İnsanoğlu, bireysel bir varlık olarak dünyaya gelse de dil, din, ırk, coğrafya, kültür, gelenek, görenek gibi çeşitli değerlerle toplumsal bir varlığa dönüşür. Bu değerler arasında gelenek, geçmişten aldığı güçle insanları bir arada tutar, ortak duygularla geleceğe hazırlar, birlikte yaşamanın kurallarını düzenler, kolay-laştırır ve uygular. Türk toplumu geçmişten günümüze tarihî derinliği, kültürel zenginliği ve konargöçer yapısıyla ulusal ve yerel ölçekte birbirinden farklı geleneklere sahip olmuştur. Bu anlamda sadece Konya kent merkezinde yaşatılan şivlilik geleneği birçok yönüyle dikkat çekmektedir. Kırdan kente taşınan veya uyarlanan bir gelenek olmayan şivlilik, başlangıcından beri sadece Konya kent merkezinde icra edilmekte-dir. Şivlilik, başrollerinde çocukların olduğu ancak toplumun her kesiminden ve her yaş grubundan kişilerin doğrudan veya dolaylı olarak katıldığı bir gelenektir. Geleneğin uygulamaları, İslam dininde kutsal kabul edilen ve üç aylar (Recep, Şaban, Ramazan) olarak adlandırılan zaman dilimindeki ilk kandil olan Regaip Kandili’nden önceki akşam başlar ve kandilin gündüzünde son bulur. Akşam başlayan kutlamalarda çocuk-lar, şehrin sokaklarında ateş yakarak üzerinden atlar, dilek fenerleri uçurur ve çeşitli oyunlar oynar. Kandil gününün sabahında ise günün ilk ışıklarıyla birlikte çocuklar, kapı kapı gezerek “şivlilik” adı verilen çeşitli yiyecek ve içecekleri büyük bir coşkuyla toplamaya başlar. Geleneklerin zayıflama, unutulma veya tüketim nesnesine dönüşme tehlikelerinin gündemde olduğu bir dönemde yerel bir gelenek olan şivliliğin önemi artmaktadır. Son yıllarda yerel yönetimlerin aktif ve kolektif bir şekilde rol almasıyla geleneğin bilinirliği artmış, kentte kutlanma süresi uzatılmış ve gelenek kent merkezinin haricindeki diğer ilçelerde de kutlan-maya başlanmıştır. Ayrıca yerel yönetimler, önce “Şivlilik ve Fener Alayı” kutlamaları, sonra “Şivlilik Çocuk Festivali”, son olarak ise “Şivlilik Çocuk Bayramı” adı altında birtakım etkinlikler düzenlemiş, yerel bir geleneği kent merkezinin dışında da bilinen ve kutlanan bir gelenek hâline dönüştürmüşlerdir. Bu çalış-mada, şivlilik geleneği hakkında genel hatlarıyla bilgi verildikten sonra geleneğin tarihsel süreçte geçirdiği değişim ve gelişim detaylıca ele alınmıştır. Ardından çalışmanın kaleme alınış amacını oluşturan yerel yönetimlerin yaptıkları çalışmalarla geleneğin yerelden ulusala yayılma ihtimali ve etkinliklerin geleneğe etkileri tartışılmıştır. Daha sonra yerel yönetimlerin gelenekle ilgili yaptıkları etkinlikler “Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi”nin koruma ve yaşatma yaklaşımları kapsamında incelenmiştir. Sonuç olarak sadece Konya kent merkezinde bilinen şivlilik geleneğinin yerel yönetimlerin çalışmaları ve medyanın ilgisi ile bilinirliğinin arttığına, kent merkezinin dışında da kutlanmaya başlandığına, popülerleşti-ğine, önemli bir kent imgesi olarak ulusal hâle gelme sürecine girdiğine ve küreselleşebileceğine ulaşılmış-tır.
Kent folkloru gelenekler geleneksel kutlamalar şivlilik geleneği kent imgesi
Although humans come into the world as individual person, they transform into social entities through vari-ous values such as language, religion, race, geography, culture, tradition, and custom. Among these values, traditions which are fueled by the strength derived from the past, bind people together, prepare them for the future with shared emotions, and establish, facilitate, and enforce the rules of living together. Turkish socie-ty has had different traditions on a national and local scale from past to present, with its historical depth, cultural richness and nomadic structure. In this regard, the Şivlilik tradition, which is kept alive only in the city center of Konya, attracts attention. Şivlilik, a tradition that has neither been transferred from country-side to city center nor adapted, has been practiced solely in the city center of Konya since its inception. Şivlilik is a tradition which children play the leading role, but people from all segments of society and all age groups participate directly or indirectly. The celebrations of this tradition commence on the evening preced-ing the first holy night, known as Regaib Kandil, within the period recognized in Islamic faith as the three months (Recep, Şaban, Ramazan), and conclude during the daylight hours of the holy night. During the evening celebrations, children light fires in the city streets, jump over them, release wish lanterns, and play in various games. On the morning of the Kandil day, with the first light of the day, children start to collect various foods and drinks called şivlilik by going door to door. At a time when the dangers of traditions weakening, being forgotten, or straying from their essence are prevalent, the Şivlilik tradition is naturally evolving and developing while preserving its fundamental dynamics, being vividly sustained throughout the city. Moreover, in recent years, with the active and collective role of local governments, the awareness of the tradition has increased, the period of celebration in the city has been extended, and the tradition has begun to be celebrated in other districts outside the city center. Additionally, local authorities have orga-nized events initially labeled as "Şivlilik and Lantern Parade," followed by the "Şivlilik Children's Festival," and lastly, under the name "Şivlilik Children's Day," asserting the intention to transform a local tradition into a national children's celebration. In this study, firstly, general information about the Şivlilik tradition is given, and then the change and development of the tradition in the historical process is discussed. Then, the possi-bility of the tradition spreading from local to national level through the work of local governments, which is the purpose of the study, and the effects of the activities on the tradition were discussed. Later, the activi-ties of local governments related to tradition were examined within the scope of the protection and survival approaches of the "UNESCO Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage". As a result, it was concluded that the tradition of Şivlilik, known only in the city center of Konya, has become more known with the efforts of local governments and the interest of the media, has started to be celebrated outside the city center, became popular and has entered the process of becoming national as an important city image and may become global.
Urban folklore traditions traditional celebrations şivlilik tradition urban image
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 19 Sayı: 147 |