Daily educational programs offer children various learning experiences through different activities, and one of these is art education. Art education helps individuals develop an aesthetic perspective, gain sensitivity toward their environment, express emotions and thoughts in diverse ways, and better understand the world, thereby enhancing their communication skills. It also enables children to identify and resolve problems using their creative abilities. In this context, it is essential for preschool teachers to create environments that guide children toward creative art activities and structure programs accordingly. This study aims to develop a valid and reliable measurement tool to determine preschool teachers’ attitudes toward art education. In the research process, the initial item pool of 120 items was created based on the literature and reviewed by subject-matter experts for content validity. As a result, the number of items was first reduced to 36, and then to 23 based on the findings of EFA and CFA.The study group consisted of 411 preschool teachers working in the central districts of Ankara, Türkiye. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) revealed a four-factor structure. The Cronbach’s alpha coefficients for the subdimensions were calculated as follows: Enjoyment of Art and Contribution of Art (0.94), Negative Attitudes Toward Art (0.95), Role in Enhancing Communication (0.89), and Role in Emphasizing Importance (0.81). Based on these findings, the “Sanat Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği” (Attitude Scale for Art Education – SEYTÖ) has been found to be a valid and reliable instrument to assess preschool teachers’ attitudes toward art education. It is expected that the scale will contribute to both the fields of education and art.
scale development attitude scale teacher attitudes art education early childhood education
Günlük eğitim programları, çocuklara çeşitli etkinlikler aracılığıyla öğrenme deneyimleri sunmaktadır. Bu etkinliklerden biri de sanat eğitimidir. Sanat eğitimi, bireylerin estetik bir bakış açısı geliştirmesine, çevreye duyarlılık kazanmalarına, duygularını ve düşüncelerini farklı yollarla ifade etmelerine, yaşadıkları dünyayı daha iyi anlamalarına yardımcı olarak iletişim becerilerini güçlendirir. Ayrıca çocukların karşılaştıkları sorunları fark etmelerini ve bu sorunları yaratıcı yeteneklerini kullanarak çözmelerini sağlar. Bu bağlamda, okul öncesi öğretmenlerinin, çocukları yaratıcı sanat etkinliklerine yönlendirmek ve bu doğrultuda programlar oluşturmak için gerekli çevre düzenlemelerini yapmaları büyük önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin sanat eğitimine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma sürecinde alan yazını doğrultusunda oluşturulan 120 maddelik havuz, içerik geçerliği açısından alan uzmanları tarafından incelenmiş ve madde sayısı önce 36’ya, ardından AFA ve DFA sonuçlarına göre 23’e indirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara il merkezinde görev yapan 411 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmış ve dört faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Alt boyutlara ilişkin Cronbach Alpha katsayıları sırasıyla Sanattan Hoşlanma ve Sanatın Katkısı (0,94), Sanata Yönelik Olumsuz Tutumlar (0,95), İletişim Artırıcı Rolü (0,89) ve Önemlilik Rolü (0,81) olarak hesaplanmıştır. Bu bulgular doğrultusunda geliştirilen “Sanat Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği”nin (SEYTÖ), okul öncesi öğretmenlerinin sanat eğitimine yönelik tutumlarını belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Geliştirilen ölçeğin hem eğitim hem de sanat alanlarına katkı sağlaması beklenmektedir.
ölçek geliştirme tutum ölçeği öğretmen tutumları sanat eğitimi erken çocukluk eğitimi
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Ölçek Geliştirme |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 20 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 248 |