Bu çalışmanın amacını araştırmaya katılan okul yöneticilerinin, danışman öğretmenlerinin ve aday öğretmenlerinin aday öğretmen yetiştirme programına yönelik görüşlerini incelemektir. Durum çalışması olarak yapılan çalışma Isparta ilinde görevli 9 okul yöneticisi, 20 danışman öğretmen ve 30 aday öğretmenin katılımıyla yapılmıştır. Görüşme formu olarak yarı yapılandırılmış çevrimiçi bir form aracılığıyla veriler elde edilmiştir. Verilerin analiz sürecinde içerik analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre genel anlamda aday öğretmenlerin tecrübe kazanarak öğretmenlik mesleğine uygulamalı olarak hazır hale gelmesi, program içeriğinin uygun görülmesi, sonuçtan ziyade sürece yönelik çalışmaların yapılması, öğretmenlik genel ve özel yeterlilik alanlarına uyumun sağlanması ve yüz yüze eğitimin daha kabul edilebilir olması olumlu yönler olarak görülmektedir. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre kavram olarak aday öğretmen, online eğitimler, program içeriğindeki bazı hususlar, öğretmen olarak değer görme ve mesleki anlamda hakimiyet konularında olumsuz yönler ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda aday öğretmene sınıfta uygulama yaparak tecrübe kazanması, sınıf yönetimine ilişkin süreci içselleştirmesi, yüz yüze eğitim çalışmalarını sahaya yansıtması, geri dönüt alması, iletişim becerilerini geliştirmesi, etkili ders anlatımını tecrübe etmesi, gözlem yapması, zamanı yönetme sürecini yaşaması, akıllı tahta kullanımını uygulamalı öğrenmesi ve derse hazırlık yapması bulgularına ulaşılmıştır.
aday öğretmen yetiştirme programı okul yöneticileri danışman öğretmenler aday öğretmenler
The purpose of this study is to examine the opinions of school administrators, mentor teachers and candidate teachers who participated in the research on the candidate teacher training program. The study, which was conducted as a case study, was conducted with the participation of 9 school administrators, 20 mentor teachers and 30 candidate teachers working in the province of Isparta. Data were obtained through a semi-structured online form as an interview form. Content analysis technique was used in the data analysis process. According to the results of the research, in general terms, candidate teachers gaining experience and becoming practically ready for the teaching profession, the program content being deemed appropriate, studies being conducted for the process rather than the result, ensuring compliance with general and special competence areas of teaching and the fact that face-to-face education is more acceptable are seen as positive aspects. In addition, according to the research results, negative aspects have emerged in terms of the concept of candidate teachers, online training, some issues in the content of the program, being valued as a teacher and professional mastery. As a result, it was found that the candidate teacher gained experience by practicing in the classroom, internalized the process of classroom management, reflected face-to-face education studies to the field, received feedback, developed communication skills, experienced effective lesson presentation, made observations, experienced the time management process, learned how to use smart boards practically and prepared for the lesson.
teacher training program school administrators mentor teachers candidate teachers
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Yönetimi, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 9 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 248 |