma sonucunda, müzik öğretmenlerinin zaman yönetiminin iyi olduğu sonucu elde edilmiştir. Kadın öğretmenlerin zaman harcama durumu erkek öğretmenlere göre daha olumludur. Evli olan bireylerin bekâr bireylere göre zamanı daha iyi yönettiği söylenebilir. Müzik öğretmenlerin eğitim ve yaş değişkenine göre zaman yönetimi becerileri farklılık göstermemiştir. Mesleki kıdem yılı yüksek olan öğretmenlerin zaman yönetimi becerileri kıdem yılı düşük olan öğretmenlere göre daha iyi düzeydedir. Bu araştırma müzik öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir. Aynı araştırma farklı branşlarda ve diğer meslek gruplarında görev yapan öğretmenler ile müzik öğretmenlerinin zaman yönetimi becerileri karşılaştırılabilir. Ayrıca nitel bir tasarım yapılarak müzik öğretmenlerinin zaman yönetimi ile ilgili görüşlerine yönelik bir araştırma yapılabilir.

Kaynakça

  • Akay, A., Ayhan, R., Orhan, R. ve Öçalan, M. (2023). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman yönetimi ile teknoloji bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 9(1), 71-84. https://doi.org/10.46442/intjcss.1168021
  • Alay S. ve Koçak S. (2002). Validity and reliability of time management questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9–13.
  • Babacan, E. ve Küçükosmanoğlu, O. (2015). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri. e-International Journal of Educational Research, 6, 36-50
  • Basak, T., Uzun, S. ve Arslan, F. (2008). Hemsirelik yüksekokulu ögrencilerinin zaman yönetimi becerileri. TAF Prev Med Bull 7(5), 429-434.
  • Brown, C.E. (1998). Coefficient of Variation. In: Applied Multivariate Statistics in Geohydrology and Related Sciences. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-80328-4_13
  • Britton, B. K., & Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405–410.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Veri analizi el kitabı (17. Basım). Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Caz, Ç. (2014). Beden eğitimi öğretmenlerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demirtaş H. ve Özer N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1).
  • Durmaz, M., Hüseyinli, T. ve Güçlü, C. (2016). Zaman yönetimi becerileri ile akademik başarı arasındaki ilişki. Itobiad, Journal of the Human & Social Science Researches, 5(7).
  • Erdem, R., Pirinçci, E. ve Dikmetaş, E. (2005). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi davranışları ve bu davranışların akademik başarı ile ilişkisi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (14), 167-177.
  • Erdem, R. ve Kaya, S. (1998). Zaman yönetimi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 7(2), 99-120.
  • George, D., Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step. a Simple Study Guide and Reference (10. Edition).
  • Gözel, E. (2009). İlköğretim okulu öğretmenlerinin zaman yönetimi hakkındaki görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gözel, E. ve Halat, E. (2010). İlköğretim okulu öğretmenleri ve zaman yönetimi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 73-89.
  • Güçlü, N. (2001). Zaman yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(25), 87-106.
  • Gürer, B., Dedeşah, U. E., Öz, N. & Acun, A. (2016). Beden eğitimi öğretmenlerinin zaman yönetiminin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-11.
  • İlerleyen E. (2014). Öğretmenlerin zaman yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kazan, H. (2016). Bilimsel araştırma teknikleri. İstanbul Üniversitesi, Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Kocabaş, İ. ve Erdem, R. (2003). Yönetici adayı öğretmenlerin kişisel zaman yönetimi davranışları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 191-202.
  • Nelson, D. B., & Nelson, K. W. (2003). Emotional intelligence skills: Significant factors in freshmen achievement and retention. Paper presented at the American Counselling Association Conference, Anaheim, CA.
  • Sezen, A. (2013). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 38, 1-18.
  • Smith J. (1998). Daha iyi nasıl zaman yönetimi. (Çev. A. Çimen). Timaş Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (Çev. Baloğlu, M.), Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tektaş, M. ve Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (23), 221-229.
  • Tezcan M. (1982). Sosyolojik açıdan boş zamanların değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Trueman M., & Hartley J. A. (1996). Comparison between the time-management skills and academic performance of mature and traditional-entry university students. Higher Education, 32(2), 199-215.
  • Tutar, H. (2003). Zaman yönetimi. (Ed. H. Tutar), Nobel Yayın Dağıtım.
  • Varışoğlu, B., Şeref, İ. ve Yılmaz, İ. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının zaman yönetimi becerileri ve tutumlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 47, 75-85.
  • Yıldız, K. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin zaman yönetimi ve stres algılarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(3), 80-99. https://doi.org/10.19126/suje.413286
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Yılmaz 0000-0001-8481-755X

Yakup Açar 0000-0001-8682-6396

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2024
Kabul Tarihi 15 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 247

Kaynak Göster

APA Yılmaz, H., & Açar, Y. (2025). Müzik Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 54(247), 1687-1714. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1567768